Hovspricka

N

Nisse liten

Hejsan.
Har en kille som har problem med en rejäl hovspricka bak, går nästan hela vägen upp. Vi provar med det mesta, allt från olja till Cornekrystin ( tror att det stavas något liknande ), hovslagaren lägger kryss och provar att verka på div olika sätt. Vintertid går det bra men sommaren är besvärlig. Är det någon som har tipps el ideer på vad som kan göras tas det emot tacksamt.

Hälsningar Nisse.

Sv: Hovspricka

Jag skulle vilja se bild på det. Var bak ligger sprickan, är det en spricka eller klyfta? Är den stor? Varför häller du olja på en spricka?

olja häller man på hovarna för att de inte ska torkas ut! Det är inget fel med att göra det. tvärtom! Ofta rekomenderas torsklevertranolja men vanlig matolja fungerar precis lika bra. Man ska hålla sprickorna rena och borta med bakterier med bakteriedödande medel. (virkon finns att köpa på Lantmännen Granngården, fungerar även med annat bakteriedödande som går att gnugga på och i sprickorna med ex. tandborste)

Sen kan det fungera med kalk (har själv blivit rekomenderad det nu då dåliga hovar kan bero på kalkbrist) Harh ästen biotinbrist ska man sätta in biotin (men är det inte detta är det att kasta pengarna i sjön.)

Hur som hellst... Det bästa sättet att undgå hovsprickor och få det att läka är att ta bort skorna å låta den gå å vila ett år då har hästens egen läkemetod hjälpt den, men inte alla som kan vila sin häst (som jag tex.)

Är det riktigt illa fråga hovslagaren om inte det är dags att nita hästens sprickor!

TÄNK PÅ, att innan resultat kan ses dröjer det minst 6 månader!
DET TAR TID SÅ HA TÅLAMOD!

Hejsan.
Har en kille som har problem med en rejäl hovspricka bak, går nästan hela vägen upp. Vi provar med det mesta, allt från olja till Cornekrystin ( tror att det stavas något liknande ), hovslagaren lägger kryss och provar att verka på div olika sätt. Vintertid går det bra men sommaren är besvärlig. Är det någon som har tipps el ideer på vad som kan göras tas det emot tacksamt.

Hälsningar Nisse.

Hej!
har haft en häst med precis samma, kan varmt rekomender fodertillskottet enzion kanonbra!

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 448
Senast: Efwa
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Hästvård Hejsan! Jag fick ett mail utav min medryttare idag om att min häst har fruktansvärt ont i kroppen sin. Jag har alltid kollat rygg och...
Svar
11
· Visningar
1 284
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka