Hovslagartips

Sazalamel

Trådstartare
Kanske en tråd om olika små "husmorstips" för hovslagaren.

Bra medel/tips på behandling mot bärandsröta, socker&jod, klorin? m.m.),

hur behandla hålvägg, fylla,verka upp?

Fångverkning barfota eller skodd? (Obs ingen diskussion om enbart barfota, finns andra trådar för det) utan HUR ni gör. tåöppen,sula m.m.

för och nackdelar med dom olika sätten.

Är dom gamla beprövade metoderna bättre eller sämre,
 
Sv: Hovslagartips

Bärrandsröta botas bäst genom att man verkar ur det som är dåligt, tvättar av hovens undersida och sedan har trush buster eller virkon S längs bärranden 1-2 ggr/vecka.
Hästen bör inte stå på bädd eller gå i leriga hagar om man kan undvika.
 
Sv: Hovslagartips

Mitrolle skrev:
Bärrandsröta botas bäst genom att man verkar ur det som är dåligt, tvättar av hovens undersida och sedan har trush buster eller virkon S längs bärranden 1-2 ggr/vecka.
Hästen bör inte stå på bädd eller gå i leriga hagar om man kan undvika.

Använder själv ovanstående och i lindriga fall "0-infektion". Men svårt att få tag på nu
Har hört att en del använder klorin. Dosering?

Även kopparsulfat/blåsten finns ju
 
Sv: Hovslagartips

Ren klorin i samband med skoning och utspätt vid vattenbad vid bärandsröta. (står dosering på flaskan använd det.);)
 
Sv: Hovslagartips

Var det inte ngn hovis som nämnde salt?

Öppentåsko är bra till hästar med tåsprickor o understuckna trakter.
 
Sv: Hovslagartips

Det var tydligen för behandling av svamp:o
bara-undrar vad du menar med svamp eller "White line dises" Som jag förstår det så är det en enorm skillnad på det och är det det senare så sprider det sig som en löpeld genom hela besättningen. Som jag har förstått det så är det endast två av flera som blivit drabbade eller har jag förstått fel???

Har hästarna skor och det under skoperioden blir värre och uppvisar hålvägg så är det inte svamp utan bakterier som älskar syrefattig miljö.Är det så så är den enda lösningen att skära upp hovväggen och låta den vara öppen så att friskt syre hela tiden cirkulerar där samt dagligen hålla rent. Vid liten bärrandsröta som inte går att verka bort då hästen i det fallet blir öm i bärranden så brukar hovis rensa rent i själva bärranden med en speciell hovkniv som jag tror kallas för "the Loop" och sedan innan skon slås på täcka dom urgröpta delarna med "Soul Pack" vilket är en bakteriedödande smet som påminner om snus och det funka jättebra!!!

Skulle det nu vara svamp så finns det en väldigt enkel lösning på detta problem, nämligen SALT !!! Gammal beprövad metod som alla hästmänniskor i århundraden känt till säger att salt dödar svamp och socker drar åt sig bakterier. Vill man så kan man ju alltid klutta på med alla möjliga moderna produkter hit o dit som kostar en massa pengar, det är upp till var och en.
 
Sv: Hovslagartips

Ja men det är ju ett bra tips det med:idea: och det va väl det ts ville ha
 
Sv: Hovslagartips

Bärrandsröta bör verkas bort så mycket det går och sen pensla med tjära varannan dag i 2 veckor och sen 2 dagar per vecka i 2 veckor. Tjäran sitter ju kvar bättre än annat desinfekterande plus att den släpper igenom syre som bakterien inte gillar :D
 
Sv: Hovslagartips

Nejdå... Värm tjärburken i solen eller ställ den i varmt vatten och tjäran blir lättflytande och rinner fint in under skon ;)
 
Sv: Hovslagartips

Strålröta: Tvätta fötterna med mild tvål (Lactacyd) och vatten.
Torka
Spruta in Jodopax (brukar använda en gammal pencilinspruta), bara lite utspädd. Funkar även med några droppar Thrush Buster (tror det stavas så?), men då måste man ha handskar på sig.
Denna metod funkar suveränt på min pålle som måste ha sulor på sig året om pga strålbenshälta hf (har ringskor+sula båda fram.) Den blötta perioden gör jag det ca 2-3 gg/mån, den torra perioden ca 1 gg/mån. Ingen röta alls längre. Men så beror det oxå på om hovisen "glömmer" stoppa in "fyllning" (SoulPack eller silikon) mellan sula och hov. Min gamla glömde det!:o
Torra hovar, småsprickor: Blött dem, pensla på olivolja eller någon annan vegetarisk olja.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 033
Senast: Hanna_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp