N
noblesse
Har fått så många goda råd så nu är det dax att be om mer! Ena hoven på min häst är sprucken rakt över på höjden. Är det nån klok buke-människa som har nåt bra råd? tacksam för all hjälp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha då missförstod jag dig.
Vid en hovspricka så pass långt bak så tycker jag att den enklaste och mest framgångsrika behandlingen är att göra en sk. floating heel.
Man verkar så att hoven från sprickan och bakåt hänger i luften och avlastas helt. Gärna kombinerat med en patentsko eller combisko och sula. Sulan klipper man bort över samma bakre del som skall hänga i luften. Själva sprickan skall rensas upp så att det inte samlas lera och skit i den.
Man kan smörja i kronranden med gröngröt för att öka tillväxten så att sprickan växer ner fortare.
Gröngröt är en salva/liniment baserad på örter bl a brännässla och pepparrot m.m.
Nej det påverkar nog inte kvaliteten nämnvärt men det sätter skjuts på blodcirkulationen i kronranden och man märker en klart ökad tillväxt.
Det var så lite.
Dom har så mycket mera än gröngröten och har alltid haft grejer som hjälper mot lättare skavanker och åkommor även ens egna.
Deras "snormota" är suverän att koka the på mot förskylning
Inte att förglömma tallibanoljan och upploppsoljan
Inte att förglömma tallibanoljan och upploppsoljan
Men vilka namn! snormota, gröngröt, slappolja, fotbot...
Dom är säkert seriösa och bra. Men vilka namn!