Hovslagarproblem?

L

Liina

Jag har en unghäst (quarter) som är 5 år.Igår när hovslagaren var ut och skulle sko henne till vinterskor reagerade hon väldigt konstigt. På sommaren har jag henne utan skor vilket hon klarar sig jätte bra utan, men igår när han skulle sko frambenen så beteede hon sig jätte konstigt,hon liksom hoppade upp i lufen och frammåt och han skulle inte få slå på henne skorna. Hon ville inte, och när hon inte stog still så slog han henne. Han har väldigt kort tålamod så han vart jätte arg på henne. Och hon vart ju bara ännu värre utav det. Annars i vanliga fall brukar jag ha en annan hovslagare som skor henne och då går det jätte bra.Han har varit tidigare och skott andra hästar i stallet men inte henne. Kan problemet vara att hon känner igen honom när hon sett hur han beter sig mot dom andra eller? Jag tycker det är fel att han inte har något tålamod,det gör ju att hon reagerar som hon gör.

Sv: Hovslagarproblem?

Försök att hitta en hovslagare som är vänligare mot hästen. Min förra häst gjorde likadant och jag bytte hovslagare till en kille som var vänlig men bestämd mot honom, framför allt hälsade han på hästen innan han började sko. En del går bara fram och ber hästen lyfta hoven.

Jag vill inte göra dig orolig eller så men det kan vara något i hoven eller bogen när dom reagerar så också.

Hoppas att det löser sig för dig

Zeeke

Sv: Hovslagarproblem?

Jag hade ett russ som betedde sig likadant trots en vänlig hovslagare. Hon hade kotledsinflammation visade det sig och pga detta var hon stel i bogen och fick ont när han skodde.
Be nån göra ett böjprov på henne för att kolla bogarna och lederna. Verkar allt ok.. ta kontakt med en annan hovslagare för att se om hon reagerar annorlunda.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 756
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 047
Senast: Marvin
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat