Hovsprickor

N

noblesse

Har fått så många goda råd så nu är det dax att be om mer! Ena hoven på min häst är sprucken rakt över på höjden. Är det nån klok buke-människa som har nåt bra råd? tacksam för all hjälp.:bow:

Sv: Hovsprickor

"rakt över" säger du.
Menar du horisontellt? I så fall är det en hovklyfta, dessa uppkommer ofta av hovbölder som gått upp i vägghornet. Eller av ett trauma i kronranden. Hovklyftor ställer nästan aldrig till med några problem. Se till att hålla packad smuts och lera borta och låt det växa ner. Din hovis kommer nog att titta till klyftan vid nästa skoning och kanske öppna upp lite om det behövs.

Tack för ditt svar! Sprickan är lodrätt och går genom hela hoven ca 2 cm från bakänden.

Aha då missförstod jag dig.
Vid en hovspricka så pass långt bak så tycker jag att den enklaste och mest framgångsrika behandlingen är att göra en sk. floating heel.
Man verkar så att hoven från sprickan och bakåt hänger i luften och avlastas helt. Gärna kombinerat med en patentsko eller combisko och sula. Sulan klipper man bort över samma bakre del som skall hänga i luften. Själva sprickan skall rensas upp så att det inte samlas lera och skit i den.
Man kan smörja i kronranden med gröngröt för att öka tillväxten så att sprickan växer ner fortare.

Aha då missförstod jag dig.
Vid en hovspricka så pass långt bak så tycker jag att den enklaste och mest framgångsrika behandlingen är att göra en sk. floating heel.
Man verkar så att hoven från sprickan och bakåt hänger i luften och avlastas helt. Gärna kombinerat med en patentsko eller combisko och sula. Sulan klipper man bort över samma bakre del som skall hänga i luften. Själva sprickan skall rensas upp så att det inte samlas lera och skit i den.
Man kan smörja i kronranden med gröngröt för att öka tillväxten så att sprickan växer ner fortare.

Gröngröt, vad är det? Ger det bättre kvalitet på hovarna?

Gröngröt är en salva/liniment baserad på örter bl a brännässla och pepparrot m.m.
Nej det påverkar nog inte kvaliteten nämnvärt men det sätter skjuts på blodcirkulationen i kronranden och man märker en klart ökad tillväxt.

Gröngröt är en salva/liniment baserad på örter bl a brännässla och pepparrot m.m.
Nej det påverkar nog inte kvaliteten nämnvärt men det sätter skjuts på blodcirkulationen i kronranden och man märker en klart ökad tillväxt.

Var kan man få tag på denna "gröngröt"?

*lippan som oxå har en pålle med sprickiga hovar!*

Det var så lite.
Dom har så mycket mera än gröngröten och har alltid haft grejer som hjälper mot lättare skavanker och åkommor även ens egna.
Deras "snormota" är suverän att koka the på mot förskylning:D

Det var så lite.
Dom har så mycket mera än gröngröten och har alltid haft grejer som hjälper mot lättare skavanker och åkommor även ens egna.
Deras "snormota" är suverän att koka the på mot förskylning:D

Var nyss in och kollade deras hemsida och upptäckte att de håller till i närheten av mig! Får nog ta mig en studieresa dit nån dag! :)

:rofl: Men vilka namn! snormota, gröngröt, slappolja, fotbot... :rofl:

Dom är säkert seriösa och bra. Men vilka namn! :eek: ;)

Inte att förglömma tallibanoljan och upploppsoljan:rofl:

Jo han har humor S.L.
Men jag kan säga att jag har träffat ytterst få människor som besitter den hästkunskap som denne man gör. Hans verksamhet är helt igenom seriös.

hej !
det gäller att du ger örter inävändigt för att det ska ge något resultat du får gärna ringa för fler råd
mvh hälsningar solsickan 0702020544

Även detta får man hjälp med på samma ställe.
Underligt nog så är det bara en sak som enl. mig S.L. är riktigt riktigt dålig på. Det är att ta betalt. Det gör honom lite unik i sitt gebit.

Liknande trådar

Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 237
Senast: fejt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka