Hovsprickor och hoppning

S

sabbet

Tittar på foderhästar och har provridit en som jag gillar, MEN h*n har hovsprickor på framhovarna. Hästen är mest bara riden i dressyr och har knappt hoppats något, bara sporadiskt och låga höjder. Eftersom jag vill ha en allroundhäst så funderar jag på om denna häst skulle klara av att hoppas regelbundet, utan att hovsprickorna blir värre. (H*n har nästan alltid som jag förstod det haft mer eller mindre hovsprickor och har små metallbleck över de två hovsprickor som är störst) Jag tycker inte att hovsprickorna ser så stora ut, men det är klart att de fort kan förvärras... :crazy:

Jag tänkte prata med hovslagaren och se vad han tror om att denna häst hoppas regelbundet, men tills dess vill jag höra era åsikter och erfarenheter av hästar med hovsprickor! :bow:

Sv: Hovsprickor och hoppning

Ingen som har några åsikter? Någon hovslagare kanske?

Senast ändrad av en moderator:

1: -hur gammal är hästen och hur har den hållt fram till nu???
2: - kommer du att utsätta den för mindre/likvärdigt/mer arbete än den haft fram till nu???
3:- oavsett svaren på båda ovan rådgör med veterinär/hovslagere eller helst båda innan du bestämmer dig
4:- leta upp en häst som är "frisk" från början då är ju oddsen högre att den håller för det du tänkt dej det finns massvis med friska hästar därute så varför välja en som har diagnos redan från början???

min häst har haft sprickor i hovarna och som alla vet är ett par väl fungerande hovar ytterst viktigt, det ger en väldigt massa merjobb och oroligheter att behöva tänka på sprickor. det tar mycket lång tid att bli av med sprickor och få en normal hov. på våran häst så försvann sprickorna efter ett tag tack vare att vi tog bort skorna och höll efter hovarna väldigt noga. tycker som någon ovan, köp en frisk häst från början så slipper du starta med problem och problem som aldrig kanske går att lösa.

Hur stora/allvarliga är sprickorna då?

Kolla med deras hovis eller hör med någon annan "oberoende" hovis.

De är mitt tips so far.

Mvh // F

Jag letar efter en foderhäst, vill prova på att ha häst först innan jag bestämmer mig för att köpa häst. Tycker det är väldigt dåligt med foderhästar i Stockholmstrakten... Skulle jag köpa en häst däremot så finns det massa att välja på.

Hästen är 8 år och har haft en del tappskor tidigare år pga hovsprickorna, men har inga men av hovsprickorna i övrigt.
Hade hästen varit tränad kontinuerligt i hoppning så hade det inte kännts så osäkert, men nu är den knappt hoppad något. Hoppning borde innebära mer belastning på framhovarna, och det vet jag inte hur den klarar av.

Som sagt, rådgör med vet o hovis i vilket fall. Men jag ville också berätta lite om mina erfarenheter, har haft en häst som hade dåliga hovar. Men min hovis som jag hade då sa att så länge sprickorna gick horisontellt så var det ingen fara att de blev större, när de var lodräta var de värre.

Skulle nog själv inte köpt den om den hade lodräta sprickor, men det är mest för att jag inte vill köpa mig på onödiga problem.

Men som sagt, rådgör me hovis!

/Sanna

Min erfarenhet är, att under förutsättning att hästen en foderstat med tillräckligt mängd protein och mineraler så är hovsprickor i 90 % ett problem hos hovslagaren, inte hos hästen.

En flink hovslagare verkar så att det inte blir sprickor och om det har hunnit bli det så balanserar han av dem så de läker.

Undantag finns förståss där det är en skada i tillväxtzonen men ovanligt att det är på flera ställen och på båda hovarna. Jag skulle visa hästen för en annan hovis innan jag bestämde mig.
HH

Min erfarenhet är, att under förutsättning att hästen en foderstat med tillräckligt mängd protein och mineraler så är hovsprickor i 90 % ett problem hos hovslagaren, inte hos hästen.
HH

Hej, min erfarenhet är att många av dessa sk, hovsprickor uppkommer just utifrån hästägarens uppfattning om en foderstat med tillräcklig mängd protein som inte är baserad utifrån den enskilda individens behov.

Så,,,, jag kan tyvärr inte hålla med dig om att det är till 90% ett hovslagarrelaterat problem utan snarare ett till 90% en felaktig information från "ngn" till hästägaren utifrån foderlära i relation till den enskilda individens "bruk" och proteinförbrukning.

Nu är jag inte med dig?!

Jag skrev – om inte hovsprickorna är relaterade till bristfällig utfodring så är det i regel ett hovslagarproblem.
Du menade – ja vad menar du egentligen?

Visst håller du väl med om att om inte hoven får tillräckligt med högvärdig äggvita, ffa methionin, för att byggas upp och inte tillräckligt med kalk för att den ska hårdna så blir den skör och spricker den lätt? HH

jag skulle tagit en annan häst:o Fast jag e ju lat oxå som inte orkar massa problem :rofl:

Menar du att det kan vara utfodringen som det är fel på? Hovslagaren ska vara bra (enligt min tränare iaf som vet vem han är), så jag tror inte att han har åstadkommit detta. Återkommer när jag har kollat upp vad hästen har för foderstat i nuläget. Kanske kan lägga upp nån bild på hovarna om jag lyckas fota dem.

JAg har också en 8-åring med hovspricka, hennes hovspricka går från kronranden & enda ner, vi har pratat med hovslagare & så, men i vårat fal lså skulle det inte påverka hästen något, vill tilläga att hon går barfota också.

Här är bilder på hovarna (de är ganska skitiga men man ser ok ändå):

Höger fram

Vänster fram

Kommer nog ta denna häst på foder ändå. Ska kolla med vet och hovslagare innan förstås. Ägaren tror att han håller för lite mer regelbunden hoppning, skulle det inte funka så får jag lämna tillbaka honom.

Hej!!

Ja, han ahde ju inte alltför roliga hovar :crazy:
Men det kan ha många orsaker, det kan räcka att ändra om foderstaten lite för att de ska bli bättre men det kan ta några månader innan man ser resultat..annars har jag hört att Steel joint ett mineralfoder skall vara mkt bra till hästar med hovproblem, man får använda det några månader, sedan ska hovarna bli hårdare..hört mkt positivt om det kanske kan vara värt att prova när du tar honom?!
Så torr hage som möjligt är ju också bra..
Lycka till!!!:)

Tillägger: Den här hästen skulle man vilja rycka bort skorna på om det går med?! Och låta hovarna få växa utan sömmar osv..och inte rida under denna tid..bara gå i hagen och låta hovarna repareras..

Jag skulle aldrig rycka av några skor på en häst som har genomgående hovsprickor. Snarare sko precis som hästen är skodd med dubbla tåkappor och nitade sprickor.

Har själv en häst i stallet som löper och skos han inte korrekt (med rätt vinklar i förhållande till hur han belastar) så får han sprickor direkt. Håller man däremot koll och påminner hovslagaren varje gång han skos hur känslig han är så fungerar han kanon och han både löper(galopp) och hoppar.

Jag skulle dock vara lite varsam när sprickorna går hela vägen. Är den öm för tryck vid kronranden och har det kommit blod i sprickorna??? Det är extremt viktigt att hålla en sådan häst ren om fötterna. Ta hjälp av en hovslagare att bedömma hästen helst den du kommer att använda i framtiden!

Tack för ditt svar! Problemet var att hovarna började se bättre ut i somras (enl ägaren), men då trampade han av sig en sko och "slet" upp hovsprickorna mer. Tror det är därför det ser så ojämnt ut vid sömmarna också. Bakhovarna är jämna och fina.

Han kommer nog inte kunna vila från arbete. Han behöver aktiveras på något sätt varje dag för att må bra, det är därför ägaren vill ha ut honom på foder ;) Han kommer att skos med ringskor så hoven håller ihop bättre.

Nä, precis, tar man av skorna så blir det nog bara värre. Han måste ha skor som håller ihop hoven. Han är ju fullblod också så du vet nog en del om det där :) Han är inte öm på något sätt vid hovarna/hovsprickorna.

Jag kommer förmodligen att använda samma hovslagare som han har nu! :) Han känner ju till precis hur hästen ska skos för att få rätt vinkel.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv