Hovslagarutbildning mm

Safira

Trådstartare
Jag har funderat massor nu på om jag kanske borde utbilda mig till hovslagare. I dagsläget är jag arb.lös och det ser mörkt ut med att hitta något nytt jobb då jag inte är utbildad på något speciellt.

Vad jag har kommit fram till så kan man antingen gå på Flyinge/Wången men då måste man ha massa dokumenterad praktik innan vilket jag inte har däremot har jag gått hästhållning 3 år på gymnasiet. Utbildningen är 1 år ca.
Eller så kan man gå i Skara under 2 år. Då måste man ha haft praktik hos en hovslagare i minst en månad och sista intagningsdagen är om en månad ca vilket betyder att jag inte hinner söka.
Sen så kan man gå på Nordvikskolan under 35 veckor.
Och sista alternativet är att vara lärling hos en utbildad och godkänd hovslagare.

Det som känns lite jobbigt är att alla utbildningar ligger långt borta från mig som bor strax norr om Umeå. Jag vill helst inte behöva flytta. Går man som lärling så kan jag ju iofs bo kvar hemma men hur funkar det med ev. lön för man måste ju ha nån form av inkomst?

Hur har ni utbildat er och var det svårt att få ihop en kundkrets? Hur pass mycket jobbar ni och hur mycket kan ni plocka ut i lön på det?
Är det ett yrke du kan rekommendera till andra? Vilken form av utbildning rekommenderar du att man ska gå? Något annat som du vill tillägga om yrket?

Är väldigt tacksam om ni hovslagare vill svara på mina frågor så att jag kan fundera ännu mer om detta är något jag kanske bör satsa på eller om jag ska fundera på andra yrken.

Sv: Hovslagarutbildning mm

Jag är visserligen inte hovslagare själv men är inne på samma bana som du, att utbilda mig till detta. Jag åkte med en hovslagare och dennes lärling för ett tag sen och fick reda på en rad olika saker som kanske kan vara värt att veta även för dig! :)
Flyinge ska tydligen vara ganska värdelöst, dem har kortat ner tiden på sin utbildning ytterligare (eller ska) och precis som du skrivit måste man kunna ganska mycket redan innan man blir antagen.
Lärling kan vara ganska tufft. Du måste för det första hitta en inte bara utbildad och godkänd hovslagare utan även en bra en såklart, och någon som är villig att ta sig an en lärling i två år (80 veckor har jag för mig det brukar vara man ska gå som lärling och detta sprids över ca 2 år) och som är bra på att lära ut. Det som är bra med lärling enligt mig är att du börjar ju direkt ute, det är mycket praktiskt och teorin kommer ju av sig själv när man jobbar ute genom att diskutera saker osv. Ang bidrag kan du bli lärling genom en hantverksskola som finns i Leksand. Det är ganska lätt att komma in där. Du går alltså inte på skolan utan bara genom den, och det finns inte ens några obligatoriska träffar osv så man behöver aldrig åka dit om man inte vill det. Iaf, om man går genom denna skola så är man berättigad csnbidrag.
Det som kan vara dåligt är att man inte får all kunskap inom att smedja (oftast inte) vilket du senare kommer behöva när du gör gesällprovet. För detta kan man visserligen gå en separat kurs.
Jag har hört att Skara egentligen ska vara bäst. Du får både mycket teori och praktik och lär dig allt du behöver inför provet, klasskompisar att diskutera saker med och jämföra osv. Man kan även nu om man vill gå ett tredje år (eller om det inte kommit än, men har för mig att det ska bli ett tredje år på utbildningen som ska vara valfritt) och därmed kan jag ju tänka mig att du lär dig ännu mer och blir en bättre hovslagare.
Jag är inte 100 på allt detta men det är vad jag hört och jag kan t ycker det är ganska användbar information. Sedan är det ju så att csn stödjer väl det mesta ang. bidrag och studielån.
Sedan har jag ju hört väldigt mycket om att det sliter på kroppen, jag själv är ganska lång och har blivit tillsagd att jag minsann måste börja träna om jag inte vill förstöra min kropp helt. Man ska ju tänka på att arbeta ergonomiskt osv och bör kanske inte redan ha en rygg eller knä som är dåliga.
Som sagt. jag är ju ingen hovslagare själv men hoppas du fick svar på lite saker iaf :)

Förlåt för en rörig text, hoppas du förstår allt :)

Tusen tack för all info, känns bra att få veta lite mer saker än det jag redan har läst till mig.
Jo träna kroppen har jag redan insett att man måste göra en del för att orka med.

Har du bestämt dig än om du ska utbilda dig eller inte?

Nej. jag har inte bestämt mig än, ska börja med att hitta en hovslagare som man kan åka med i ca en månad så att man verkligen får testa på och får en bra insikt hur det är att jobba med. Fick höra att många ger upp efter två veckor när dem inser hur jobbigt det är så därför är det bra att ha möjlighet att åka med lite längre plus att det kan ses som en månads praktik vilket är ett plus ju.
Var först inne på att gå lärlingutbildningen genom skolan i Leksand men efter att få pratat med en lärling som gör just detta och fått reda på lite mer är jag nog mer intresserad av att gå utbildningen i Skara faktiskt om jag ska göra det överhuvudtaget. Har inget som håller mig hemma och det är ju en upplevelse i sig själv att flytta och träffa en massa folk osv :)

Ja men det verkar ju ganska smart att åka med i en månad ca, då bör man ju få ett ganska bra hum om hur det är.

Jag går för närvarande hovslagarutbildningen i Wången, när jag sökte var det bara krav på 1 månads praktik hos hovlagare så det gick ihop för min del. Hörde att de utökat praktiken till 6 mån (?) och det hade inte fungerat för min del. Tyvärr får inte hovslagarna någon feedback eller några uppgifter om hur praktiken ska se ut, så jag tvivlar på att så många hovisar kommer stå ut med praktikanter i 6 mån utan något tack från utbildningen:crazy:
Tror tyvärr att det kommer bli en hel del intyg med falska praktikperioder vilket vi även meddelat våran handledare om.

Hur har ni utbildat er och var det svårt att få ihop en kundkrets? Hur pass mycket jobbar ni och hur mycket kan ni plocka ut i lön på det?
Är det ett yrke du kan rekommendera till andra? Vilken form av utbildning rekommenderar du att man ska gå? Något annat som du vill tillägga om yrket?

Jag är som sagt under utbildning och jag har ingen kundkrets ännu, men jag vet att det är stor efterfrågan på hovslagare där jag bor och jag har meddelat min gamla hovis att han kan skicka vidare kunder han inte hinner med till mig.
Jag planerar att bara sko ca 2 hästar/dagen första året. För tillfället har jag inga större utgifter så jag kan klara mig på det.
Jag rekommenderar yrket till dem som vet att de har bra fysik och brinnande intresse för hästar och hovvård. Men man ska vara medveten om att man kommer dra på sig skador och massa skit under naglarna (som tenderar att skifta i blåa nyanser efter ett tag:crazy:)

Jag tycker att Wången/Flyinges utbildning är för kort och att man borde lagt mer fokus på att sko hästar än andra mindre viktiga ämnen. Men den har förbättrats för varje ny kull elever som börjat, och utbildninngen är ny from 09 så det går framåt! Jag känner mig redo att sko enklare fall av hästar, det är ute på fält man kommer lära sig mest tror jag.

Jag rekommenderar dig att hitta en bra hovis som låter dig arbeta praktiskt och göra mer allteftersom du utvecklats. Inte bara få stå och titta på. Därefter kan du så smått börja sko lite själv för att känna efter om det verkar vara ett yrke som passar dig, söker du då till skolan så har du ett bra försprång desto mer du hunnit sko.
Nordviks utbildning räknas inte som godkänd, den är för kort. Skaras utbildning trodde jag de hade lagt ner?

Lånar tråden lite om det är oK!

Jag går i tankarna att utbilda mig till hovslagare eftersom veterinär blev alldeles för bökigt. Att åka till Polen kändes inte helt rätt för mig..

Vad tjänar en hovslagare i månaden ungefär?
http://www.lernia.se/produktblad/prodblad22261_118.pdf Lernia är väl i Uppsala och har utbildning. Men vad menas med: "Två års erfarenhet av hästyrke eller motsvarande," - Duger det att man haft egena hästar i 8 år, arbetat i stall 3 somrar i rad och även arbetar timmar i stall i nuläget? Skulle detta räknas in som "mostvarande"?

Om man går som lärling och skor i 2 år, får man inga pengar alls i lön då av hovslagaren? Är det bara csn som gäller?

Nordvik ligger inte jättelångt från Umeå, kanske kan du veckopendla precis som gymnasieungdomarna? Hovslagare som gått den utbildningen har gått 1-2 år med annan rutinerad hovslagare efter utbildning och många som gåt ut är riktigt duktiga också. Jag har själv inte gått denna utbildningen men den har funnits i mina tankar, dock tror jag inte att jag har tillräckligt stort intresse eller fysiken heller för det yrket.

Umeå behöver fler utbildade hovisar ;) Slogs av hur svårt det var att hitta en bra hovis som inte redan hade häcken full när jag flyttade hit. Skulle min nuvarande hovis gå sönder så vete gudarna vad jag tar mig till.

Fundering, kan man inte kanske få något "bistånd" från Arbetsförmedlingen för att gå som lärling? Det blir ju som en form av arbetspraktik. Kanske det går att dela upp det mellan ett par hovisar, att dela upp veckan så att säga? En månads praktik (som Skara kräver) borde ju inte annars vara omöjligt att få till :laugh:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 085
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka