"Hovslagarträning" av hästen

C

Chine

Jag ska börja tävla min pålle nu och MÅSTE ha honom skodd. Vad måste han kunna för att få sin helskoning, som jag kan lära honom utan att köpa hel utrustning? han kan stå uppbunden (lös med för den delan, men det ska han ju inte), man kan köra skramliga saker runt honom, han lyfter i princip hovarna själv, man kan lägga dit skor och banka på dom, man kan ställa upp hovarna framfär på en pall (som motsvarar den där ställningen hovis använder). Ändå tror hovis att vi får nöja oss med fram pga att han inte är tillräckligt van :( vad kan jag mer göra för tillvänjning?:confused: har jag missat något, min fantasi är slut:cry: och jag vill verkligen komma iväg på tävling, men han blir inte bra med bara skor fram eftersom han ömmar bak med om han är oskodd där. Nu har jag en månad kvar att träna, men på vad :confused: Snälla träningstips. Det enda jag kan komma på mer är att låta andra också göra proceduren, så han inte bara är van vid mej:idea:

Sv: "Hovslagarträning" av hästen

Har det varit några problem innan när ni verkat? Sålänge hästen är van och välhanterad så borde det väl inte vara några som helst problem att helsko tycker jag...

Det enda är att han var rätt ohanterad (och hingstig)för 2 år sedan när jag köpte honom...men det var ju längesedan.

Om han går att sko fram borde det ju gå att sko runt om. Men hovis kanske har dåligt tålamod? ;)

Om han går att sko fram borde det ju gå att sko runt om. Men hovis kanske har dåligt tålamod? ;)
pressad agenda kanske, men det är ju min sak att träna hästen enl. SHF. Jag tycker jag gjort det, kanske går det jättebra, men jag vill inte riskera att det inte gör det. Han har varit skodd bak förr så det går att sko bak, men det var på hingstvisning och kanske på 3-årstestet med.

Be hovslagaren sko fram först sen bak har han inte tid be han komma en annan dag om han kan klämma in de.
Eller så ringer du en annan hovslagare som är villig att sko på alla 4 runt om.

Tror aldrig jag har haft en häst som är tränad som din innan första skoningen!
Säger bara konstig hovslagare som inte vill sko.

Jag brukar kolla då det går bra att lyfta hovarna och banka med hovkratsen någon gång ska ju vara första gången.

Min hovis skodde min åring bak i vintras utan problem (pga hovböld) och han var verkligen inte snäll att lyfta fötterna för mig men när hovis kom såg jag nästan glorian.

Men alltså, är hästen ens svår att sko? Eller är den bara aldrig skodd bak? Knepig hovis.

Första gången vi skodde så skodde vi bak först och sedan fick hästen gå in i boxen en stund och pyssla lite med sitt hö och sedan skodde vi på fram eftersom att det va en 1 åring som lätt blir uttråkad av att stå på gången.
Hade säkert kunnat skott alla 4 på en gång men vi tänkte att de va inte snällt att man ska va tvungen att ta allt på en gång när man e så liten.
Det gick fint enda problemet hon hade va att förstå att man inte fick stå och dra hovslagaren i byxfickorna och smaka på håret :d

Liknande trådar

Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 321
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej, Jag tar hand om ett halvblodssto ett par gånger i veckan som är oskodd. Ibland känner jag puls i vänster fram - oftast knappt...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: akleja
·
Hästvård Lång historia: Plattfotat fullbod, ömmar på grus o skos med sulor. Hade för 2 år sedan en bra (utbildad) hovis som tyvärr slutade...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 058
Senast: biffen
·
Hästvård I mitten av juni i år blev pålle skodd, och blev då öm i alla tassarna, vilket han aldrig blivit förut. Ömheten var borta dagen därpå...
Svar
1
· Visningar
780
Senast: Lipica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka