HOVsprickor--blir tokig

M

mumas

Hej

Har en ovanligt pigg herre på 31år varmblod..MEN han får hovsprickor hela tiden och nu har jag upptäckt en hovspricka som går ända nerifrån o upp hela vägen längs hoven...:eek:
Har inte fått tag på hovslagren utan ska ringa imorron igen när det är vardag...den är väldigt smal och tunn men det gör mej rädd att den går hela vägen upp :crazy:
Inga hovar ingen häst heter det ju, så nu går ju tankarna lite om hans hovar kommer hålla....ngn som råkat ut för likn? eller vet vad man kan göra osv.. brukar ju annars fila ovanför sprickorna så de inte ska gå vidare..men denna går ju itne att fila :crazy:
Råd ?

Sv: HOVsprickor--blir tokig

Köp vanlig hederlig rapsolja eller dylikt och smörj hovarna rejält en till två ggr per dag. Det ska vara vegetabilisk olja i vilket fall. Var rådet jag fick från min hovis och det hjälper!

Den srickan kommer du antagligen inte bli av med om inte din häst får sina hovar som han vill och inte som hovslagaren vill det är för stora spänningar i hovväggen vilket gör att den spricker gå in på www.sundhast.se jag lovar går du på en föreläsning så fattar du själv att det Ove säger stämmer!

så fick min häst oxå. men det berodde på en jätte stor hålvägg.

Hade en ponny med sköra hovar, dock ej sprickor. Jag kan ändå tipsa dig om det bästa fodertillskottet jag provat (och det är MÅNGA). Det heter Hoof Aid. Är ganska dyrt, typ 500:- för 5 l tror jag men värt pengarna! Lycka till ;)

Om hästen inte märker av hovsprikan eller vissar upp attt h*n har ont eller så, så tror jag itne du behöver vara så orolig.
Jag har själv en D-ponny som har hovspricka, det har hon haft i hela sitt liv i stort sett, den går enda uppifrån kronranden ner till hovspetsen, men såklart prata med hovslagaren 6 se vad han säger...

Kan det inte vara att han är gammal då? Det är ju svårare för dem att ta till sig saker när de är riktigt gamla...och SHIT, du har en gammal häst *impad*

Hej

Har en ovanligt pigg herre på 31år varmblod..MEN han får hovsprickor hela tiden och nu har jag upptäckt en hovspricka som går ända nerifrån o upp hela vägen längs hoven...:eek:
Har inte fått tag på hovslagren utan ska ringa imorron igen när det är vardag...den är väldigt smal och tunn men det gör mej rädd att den går hela vägen upp :crazy:
Inga hovar ingen häst heter det ju, så nu går ju tankarna lite om hans hovar kommer hålla....ngn som råkat ut för likn? eller vet vad man kan göra osv.. brukar ju annars fila ovanför sprickorna så de inte ska gå vidare..men denna går ju itne att fila :crazy:
Råd ?
Din häst är 31 år,är tänderna i bra skick så han tillgodogör sig näringen på rätt sätt?
Hur ser hovarna ut?
Är de verkade i balans och verkas de tillräckligt ofta för att inte bli långa och i obalans?

Hovsprickor beror oftast på obalans i hoven,men även brister i fodret kan va en orsak till ytliga sprickor .

Om hovarna är perfekt verkade och är välformade ,och hästen ändå har en massa ytliga sprickor i hovarna så skulle jag gissa på nån typ av brist.
Även om hästen äter sitt foder så kan den kanske inte pga blanka nedslitna tänder tugga maten tillräckligt väl för att tillgodogöra sig näringen maten.
På gamla hästar får man kanske foderanpassa efter tandstatus,tex ge lusernhack eller pellets om de har svårt att tugga höet.
Infektioner i munhålan pga foderfickor ,tappade tänder osv kan också störa närinsupptaget .
Allt som stör tarmfloran och näringsupptaget påverkar till slut även hovarna.
När man inte ser hovarna och hästen i verkligheten så är det svårt att ge bra svar.
Hur ser hästen ut i övrigt,mjuk och blank päls?
Äter mineraler?
Stressad?

Mvh Lilla Skutt,hovslagare.
Har flera 30 åringar i kundkretsen(hästar menar jag,ha ha)som har bra hovar trots många år av skoning/verkning av hovslagare ..*ironisk*

Senast ändrad:

Tack för alla svar!!
Jo jag är rätt stolt över honom =) :bow: :bow:

Han har bra tänder, fin i hull =) glansig päls.
Men tror nog jag behöver tillsätta lite extra i foderstaten då han stått på 2kg havre och 9kg hö per dag samt lite mineraler..funderar på steeljoint med, ska ju vara bra..han är ganksa så lättfödd åldern till trots vilket är skönt.. har iallafall fått tag på hovis och han var lugn och sa att det där fixar vi...han kommer på fredag =)
Förr käkade han jämt brunalger med (inte för hosta eller så) utan som mineralfoder..Har smörjt in hovarna nu varje dag.. känns bättre nu :bump:

Liknande trådar

Anläggning Vi har tegelväggar i hela stallet. Någon gång i världen har det varit sånt där vitt på dem, vad heter det? Sånt där de lade på väggarna...
Svar
8
· Visningar
1 945
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som inte ser så farlig ut. Men igår när hovis var ute och skodde så tyckte hon att det såg ut som att...
Svar
0
· Visningar
1 011
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka