Sv: Hovslagerifråga - Utflutna hovar
Jag är en okunnig hästägare som har en häst som haft väldigt dåliga hovar pga. dålig hovvvård. Han har väldigt känsliga fötter och räddades från slaktbilen av våran nuvarande hovis för några år sen. Jag har frågat och lyssnat en del på min hovslagare, men tyvärr har min syster haft den mesta kontakten så jag kan bara utgå från vad jag har hört honom prata om. Tas med en nypa salt mao.
*Varför blir hovar utflutna?
Det har med hovkvaliten att göra bla, tror jag, och såklart belastningen. Min häst har haft problem med det, ffa vår/höst, då hovarna blir mjukare. Detta kan och bör man förebygga med rätt skoning. En häst ska inte alltid skos likadant året runt. Min häst skos olika under året. Vid varje skoning går hovslagaren igenom hovarna och väljer den skoning som hans hovar verkar behöva just då, med kommande väder i åtanke efter som att underlaget påverkar belastningen.
*Har det hovens naturliga form att göra?
Det
tror jag inte. Men säkert är det individuellt vilka hästar som har besvär och inte. Jag tror snarare att det har med hovkvaliten att göra, och verkning/skoning. Men jag vet faktiskt inte.
*Hur påverkas det av en hovslagare?
Här är jag mycket osäker. Min hästs skoning varierar mestadels mellan skor med sidokappor och bakvänd sko utan kappa. Jag vet inte vilken av dessa skoningar som är mest fördelaktig vid detta problem men jag tror att det är sko med sidokappa. Eller om han har ytterligare ett alternativ som han använder till det. Det har kanske med verkning att göra också. Bakvänd sko har han ffa för att skon ska vara tåöppen och underlätta överrullningen för honom.
*Skulle alla hästars hovar se perfekta ut med rätt hovvård?
Kan ej svara på detta. Det finns i regel nästan alltid undantag, men det går att göra väldigt mycket för väldigt många med rätt hovvård tror jag.
*Hur lång tid tar det innan en utfluten hov med rätt verkning och skoning får helt fina hovar?
Det beror nog på väldigt mycket. Hur länge hästen gått med dålig hovvård, vad för hovkvalite den har, hur underlaget är, vilken metod man använder (det finns säkert flera), mm. När min häst får början till utflytande hov rättar hovis till det med en gång och hoven ser bättre ut väldigt snabbt. Men hovar växer också olika snabbt, och det kan också vara olika på olika sidor av hoven om hästen belastar felaktigt. Muskulatur, rörelsemönster, etc - allt påverkas av felaktig hovvård och det kan ta lång tid innan hästen blir bra i sina fötter.
*Vissa hovslagare 'åtgärdar' detta genom att fila på hovväggens utsida så att hoven ser rak ut, hjälper eller stjälper denna metod det hela?
Ser rak ut i jämförelse med vad?
En hov som flyter ut beror ju på ngt. Hoven måste växa rätt för att problemet ska vara ur världen. Alltså måste man gå till botten med anledningen. Det är inte hoven som ska vara rak, det är hästen. Hoven är inte alltid rak och genom att göra den rak så gör du ju resten av hästen sned - där var min hästs problem. Man måste ta hänsyn till hela benvinkeln, korset, ryggen, hur hästen är byggd. Och här verkar få hovslagare vara speciellt kunniga. Tyvärr.
Kan tillägga att min häst fick ett sorts utfluten hov vid ett tillfälle och det berodde på njurproblem och inget annat. Så det är en hel vetenskap detta med hovar, vi vet bara en bråkdel. Som tur var ringde vi hovis (i panik), han kom ut, sa åt oss att detta är överbelastade njurar, ev allergisk reaktion, han stöttade hoven så gott han kunde, och vi behandlade hästen med njurstärkande naturläkemedel, hästen ställdes på en annan hage och problemet försvann nästan direkt. Det tog ju dock ett bra tag för hoven att växa ut igen, men den växte rätt och det var ju det vi ville. Hur det ser ut är ovesentligt sålänge det är rätt för hästen. Kan tillägga att vet på klinikerna bara skrattade åt mig när jag ville göra njurprov, varpå jag fick starta en behandlingen på egen hand. Vilket var tur.
Drabbades mer eller mindre av panik när jag såg detta, fotade hoven i alla vinklar, ringde alla jag kände och slängde såklart ut en tråd på buke. Hoven såg inte ut såhär när hästens skoddes några veckor innan.
http://i74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/hov1.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/hov2.jpg