Hovslagarfråga ?

Michellan95

Trådstartare
Jag erkänner mig dum som inte frågade när han var här och jag har inget nummer till honom men någon vänlig själ här på buke kanske vet :)
Min hovslagare som jag brukar ha till min häst kunde inte ta hand om foderhästen utan vi fick med lite panik ta in en annan hovslagare så han inte skulle behöva gå 6 veckor till med sina överväxta hovar tills min ord. hovis kommer för min häst. Sagt och gjort.

Hovslagaren slog en söm fel så att den troligen åkte in i hoven där den absolut inte ska vara, foderhästen reagerade kraftig och hovslagaren var snabb med att dra ut sömmen ur hoven.
Kan det bli komplikationer nu eller är det ungefär som om man får en sticka under nageln?

Hoppas ni förstår hur jag tänker :angel:

Sv: Hovslagarfråga ?

oftast är det ingen fara, men viss risk för hovböld och stelkramp föreligger som tidigare sagt. Håll bara koll på hästen dom närmsta dagarna. Börjar hoven kännas varm eller hästen visar ömhet när h*n går så bör man kolla upp det.

Jag erkänner mig dum som inte frågade när han var här och jag har inget nummer till honom men någon vänlig själ här på buke kanske vet :)

Hoppas ni förstår hur jag tänker :angel:
Du ska inte alls känna dig dum!
Jag förstår hur du tänker,och att du e orolig.

Tycker din tillfälliga hovslagare (om det nu va en seriös sådan?)borde informerat dig om vad du ska vara uppmärksam på framöver efter sömsticket.
Alla kan göra misstag men det är oförlåtligt att missa att informera hästägaren om det nu händer ett misstag,självklart borde hovisen bett dig ringa om problem dyker upp och lämnat sitt telefonnummer,fast hur fick ni tag i hovisen då? Drog ni in han från gatan?:D*skämtar lite*

Sen borde väl namn och adress finnas på kvittot så du kunde få tag i hovisen om problem uppstår?:confused:

Som Lena svarade så kolla upp hästens stelkrampsskydd och va uppmärksam på om hästen blir varm eller får ont i hoven.
Men oroa dig inte i onödan.;)

Du ska inte alls känna dig dum!
Jag förstår hur du tänker,och att du e orolig.

Tycker din tillfälliga hovslagare (om det nu va en seriös sådan?)borde informerat dig om vad du ska vara uppmärksam på framöver efter sömsticket.
Alla kan göra misstag men det är oförlåtligt att missa att informera hästägaren om det nu händer ett misstag,självklart borde hovisen bett dig ringa om problem dyker upp och lämnat sitt telefonnummer,fast hur fick ni tag i hovisen då? Drog ni in han från gatan?:D*skämtar lite*

Sen borde väl namn och adress finnas på kvittot så du kunde få tag i hovisen om problem uppstår?:confused:

Som Lena svarade så kolla upp hästens stelkrampsskydd och va uppmärksam på om hästen blir varm eller får ont i hoven.
Men oroa dig inte i onödan.;)

Kvittot måste innehålla org.nr så det måste gå att ordna fram.

Nu vet inte jag hur ofta just sömstick händer en yrkes-hovslagare - jag som är korttidsutbildad och skor mina egna hästar har inte lyckats någon gång än med det. Men visst, misstag kan inträffa, trötthet, jobbig häst, svår skoning eller vad som helst - men som seriös hovslagare måste man väl ändå noggrannt informera kunden om vad som hänt. Hur det ska skötas och vad man ska vara uppmärksam på och när man ska ringa veterinär eller hovslagare igen om något uppstår.

Man kan tvätta med jodopaxlösning, men helst gör man det innan nya skon sitter så att man kommer åt. Var uppmärksam på hoven och ring din vet/hovis om något verkar konstigt. Det är sällan sömstick blir problematiska (fick jag veta av min hovis) - men det kan hända, särskilt i denna varma årstid.

KL

Häromveckan när hovslagaren var här så råkade han troligtvis träffa ett gruskorn eller nåt när han skulle slå i sömmen, som då drog åt fel håll.

Han sa att det kan bli en hovböld av detta, men det var bara att avvakta och se.

Nu en vecka senare så har ingenting märkts på hästen och han är helt normal.

Så förhoppningsvis så händer ingenting med din heller, men som tidigare talare har sagt, så håll koll på hoven ordentligt bara.

Lycka till!

Foderhästen skulle egentligen ha varit omskodd när han kom men ägarens hovis hade inte tid och då lät hon oss stå med det bekymret (fast hon stod för kostnaden). Min hovis jobbar mycket borta mot Sthlm (utgår här ifrån västmanland), har semester och ska sko en del OS-hästar nu innan de åker till karantärn i Kina. Eftersom foderhästen var väldigt överväxt med långa hovar så kunde vi inte vänta i 5 veckor till tills han ska sko min häst v 31.

Min sambo pratade med en jobbarkompis, som pratade med en väns hovis och så kom denna man. Han gjorde det svart och han var inte utbildad (mer än att han skodde alla sina travare och hade egna kunder sedan många år tillbaka) men gjorde ett bra jobb förutom sömmen som gick fel. Som ni förstår på min beskrivning av min egna hovis så är jag noga med hovslagare för att det kan bli så himla tokigt om det blir fel. Det får liksom kosta vad det kostar vill. Så jag blev lite överrumplad när denna man stod på gården för jag är ju ganska blåögd och trodde att de flesta hästägarna skodde med utb. hovisar för hästens skull. Den jag trodde skulle komma är en utb. hovis.

Nu pladdrar jag på en massa känner jag men jag måste få skriva av mig lite och summan i det hela är att foderhästen är i alla fall hel och går på alla 4 utan problem även på den hårda grusvägen. Det har ju gått 3 dagar så nu borde det ju vara lugnt?

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 317
Senast: Lejd
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 250
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka