Hovslagare tilldelas erinran – orsakade hälta på fyra hästar

Två hästägare anmälde en och samma hovslagaren efter att deras hästar drabbats av hälta och smärta efter skoning. Ansvarsnämnden bedömer att hovslagaren agerat felaktigt och tilldelas därför en erinran.
 
Hade varit intressant om vi fick veta hovslagarens bakgrund... Men det har varit uppe i nyheterna innan att många nya hovslagare inte vet vad de sysslar med, trots flerårig utbildning.

"Kent Ståhl, hovslagare med 30 års erfarenhet, menar att många elever inte kan sko efter avslutad utbildning. Kollegan Christofer Vergut, som själv gått på Flyinge, håller med." https://www.hippson.se/artikelarkivet/reportage/skarp-kritik-mot-flyinges-hovslagarutbildning.htm

Finns många skolor nuförtiden som bara vill tjäna pengar på elever. Oseriösa yrkeshögsskolor/gymnasieskolor/förskolor är återkommande i nyheterna. Jag har själv sett hur även vanligtvis seriösa institut som Lunds universitet har haft helt meningslösa kurser för pengarnas skull, där deltagandet i princip bara består av pensionärer. Slöseri av skattepengar, slöseri av elevernas tid och så kan det ibland få allvarliga konsekvenser som det här.
 
Jag har själv sett hur även vanligtvis seriösa institut som Lunds universitet har haft helt meningslösa kurser för pengarnas skull, där deltagandet i princip bara består av pensionärer. Slöseri av skattepengar, slöseri av elevernas tid och så kan det ibland få allvarliga konsekvenser som det här.
Vad är en "meningslös kurs"? Om ett universitet, t.ex., erbjuder en kurs i släktforskning inom ämnet historia, är den meningslös då? Och varför skulle en kurs vara meningslös för att deltagarna i "princip bara består av pensionärer"?
 
Vad är en "meningslös kurs"? Om ett universitet, t.ex., erbjuder en kurs i släktforskning inom ämnet historia, är den meningslös då? Och varför skulle en kurs vara meningslös för att deltagarna i "princip bara består av
I mina ögon är det en kurs som inte gör någon samhällsnytta, för ingen som går den kan använda sig av kunskapen i yrkeslivet eller i samhället. Pensionärerna deltar endast för att det är "kul"/gratis och inget mer. Syftade inte på släktforskning när jag skrev "helt meningslösa kurser".
 
I mina ögon är det en kurs som inte gör någon samhällsnytta, för ingen som går den kan använda sig av kunskapen i yrkeslivet eller i samhället. Pensionärerna deltar endast för att det är "kul"/gratis och inget mer. Syftade inte på släktforskning när jag skrev "helt meningslösa kurser".
Vad syftade du på då? Tycker nog att det är både märkligt och svårt att avgöra vilka kurser som är "samhällsnyttiga". Och "kul" - varför skulle inte det kunna vara en samhällsnytta? Det kan vara kul att släktforska, laga mat, identifiera stenar och fåglar, osv osv. Och det som får folk att må bra, hålla huvudet igång, vara del av en gemenskap, är inte det i sig en samhällsnytta? Pensionärerna har kanske inte råd att betala för dyra kurser.
 
Hade varit intressant om vi fick veta hovslagarens bakgrund... Men det har varit uppe i nyheterna innan att många nya hovslagare inte vet vad de sysslar med, trots flerårig utbildning.

"Kent Ståhl, hovslagare med 30 års erfarenhet, menar att många elever inte kan sko efter avslutad utbildning. Kollegan Christofer Vergut, som själv gått på Flyinge, håller med." https://www.hippson.se/artikelarkivet/reportage/skarp-kritik-mot-flyinges-hovslagarutbildning.htm

Finns många skolor nuförtiden som bara vill tjäna pengar på elever. Oseriösa yrkeshögsskolor/gymnasieskolor/förskolor är återkommande i nyheterna. Jag har själv sett hur även vanligtvis seriösa institut som Lunds universitet har haft helt meningslösa kurser för pengarnas skull, där deltagandet i princip bara består av pensionärer. Slöseri av skattepengar, slöseri av elevernas tid och så kan det ibland få allvarliga konsekvenser som det här.
Döhovar karvade vi i redan andra veckan gick dock 07/08 på nordvik.
 
I mina ögon är det en kurs som inte gör någon samhällsnytta, för ingen som går den kan använda sig av kunskapen i yrkeslivet eller i samhället. Pensionärerna deltar endast för att det är "kul"/gratis och inget mer. Syftade inte på släktforskning när jag skrev "helt meningslösa kurser".
Vilka kunskaper gör inte nytta för samhället?

Menar du att pensionärer inte kan bidra? Har du hört talas om begreppet jobbonär? Ju aktivare och friskare pensionärer vi har dess mindre kostar de samhället och dess med bidrar de. Förutom kunskapen som kurserna ger så ger de ett socialt sammanhang, nya vänner och ett socialt kontaktnät precis som för unga studenter.
 
Vad syftade du på då? Tycker nog att det är både märkligt och svårt att avgöra vilka kurser som är "samhällsnyttiga". Och "kul" - varför skulle inte det kunna vara en samhällsnytta? Det kan vara kul att släktforska, laga mat, identifiera stenar och fåglar, osv osv. Och det som får folk att må bra, hålla huvudet igång, vara del av en gemenskap, är inte det i sig en samhällsnytta? Pensionärerna har kanske inte råd att betala för dyra kurser.
Orka... Jag anser att skattefinansierad utbildning ska handla om bra, nödvändig och användbar utbildning för samhället. Att några pensionärer ska ha en rolig kurs utan att behöva betala, tycker inte jag är seriöst av ett universitet eller något samhället ska finansiera. När dessutom användbara yrkesutbildningar kostar, sådana som lär elever ett yrke de sen faktiskt arbetar med, så blir det ännu mer bisarrt att det samtidigt finns oanvändbara gratis-kurser på universitet. Nu orkar jag inte svara mer och jag tror att min åsikt i frågan är tillräckligt tydlig. Du behöver inte hålla med.
 
Vilka kunskaper gör inte nytta för samhället?

Menar du att pensionärer inte kan bidra? Har du hört talas om begreppet jobbonär? Ju aktivare och friskare pensionärer vi har dess mindre kostar de samhället och dess med bidrar de. Förutom kunskapen som kurserna ger så ger de ett socialt sammanhang, nya vänner och ett socialt kontaktnät precis som för unga studenter.
Finns inte en chans att pensionärerna kan bidra med något alls bara för att de har läst någon meningslös kurs som releterar till en industri som kräver 5 års utbildning för att bli verksam i. Är syftet med universitetskurser att några få pensionärer ska få aktivitet, hälsa och socialt sammanhang? Om svaret är nej, vilket jag tror att majoriteten av befolkningen skulle svara, så är det oseriöst av universitet. Pensionärföreningar finns redan.
 
Finns inte en chans att pensionärerna kan bidra med något alls bara för att de har läst någon meningslös kurs som releterar till en industri som kräver 5 års utbildning för att bli verksam i. Är syftet med universitetskurser att några få pensionärer ska få aktivitet, hälsa och socialt sammanhang? Om svaret är nej, vilket jag tror att majoriteten av befolkningen skulle svara, så är det oseriöst av universitet. Pensionärföreningar finns redan.
Vad jag vet finns det inga åldersgränser när det gäller att söka kurser på universitet och högskolor, så varför skulle pensionärer vara exkluderade när de konkurrerar med samma förutsättningar som yngre?
 
@BaraHästar

Vilka kurser syftar du på som bara pensionärer går och som inte har samhällsnytta? Jag är ärligt nyfiken. Jag har sett många tveksamma iniversitetskurser men ingen med åldersrestriktioner.

Vad är enligt dig kriterer för vad som är samhällsnyttigt?
 
Orka... Jag anser att skattefinansierad utbildning ska handla om bra, nödvändig och användbar utbildning för samhället. Att några pensionärer ska ha en rolig kurs utan att behöva betala, tycker inte jag är seriöst av ett universitet eller något samhället ska finansiera. När dessutom användbara yrkesutbildningar kostar, sådana som lär elever ett yrke de sen faktiskt arbetar med, så blir det ännu mer bisarrt att det samtidigt finns oanvändbara gratis-kurser på universitet. Nu orkar jag inte svara mer och jag tror att min åsikt i frågan är tillräckligt tydlig. Du behöver inte hålla med.
Förkastar du alla konsthögskolor också?
 
Orka... Jag anser att skattefinansierad utbildning ska handla om bra, nödvändig och användbar utbildning för samhället. Att några pensionärer ska ha en rolig kurs utan att behöva betala, tycker inte jag är seriöst av ett universitet eller något samhället ska finansiera. När dessutom användbara yrkesutbildningar kostar, sådana som lär elever ett yrke de sen faktiskt arbetar med, så blir det ännu mer bisarrt att det samtidigt finns oanvändbara gratis-kurser på universitet. Nu orkar jag inte svara mer och jag tror att min åsikt i frågan är tillräckligt tydlig. Du behöver inte hålla med.

Universitetens och högskolornas roll är utbildning - inte att specifikt utbilda arbetare.

Utbildning leder bland annat till mer välfungerande demokrati, bättre mental hälsa i befolkningen, att det utförs forskning, filosofi, konst, med mera.

Allt handlar inte om mer pengar till företagen.
 
Orka... Jag anser att skattefinansierad utbildning ska handla om bra, nödvändig och användbar utbildning för samhället. Att några pensionärer ska ha en rolig kurs utan att behöva betala, tycker inte jag är seriöst av ett universitet eller något samhället ska finansiera. När dessutom användbara yrkesutbildningar kostar, sådana som lär elever ett yrke de sen faktiskt arbetar med, så blir det ännu mer bisarrt att det samtidigt finns oanvändbara gratis-kurser på universitet. Nu orkar jag inte svara mer och jag tror att min åsikt i frågan är tillräckligt tydlig. Du behöver inte hålla med.
Du anser att universitetsutbildning är detsamma som yrkesutbildning?

Det är väldigt fel.

Yrkesskolor, yrkeshögskolor m.fl. sysslar med yrkesutbildning. Universitet och högskolor sysslar i princip inte med renodlad yrkesutbildning.

Och varför ska t.ex. friska pensionärer inte förkovra sig? Det finns många som jobbar deltid, engagerar sig idéellt, skriver avhandlingar och böcker, engagerar sig politiskt och i allra högsta grad deltar i samhället.

Pensionärer är idag väldigt viktiga för att civilsamhället ska fungera. Mängden unga, mellan 20-30 år som engagerar sig i något är rekordlåg tyvärr.


https://www.gu.se/studera/plugga-pa-universitetet/sa-funkar-universitetet

Urklippt från sidan:

"Högskola och universitet​


Utbildning vid högskola och universitet kallas för akademisk utbildning. Sådana utbildningar är tätt knutna till olika vetenskapliga områden och ofta har de även nära koppling till näringslivet. Syftet med akademiska utbildningar är inte enbart att du ska lära dig ett yrke eller hitta ett jobb – du utbildas även i frågor som rör kritiskt tänkande, vetenskaplig metod, fakta och kunskap."
 
Tycker det är en sån himla trist utveckling att det blir mer och mer "du ska bara ha rätt till saker om samhället kan dra nytta av det"

Man ser det med folk som är emot utbildning som i detta fallet precis som folk som är emot kultur för att dom inte anser det är viktigt. Som att vi bara ska gå runt att bidra till BNP typ, hade hoppats att vi istället skulle se människor som värdiga utan att dom bidrar på ett specifikt sätt.
 
Tycker det är en sån himla trist utveckling att det blir mer och mer "du ska bara ha rätt till saker om samhället kan dra nytta av det"

Man ser det med folk som är emot utbildning som i detta fallet precis som folk som är emot kultur för att dom inte anser det är viktigt. Som att vi bara ska gå runt att bidra till BNP typ, hade hoppats att vi istället skulle se människor som värdiga utan att dom bidrar på ett specifikt sätt.

Ja riktigt tråkigt, ska vi lägga ner alla konst, litteratur, musik och konstnärliga utbildningar och utestänga alla 60+ för att nyttomaximera. Sen kan vi fortsätta med att lägga ner utbildningar som har med skönhet, elitidrott, arkeologi, historia, djur (förutom matproduktion) och andra utbildningar de bidrar knappast till BNPn.
 
Är det I så fall också fel att hundklubbarna och trädgårdsföreningarna jag är med i bygger en hel del av verksamheten på att få in pengar från Studiefrämjandet? Många pensionärer är det också.
 

Liknande trådar

Trav Jag har drabbats av stor frustration och känsla av hjälplöshet och sträcker mig nu efter hjälp i alla läger. För att börja från...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp