hovsprickor!hjäääälp!

L

Litur_sötnos

det här med hovsprickor nu då...är det farligt om en häst har det typ på 3 hovar?
vad ska man lägga på?
Helosan? Kan en hovspricka fara bort?
hejdå

Sv: hovsprickor!hjäääälp!

Om hovsprickan går ända upp till kronranden är det bra att nita/plasta den så att hästen inte får ont eller får inflamation i den.

Hur stora/långa är dom var börjar dom .?

allt beror på hur stora de är.. om de är små kan de kanske växa bort.. i annat fall kan man som zilla säger nita dom.. helosan har jag dock aldrig hört talas om.. =/ kanske funkar??

hur ska jag göra för att få bort en liten hovspricka då som sitter ungefär i mitten av hästens hov?

köp bivax och moddelera in i sprickan...det brukar avhjälpa lättare/ytliga sprickor. Bivax måste värmas först för att bli mjuk, så det kan ju vara lite meckel innan.

Farligt??? Lite svårt att svara på . Har hästen ont? Blöder den ur hovsprickorna??
Det brukar hjälpa på min pålle om vi skor honom med sulor som är urskurna där sprickan är. Avlastar hoven så det inte blir något direkt tryck.
Se bara till att hålla sprickan ren, tryck INTE in något I sprickan om du inte är 100% säker på att det inte finns något gruskorn kvar... Det är bara att be om att få hovbölder. Brukar koka ur med väteperoxid( allt skit bubblar ur) och skölja noga med ljummet vatten.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: jemeni
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 016
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka