hovslagare

Gullan86

Trådstartare
hur vet man egentligen vilken hovslagare som är bra?
man anlitar ju dem för att de ska vara utbildade och kunna sin sak något en hästägare för det mesta inte kan.
hur ska man kunna avgöra vilken verkning med vilken vinkel som är bäst?
om det är bäst med höga trakter lr låga eller lång eller kort tå osv.

Man är ju livrädd att hovslagaren ska ge hästen någob skada pga fel vinklar osv.

nu disskuterar vi enbart utbildade hovslagare alltså.
men alla verkar ju ha sin egna filosofi o sätt att verka.

har ni bytt hovis många gånger?
hur märkte ni att den var bra/dålig?
hur ofta skos/verkas er häst?
vad tar hovis för skoning resp verkning?

Relativt många gånger innan jag hittade den jag har nu.
Han kunde förklara vad och varför han gjorde som han gjorde, vad hans plan för hästen var och det gick att föra en diskussion om det var något jag inte höll med om/förstod.
Nu sommartid blir det nog var 6 vecka, vintertid har han gått på 8 veckor.
Rundskoning 1100:- verkning 400:-

Jag går mycket på referenser. När jag har flyttat till orter där jag inte känner någon har jag chansat. Googlar alltid nya hovslagare, är de pissdåliga finns det på internet. Annars låter ja de verka/sko en omgång och uppfyller de inte mina krav ringer jag inte igen.

Det finns inte alltid info på nätet, tyvärr. Men det hade ju varit guld värt.

Kl
Jag har haft 3 hovslagare innan jag hittade rätt. Den första var duktig, men höll aldrig tider. Den andra var lite slarvig. Den tredje förstörde helt min häst så hon vart konvalescent i ett halvår ca. Den jag har nu hjälpte mig att laga hovarna efter den förra och är suuuuperduktig. Den sista är också dyrast, men det är så värt att betala 1500:- för en helskoning när det blir bra gjort! :-)

man anlitar ju dem för att de ska vara utbildade och kunna sin sak något en hästägare för det mesta inte kan.

Man är ju livrädd att hovslagaren ska ge hästen någob skada pga fel vinklar osv.

Hej!

Jag har haft ett par hovslagare genom åren; någon slutade sko, en skulle man ringa när det var dags men så tog det alltid 2 veckor till att få tag på hen, men när man fick tag på hen kom hen nästa dag (vadå planera?). En annan började ljuga om vilka tider vi bestämt (trots riktigt bra utbildning och kunskap blev det liksom ohållbart att stå och vänta). En fick icke godkänt av veterinär (dvs veterinären rådde mig å det starkaste att byta) och en slutade jag anlita efter att den började slå på nya hästen (på gamla hästen skodde hen jättebra!). En vägrade lyssna på klinikhovslagaren och skodde hästen halt (igen).
Sen har jag haft ett par till pga flytt, de flesta har jag blivit rekommenderad.

De jag märkt varit dåliga har fortfarande haft en plan, men hästen har blivit sned i hovarna eller ömfotad, men det är verkligen sjukt svårt. Speciellt svårt var det med den som skodde min förra häst så himla bra och som plötsligt började slå min nya och dessutom sko henne som en kratta. Vad hände där liksom??

Jag har nu skott hästen på 2 olika kliniker med två mycket utbildade och intresserade hovslagare med HELT olika syn på hur hästen ska skos. Jag bytte hovslagaren när jag åkte till ny klinik för en second opinion. Jag har ännu inte sett resultatet av den andre, men vi får se.

Min häst har blivit skodd var 5e vecka senaste 2 åren, på inrådan av klinikhovis, nye klinikhovisen vill ha skott var 7e, det har aldrig funkat tidigare men jag antar jag jag får ge hen en chans. På kliniken skos bara framhovarna, det kostar 4500.

Bakhovarna som hemmahovis (med massor med utbildning och kurser) skor kostar just nu 750, helskoning brukar vara ca 1500. Bara verkning är inte aktuellt på min häst.

/Lavinia, som gärna skulle ha en barfotahäst...

Referenser är a och o.
Fråga runt vad andra har för hovslagare eller vad de tycker om nämnd hovslagare/känner till hovslagaren.
Ett tips är att tex fråga veterinär hur hovarna ser ut efter verkning av en hovslagare och de kan också förklara på ett bra sätt hur det bör se ut.
Men sen bör man också sätta sig in lite hur det bör se ut..att bara gå efter andras referenser kan bli skit det också, om de använder sig av en hovis som skor skit (har jag erfarat).

De hovslagare som är duktiga skor enl samma filosofi och utgår från samma punkter när de verkar och skor är min erfarenhet iom att de ändå gått samma utbildning.

Jag har bytt hovisar massor av gånger..här finns inte så många bra utbildade hovslagare och det tog ett tag innan jag fann den rätta då många fortfarande använder sig av lågt utbildade som fortfarande svartar och i mångas ögon därav bra för att de är billiga och lättillgängliga..Ytterligare en nackdel är att de med bra utbildning också har relativt fulla skolistor och tar sig inte an fler kunder..så hittar man en bra hovis här ska man hålla hårt i denne.

Jag insåg att jag funnit rätt när allt funkade och hovarna ser fina ut samt fått beröm för det också att han skos korrekt.

Min skos var 6:e-7:e vecka och det kostar ca 1000-12000 beroende på vad och om material ingår.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 992
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 239
Senast: mily
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka