Hovspricka...

lady_vip

Trådstartare
Min fyra-åring har fått en hovspricka i lamellranden, något hon har gått med ett par veckor utan att visa någon som helst ömhet.
För ett par dagar sedan var hovis här och skulle verka och sprickan blev då mera synlig. Efter nån dag så började hon ömma. Det är ju så att den kan bli större, dessutom kommer det smuts i den, vilket inte är särskilt bra...

Jag vill inte se henne gå och halta, men för mig är alternativen till slut på detta som pest eller kolera.

Som jag ser det har jag 3 alternativ.

1. Sätt skor fram (det är vänster fram som sprickan sitter i).

Det vill jag egentligen inte, hon behöver inga skor och jag är rädd för att jag aldrig kommer ifrån det där med dojjor sen.

2. Köpa någon form av "stövlar", typ dem i h**ks katalogen.

Dock kostar de 1500 kronor paret och jag behöver bara en. Jag vet dessutom att de skaver.

3. Gå och peta ur smutsen varje dag, något jag gör redan och inte ser någon förbättring.

Eller blunda och inte se att hästen har ont...

Har jag missat något alternativ?? Vad hade ni gjort??

//E

Sv: Hovspricka...

Vad sa hovslagaren om det då? Han måste väl ha gett dig råd om vad du skulle göra åt det? Eftersom sprickan sitter i lamellranden har hästen antagligen ont och jag skulle sätta på skor tills det läkt. Hur stor är sprickan?

Hovis sa "vänta och se" och gav mig dessa alternativen...

Sprickan är ca 2 cm lång och en halv cm djup, dessutom går den upp över hoven, dvs T-formad, så ca 1 cm på hovens "framsida".

//E

Min häst hade oxå problem med en hovspricka fram och min hovslagare sa då att jag skulle börja använda ALOSINSALVA
och det har fungerat jättebra.Sprickan har liksom avstannat.
Det är ju naturligtvis inget som hjälper akut liksom, men man kan ju börja använda det i förebyggande syfte.

Hej!
Var sitter sprickan? mitt fram eller på sidan? Går sprickan från kronranden och ner eller nerifrån och upp?

hmmm, nu ska vi se...

Den sitter under, mitt i lamellranden, nästan mitt fram (om vi säger där strålen pekar framåt, där sitter sprickan på tvären. Sen går det en spricka uppåt så att du ser sprickan när hoven är i backen, dvs på framsidan av hoven. Dessa två sprickor (T-format) sitter ihop. PÅ hoven är den en knapp centimeter, så den är inte så långt upp på hoven.

Jag vet inte hur de har framkommit, en vacker dag var där en spricka...

//E

:crazy: sko! Vadå inte kommer ifrån det sedan? Är det bättre att hästen får mer problem o hälta nu då? * *** *

Den gamla myten "har man väl börjat sko kommer man inte ifrån det"... den är säkert inte sann, men ändå...

//E

är det en "vanlig" spricka som sitter i tån brukar det inte vara några problem alls, men jag blir lite fundersam när du säger lamellranden, det är inte bärrandsröta hästen har då?? bärrandsröta skulle jag rekommendera att gräva ur all rötan och sätta på en sko faktiskt( du bör ha skor bägge fram i såfall) till det läkt ordentligt...om du inte tar tag idet på en gång kan du får ett riktigt h-e framigenom istället.....

Självklart ska jag ta tag i det omgående, jag ville bara bli lite tipsad så att jag inte blir överkörd av hovis sedan...

Det är en spricka, ingen röta, men den går i lamellranden, dock måste de ju hållas ren osv... Och ja, det får nog bli skor...

//E

vänta här? Enligt den lätt kufiska beskrivningen låter det mer som hålvägg. Klart att du kommer från skor senare om du vill det. Låt hovslagaren bestämma vad du bör göra. Salvor och annat skit hjälper INTE, möjligtvis kan det bidra till hovtillväxten men det kan aldrig stoppa en spricka. Och i synnerhet inte en hålvägg.
knacka lite över tån på hoven, och knacka runt lite och om det låter ihåligt nånstans så ring vet/hovis direkt!

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka