Hovslageri med för stor söm?

BONA

Trådstartare
Hej,
Vi har en hovslagare till en inackordering som konsekvent använder för stora sömmar för de skor som används.
Detta har till följd att på den nyskodda hästen sticker sömmen ut ca 2mm under skon. Det blir rejäla märken i stallgången och skaderisk vid en ev spark måste väl anses ganska ansenlig.
Sist tappade ponnyn tre skor nästan samtidigt och när jag tittade satt i princip all söm kvar i hoven????
När sömskallen slits tillräckligt så finns det helt enkelt inget kvar att hålla skon.

Jag har frågat vår egen hovslagare men hon hade ingen vettig förklaring till varför man skulle göra så här.
Det är ju lite känsligt att kritisera andra såväl ägare som hantverkare.

Är det någon som kan ge en vettig förklaring till varför man skulle välja att sko så här?

Sv: Hovslageri med för stor söm?

De flesta sömmar sticker ut något vid nyskoning. Även när det är helt nya skor och inte tunnslitna.
Är det en sko som återanvänts/tunnare så sticker ju sömmen fram ännu mer.

Är det en liten ponny så använder man oftast mindre söm. Det är mest skillnad på längden i storlek. Sömskallarna är relativt lika stora.

De vanligaste sömmen:
http://www.valjastukku.com/tuotteet/naulat/mustad/enaulatp.jpg

Bra fråga! Använder vi samma hovslagare ?

En förklaring kan vara att hovslagaren bara köper en sorts söm. Hade en kollega somm skodde allt inklusive ponnyer med E5 Slim. Såg ut som skräp precis som skoningen i övrigt.
Sömmen ska passa skon så tillvida att när den är fastspikad (vid normalskoning) ska bara den där lilla rundningen på toppen av sömskallen sticka upp lite ur skon. Hittade ingen bild

Hur kan skon slitas så pass att tre st trillar av samtidigt som sömmen sitter kvar i hoven? För om nu sömmen inte slits ner till skonivån, hur slits då skon?

först slits sömmen ner till skons nivå. Redan då är skallen för liten. Sen slits sko och söm som redan då är väl så liten. Då finns det inte så mycket kvar som kan hålla skon

Liknande trådar

Hästvård hästen har trampat av sig en sko och lite väl mycket hov for med. hovis var ute idag och satte på nya skor men fick bara in 2 sömmar på...
2
Svar
28
· Visningar
5 290
Senast: gylle
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka