Hovslagerifråga - Utflutna hovar

susanne

Trådstartare
*Varför blir hovar utflutna?
*Har det hovens naturliga form att göra?
*Hur påverkas det av en hovslagare?
*Skulle alla hästars hovar se perfekta ut med rätt hovvård?
*Hur lång tid tar det innan en utfluten hov med rätt verkning och skoning får helt fina hovar?
*Vissa hovslagare 'åtgärdar' detta genom att fila på hovväggens utsida så att hoven ser rak ut, hjälper eller stjälper denna metod det hela?

Jag har helt tappat förtroendet för min hovis och ska byta, och vill först försöka utvärdera stallkompisarnas hovisar genom att titta på lite hovar.

Sv: Hovslagerifråga - Utflutna hovar

nu är jag iofs. ingen "pärla" på hovar, men min hovslagare säger att det oftast beror på eftersatt hovvård. en utfluten hov behöver tätare verknings/skonings intervall.

min ena är plattfot och behöver skos om va 6 v. för att inte flyta ut/gå sönder. då han haft bärrandsröta har han behövt något tätare intervall

Eftersatt hovvård är den huvudsakliga orsaken dock så har vissa raser har större tendenser till att få utflutna hovar.
Det går att korrigeras med bra hovvård, hör med olika hovslagare om de kan korrigera det.

Det tar ett par månader (ca 3-4 månader) med nogrann och regelbunden verkning att återställa hoven.

Senast ändrad:

En kompis med fullblod (dottern jockey) råkade ut för detta. Hovis fnös åt hennes funderingar, "fullblodsfötter", och då såg hovarna ut som pannkakor. Jag var helt förfärad. Hon ringde dock sin fd hovslagare från galoppen och bad honom komma. Det tog ett år med skoning var fjärde vecka att få tillbaks den normala hovformen. Efter detta skräckexempel har jag sett tre till - inte lika hemska dock - där jag frågat om de har N.N. som hovslagare och det har stämt. Tack och lov verkar människan ha flyttat nu. Snacka kunde han, kunderna trodde försäkringarna om att det var hästens fel. :eek:
Hittade en del bilder på fenomenet på en amerikansk hovslagarsida.

Den hittar jag inte nu tyvärr.

Mina egna tolkningar och svar. Ta till dig det du vill.
*Varför blir hovar utflutna? - För att hörnstöden, dom som stabiliserar hoven är för långa och utflytna och inte orkar bära upp hoven. Beror antingen på dålig verkning där, eller verkning för sällan.

*Har det hovens naturliga form att göra? Kanske det, vissa hovar har nog mer sluttande hörnstöd än andra, men det går ju att korrigera. Alla hästar kan få utflutna hovar.

*Hur påverkas det av en hovslagare? Beror ju på hur mycket man rättar till eller vad hovslagaren anser att "hoven är sån".

Tror jag säkert. Men vissa hade säkert behövts verkas varje vecka för att hålla formen. Sen får man bortse från rötor och sånt som oftast beror på underlaget och inte hovvården.

*Hur lång tid tar det innan en utfluten hov med rätt verkning och skoning får helt fina hovar? Beror på hur mycket hoven har flutit ut och hur mycket det påverkat resten av hoven. Men en hov tar undefär ett år att växa ut helt och "bytas ut".

*Vissa hovslagare 'åtgärdar' detta genom att fila på hovväggens utsida så att hoven ser rak ut, hjälper eller stjälper denna metod det hela? Knappast. Verkar vara ett väldigt konstigt resonemang. Tror du inte det har varit för att ta bort överflödig hovvägg? Tänk logiskt. Problemet som gjort att den flyter ut finns ju kvar, för vek balans och stabilitet. Dessutom blir ju hovväggen tunnare vilket också leder till mindre stabilitet även på utsidan.

//Höstmåne

Hovens kvalité, balans, hästens tyngd.

en bra hovis kan hålla fötterna i schack.

den måste ju står i balans, så att den inte flyter ut åt ngt håll- i sidled eller tån.

visst hjälper det att hålla efter utflytningarna även via utsidan.
Den kan då ha en normalstor sko- hoven expanderar inte.
Trycket ovanifrån tillåts inte trycka ut den mer än nödvändigt.

Om du lägger ut skorna i traktsidorna på en sdn häst får du till slut dasslock o trakterna breddar sig o faller utåt.

Ofta hänger det ihop med en för låg eller understucken trakt.
Om den då får skor där traktänden viks in lite( en längre sdn) blir det lite samma som äggskor.

*Vissa hovslagare 'åtgärdar' detta genom att fila på hovväggens utsida så att hoven ser rak ut, hjälper eller stjälper denna metod det hela? Knappast. Verkar vara ett väldigt konstigt resonemang.

En variant av detta finns dock beskrivet i "Svensk Standardskoning":
"Dock ska tån raspas tillbaka vid tjock vägg och anpassas efter vita linjen, för undvikande av allt för lång tå, vilket belastar senor och ligament onödigt mycket."

Hela texten här:
http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/standardskoning.htm

En mkt intressant tråd för mig vars ena häst är plattfotad. Inte jättemkt, men det syns. När det är dags för verkning är det inte för att hon är lång i tån utan för att hoven flutit ut åt sidorna. På min är det dock värst på ena hoven, vad kan det bero på?
Bakhovarna flyter inte ut. I övrigt så är hon välbenad men med ngt korta kotor och små hovar.

Hon är tre år, nyligen inriden och nu går hon på bete så hon är aldrig skodd och inte tränad mer än vad som krävs för ridprovet på 3-års samt lite tömkörd.

Hon är en egen uppfödning så hon har fått bra hovvård sedan födseln. Lite tips och info vore inte fel :)

Förlåt för trådkap, men detta rör ju trådens huvudämne så jag hoppas att det är ok? ;)

Mvh Jate Volim

"plattfotade" kan dom vara genom arv ;)

jag har oxå en häst som är det fram, det har han varit sedan han va föl. nu är han 10 år och hovarna är sköta med intervall mellan 5-7 v. i hela hans liv. inte mkt. att göra åt :angel: min har snarare långa kotor än korta, och klarar inte särskilt bra att vara oskodd mkt. för sin plattfothet (är väldigt ömfotad)

att dom "flyter ut" mer åt ena eller andra hållet kan bero på att dom belastar lite olika/är lite tåvid eller innåttåad.

Tack alla som svarat.

Jag har nu kontaktat den hovis som jag tycker lämnar fina hovar efter sig. Nästa vecka kommer han.

När jag ändå skriver, Kan någon tipsa om en bra bok om hovslageri?

"plattfotade" kan dom vara genom arv ;)

jag har oxå en häst som är det fram, det har han varit sedan han va föl. nu är han 10 år och hovarna är sköta med intervall mellan 5-7 v. i hela hans liv. inte mkt. att göra åt :angel: min har snarare långa kotor än korta, och klarar inte särskilt bra att vara oskodd mkt. för sin plattfothet (är väldigt ömfotad)

att dom "flyter ut" mer åt ena eller andra hållet kan bero på att dom belastar lite olika/är lite tåvid eller innåttåad.

Precis så har min häst det också. Jag VET att det kommer från arv i detta fall. Täta verkningar är det bästa man kan göra som jag känner till.

Boktips:

Hovvård av Magnusson, Lars-Erik. Den gamla klassiska kom med en reviderad upplaga -07 som är läsvärd. Saknar bara fler bilder på välskodda hästar - eller "steg-för-steg" som hade varit bra att se.

Det finns en engelsk intressant bok också, No foot No horse av Gail Williams.

Jag är en okunnig hästägare som har en häst som haft väldigt dåliga hovar pga. dålig hovvvård. Han har väldigt känsliga fötter och räddades från slaktbilen av våran nuvarande hovis för några år sen. Jag har frågat och lyssnat en del på min hovslagare, men tyvärr har min syster haft den mesta kontakten så jag kan bara utgå från vad jag har hört honom prata om. Tas med en nypa salt mao. :D

*Varför blir hovar utflutna?
Det har med hovkvaliten att göra bla, tror jag, och såklart belastningen. Min häst har haft problem med det, ffa vår/höst, då hovarna blir mjukare. Detta kan och bör man förebygga med rätt skoning. En häst ska inte alltid skos likadant året runt. Min häst skos olika under året. Vid varje skoning går hovslagaren igenom hovarna och väljer den skoning som hans hovar verkar behöva just då, med kommande väder i åtanke efter som att underlaget påverkar belastningen.

*Har det hovens naturliga form att göra?
Det tror jag inte. Men säkert är det individuellt vilka hästar som har besvär och inte. Jag tror snarare att det har med hovkvaliten att göra, och verkning/skoning. Men jag vet faktiskt inte.

*Hur påverkas det av en hovslagare?
Här är jag mycket osäker. Min hästs skoning varierar mestadels mellan skor med sidokappor och bakvänd sko utan kappa. Jag vet inte vilken av dessa skoningar som är mest fördelaktig vid detta problem men jag tror att det är sko med sidokappa. Eller om han har ytterligare ett alternativ som han använder till det. Det har kanske med verkning att göra också. Bakvänd sko har han ffa för att skon ska vara tåöppen och underlätta överrullningen för honom.

Kan ej svara på detta. Det finns i regel nästan alltid undantag, men det går att göra väldigt mycket för väldigt många med rätt hovvård tror jag.

*Hur lång tid tar det innan en utfluten hov med rätt verkning och skoning får helt fina hovar?
Det beror nog på väldigt mycket. Hur länge hästen gått med dålig hovvård, vad för hovkvalite den har, hur underlaget är, vilken metod man använder (det finns säkert flera), mm. När min häst får början till utflytande hov rättar hovis till det med en gång och hoven ser bättre ut väldigt snabbt. Men hovar växer också olika snabbt, och det kan också vara olika på olika sidor av hoven om hästen belastar felaktigt. Muskulatur, rörelsemönster, etc - allt påverkas av felaktig hovvård och det kan ta lång tid innan hästen blir bra i sina fötter.

*Vissa hovslagare 'åtgärdar' detta genom att fila på hovväggens utsida så att hoven ser rak ut, hjälper eller stjälper denna metod det hela?
Ser rak ut i jämförelse med vad?
En hov som flyter ut beror ju på ngt. Hoven måste växa rätt för att problemet ska vara ur världen. Alltså måste man gå till botten med anledningen. Det är inte hoven som ska vara rak, det är hästen. Hoven är inte alltid rak och genom att göra den rak så gör du ju resten av hästen sned - där var min hästs problem. Man måste ta hänsyn till hela benvinkeln, korset, ryggen, hur hästen är byggd. Och här verkar få hovslagare vara speciellt kunniga. Tyvärr.

Kan tillägga att min häst fick ett sorts utfluten hov vid ett tillfälle och det berodde på njurproblem och inget annat. Så det är en hel vetenskap detta med hovar, vi vet bara en bråkdel. Som tur var ringde vi hovis (i panik), han kom ut, sa åt oss att detta är överbelastade njurar, ev allergisk reaktion, han stöttade hoven så gott han kunde, och vi behandlade hästen med njurstärkande naturläkemedel, hästen ställdes på en annan hage och problemet försvann nästan direkt. Det tog ju dock ett bra tag för hoven att växa ut igen, men den växte rätt och det var ju det vi ville. Hur det ser ut är ovesentligt sålänge det är rätt för hästen. Kan tillägga att vet på klinikerna bara skrattade åt mig när jag ville göra njurprov, varpå jag fick starta en behandlingen på egen hand. Vilket var tur.

Drabbades mer eller mindre av panik när jag såg detta, fotade hoven i alla vinklar, ringde alla jag kände och slängde såklart ut en tråd på buke. Hoven såg inte ut såhär när hästens skoddes några veckor innan.
http://i74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/hov1.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/hov2.jpg

Okej, intressant! Min kommer heller aldrig att få gå oskodd då även hon är ömfotad. Om inte paddocken varit nyharvad kan hon även reagera på det underlaget ibland så hon kommer skos direkt efter betet. (Än så länge är hon bara riden på bana ca 20 ggr kanske men efter betet ska vi ut i skogen.)

Har ni gjort ngt särskilt vid verkningen av eran? Min är verkad "som vanligt" och med normala intervaller. Två duktiga hovslagare har tittat på henne och de säger att det helt enkelt är sådan hon ser ut. Att verka två ggr per intervall är bortkastade pengar anser de båda två då det enda man kan göra är att hålla efter det noga. De tror också att det ev. kan bli bättre när hon får skor på sig. Stämmer?

Mvh Jate Volim

Ok, fast såhär ser inte min häst ut, tack och lov :) Snarare så är det nederkanten av hoven på ena sidan som flyter ut. Dvs hoven blir lite bredare där. Om man tänker att din hästs hov ser ut så här /7 ha livlig fantasi nu, bilden visar att hela hoven lutar lite snett, så ser min mer ut som ett upp och nedvänt V fast med ena "linjen" lite mera lutad. :crazy:

Ursäkta väldigt luddig förklaring men...ja ;)

Mvh Jate Volim

Klart att skor gör att man håller ihop hoven- med sömmen.
Man kan oxå "dra ihop" den ngt iom skyddet den får av skon.

min stora häst hade pannkakshovar som ung- även mkt långt verkningsintervall:mad:
Numer kan bara yrkesfolk se plattfotstendensen

när den står bra- optimalt kan den gå 8 v. fram- halva intervallet mot förr.
bak är det lite oftare iom att den har lägre trakt= tån blir längre.
Med CR eller NB-skon funkar det bättre.

Jag har också funderingar kring hovslagaren.. Verkar min shettis var 5-6 vecka och jag känner ändå att hoven flyter ut, men på sidan. Den bildar lixom en våg på insidan av hoven (den sidan som vätter mot hoven brevid och inte undertill). Hovformen U liknar inte riktigt ett U längre utan det är en våg på ena sidan. På båda framhovarna... Vad tror ni om detta?

TS: väldigt bra frågor. Jag har lärt mig mycket.

Ok, fast såhär ser inte min häst ut, tack och lov :) Snarare så är det nederkanten av hoven på ena sidan som flyter ut. Dvs hoven blir lite bredare där. Om man tänker att din hästs hov ser ut så här /7 ha livlig fantasi nu, bilden visar att hela hoven lutar lite snett, så ser min mer ut som ett upp och nedvänt V fast med ena "linjen" lite mera lutad. :crazy:

Ursäkta väldigt luddig förklaring men...ja ;)

Mvh Jate Volim
Den sidan som är låg blir rak o den andra flyter ut, men om hoven inte är renskuren kan den även bli hög o brant.

Kan meddela att nu har pållan fått skor på fossingarna och de är jättefina :love:

Matte = mkt nöjd!

Mvh Jate Volim

Liknande trådar

Hästvård Och hästägare är det svårt att bedöma vilken hovis som har rätt. Vill inte på något sätt peka ut någon utan det känns som om detta är...
2
Svar
20
· Visningar
6 168
Senast: Zandrah
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 395
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
3 117
Hästvård Har ett varmblodssto på 8 år som jag nu haft i ca ett år. När hon kom till mig slet hon sina bakskor (ffa höger) extremt mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 591
Senast: Hovis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka