Hovslagarkunnig, benställningsexperter se hit!

Liselott76

Trådstartare
Har en häst som är uttåad på stt framben, han sätter ner utsidan markant före insidan. Är detta något man kan göra något åt, han har i somras haft kotledsinflammation & jag misstänker att det kan bero på detta..
Jag har en bra hovslagare som lyssnar på vad jag säger så får jag bara veta vad som bör göras så kan han fixa det..
Har pratat med veterinär då när han hade sin kotledsinflammation men dom hade inget svar på hur jag skulle göra med skoningen..
Snälla, ni som kan det här med hovvinklar etc, ge mig tips på hur jag ska göra. Vore mycket tacksam :bow:

Precis så gjorde min kompis häst när hon haft ont, och fick ju då värre ont. På Strömsholm finns en bra hovslagare som kan ge dig (din hovis) tips.

Jag säger som jag sa till den andra benställnings frågan..
En dåligt anpassad sadel kan orsaka hästen smärta som gör att den ändrar sitt rörelsemönster och/eller hållning av skulderbladen. Detta kan också orsaka kotledsinflammationer. Se över sadeln, musklerna bakom skulderbladen och skulderbladens läge. Det KAN komma därifrån...

Tack för svaret, jag har haft en illa tillpassad sadel..det kommer ut en equiterapeut på tisdag, ska be henne titta extra noga på skulderbladen.

Tjena,

Jag blir lite fundersam av ditt inlägg. Borde inte din hovslagare, om han är riktigt utbildad , kunna det här med korrigering av felaktiga benställningar? Självklart kan inte hovbeslag göra underverk, men rätt genomfört så kan man uppnå stora förbättringar. Du skriver inte hur gammal din häst är, men ju tidigare man gör något åt det destå bättre. Men som sagt, det är INTE du som skall tala om för hovslagaren hur man ska sko! Hoppas det ordnar sig.

mvh/
Daniel

Jag vet..problemet är ju att jag inte vet om det är något som hovis kan göra något åt.. Vill ju inte stöta mej genom att ta ut en annan hovslagare, eftersom det häromkring inte finns så många hovslagare så måste man hålla hårt i den man har.. Tror ärligt inte att det finns någon mer utbildad häromkring heller.. Skulle i så fall behöva ta transporten och åka kanske 5-10 mil varje gång han ska skos.. Alternativet skulle isåfall vara att åka till någon riktigt kunnig & ta med min egen hovis..??
Men som sagt, eftersom jag själv inte är så kunnig på hovvinklar etc vore det skönt att få lite tips av nån som kan mer..
En konkret fråga:
Min häst har en högre utsida än insida & hovis vill inte ändra på det, han menar att eftersom hästen är 16 år så är det ändå inget man kan göra nåt åt.. Men finns det verkligen tillfällen när utsidan ska vara högre än insidan..? När han är sån så står han bra på marken..dvs inga brutna vinklar eller så.. men han sätter ju ner ytter sida först när han går..

Hej
Jag kan väl inte kalla mig hovslagarkunnig men har ett 17-årigt varmblod som gör lika som din häst, alltså sätter ner utsidan först. För ca 2 år sedan böt jag min dumma nöt hovis till en som ville ändra så att han satt ner hoven rakt. Sen jag böt började hästen få problem med svullna kotor och konstiga hältor. Sedan i april har hästen gått utan skor och fått ta det lugnt, bara lite promenadridning ca 3-4 ggr i veckan eftersom han har ömmat.
I onsdags gick jag tillbaka till gamla hovis som satt på skor igen. Det vi sa då om att han satt ner hoven snett var att det är dumt att ändra vinkel när hästen är så pass gammal.
Var i Gävleborg bor du? Jag bor i en by utanför Sandviken och här i kring finns många relativt duktiga hovisar. Min "nygamla" hovis åker ca 4 mil o tar 500:- för skoning.
Hör dej för med de hovisar i närheten, de kanske åker ut.

Jag såg på din info att du var intresserad av AR. Testa det jag har nyss börjat med min häst och det verkar passa oss bra. Finns en bra tränare utanför Gävle som kommer ut till oss var 14:e dag.

Ha det bra Tessa

Tack för ditt svar!!
Då har min hovis samma inställning som din gamla, kanske han har rätt ändå då.. Kul att höra att fler travisar börjar med AR, verkar vara en gren där verkligen ALLA är välkomna..
Jag bor i en by ett par mil utan för Hudiksvall, har bara tränat AR en helg hittills, vår tränare bor i Umeå så det blir inte så ofta tyvärr..måste vara kanon att ha nån som kan komma var fjortonde dag!
Bodde faktiskt i Gävle i över tre år, men då hade jag inte börjat fundera på AR än tyvärr, då var det hoppning som gällde, hittade aldrig nån bra hopptränare i Gävle..

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 448
Senast: Efwa
·
N
Hästmänniskan Jag skriver detta under anonomy nick för att inte hänga ut denna galna ägare och få skit för det. Så här är det, jag och min syster...
Svar
15
· Visningar
1 729
Senast: Noone0000
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 341
Senast: Bewelinn
·
Hästvård Historien är rätt så lång, men jag ska försöka vara så kortfattad som möjligt. Medryttarpållan har tidigare lidit av svår ishias och...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023