Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

moiran

Trådstartare
Hur ser en perfekt arbetsplats ut för hovslagare och veterinär som kommer ut till ett stall för att utföra sitt jobb? Vilket typ av golv och belysning är det bästa, och vad är det mer för krav och önskemål som finns? Finns det kanske till och med något ställe med riktigt bra arbetsmiljö och med bilder på internet eller som man kan åka och titta på för att få lite idéer?

Jämnt, halkfritt golv, dragfritt och bra belysning känns som starka grundfaktorer, liksom rena, torra och väluppfostrade hästar.

Golvet först då. Gummimatta, träkubb, asfalt, finns det några åsikter om dessa material ur en veterinärs/hovslagares synvinkel? Det borde ju vara bättre med ett material som inte är så hårt och kallt att stå på, som är halkfritt och som inte låter så mycket när hästen rör sig och så vidare, men finns det några nackdelar?

Hur utformar man bäst ljuskällor som passar hovslagare och veterinär? Det känns som standardbelysningen med dubbla rader lysrör i taket ovanför hästen inte är optimalt eftersom både häst och hovslagare skuggar ljuset när det är dags för hovvård, eller blir det "tillräckligt bra" ändå? Om man hade lysrör bakom frostat 'glas' i båda väggarna utmed sidorna ungefär i armbågshöjd på hästen för att undvika bländande ljus, skulle det hjälpa, eller blir det bara besvärliga skuggor? Någon typ av ställbar och riktbar arbetsbelysning, skulle det vara något, eller är det det bara överambitiöst?

Sen är det det här med väggar. Hur stort ska det optimala utrymmet vara framåt, bakåt och åt sidorna? När man håller uppe ben på unga, gamla, högdräktiga eller sjuka hästar vill åtminstone min hovslagare gärna ha en vägg på hästens andra sida som den kan ta lite stöd emot om den vill. Samtidigt vill man väl som hovslagare ha yta nog att kunna komma undan om hästen av någon anledning blir rädd och hoppar till samt ha möjlighet att ta ett par steg ifrån för att få en bättre överblick. Jag har sett lösningar där man har stadiga metallräcken på båda sidorna av hästen som hovslagaren lätt kan komma under men som hästen kan ta stöd emot. Är det en bra lösning, och hur långt vill man i så fall ha mellan dessa räcken?

Nära till ytterdörr där man kan ställa upp bilen så man slipper springa som en tetting känns vettigt, och gärna en lite skyddad ingång med tak över så att det inte regnar/snöar in i bilen eller att saker blåser ur den när man öppnar är väl också ett plus gissar jag. Men var/hur vill man helst ställa upp sitt städ? Utomhus eller inomhus? Jag antar att betongunderlag är att föredra?

Uppvärmt rum med varmvatten, tvål och handduk plus toalett antar jag också står på önskelistan. Finns det några mer sådana önskemål?
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Jag diskuterade det med hovis häromveckan. Han sa att det värsta som finns är när det sticker ut saker från väggarna. Oftast när det händer något så puttas hovisen iväg, och då ska väggen h*n ramlar mot vara slät så att inga revben skadas.

Om man ska ha metallräcken så tror jag att det isåfall måste vara så att det går att göra till en trång spilta, storlek som i en häst-transport, det låter farligt annars. Det brukar ju oftast inte gå långsamt när olyckor händer, men hinner nog oftast inte krypa.

Ett stall jag varit i hade 4 lampor på varje sida i knähöjd, de kunde givetvis släckas och tändas oberoende av takbelysningen. Det var ett mycket bra ljus där.

Jag tror även att en veterinär skulle uppskatta någon form av bord, bänk eller hylla att ha sina saker på.

Jag kan tänka mig att det är viktigt att golvet inte blir halt när det kommer vatten på det (som ju både gummi och trä blir). När ett sår ska sys tex så blir det ju ganska mycket slabb.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Man kanske kan ha räcken som går att svänga, som står vinkelrätt med hästen när de inte används och kan svängas in och ställas nära hästen vid behov. Ungefär som mellanväggen i en hästtrailer, fast med större svängradie. Om man nu har så mycket yta att det är möjligt. Tål att tänkas på.
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

*putta upp*

Ingen med hovslageri eller veterinär som yrke som har någon åsikt? Eller någon med en bra lösning som fått bra kritik som vill visa hur de gjort eller berätta hur de tänkt?
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Gör ett sista upputtningsförsök. Kanske är det en helt ointressant frågeställning som ingen bryr sig om?
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

nädå - jag tycker det är intressant... om jag får låna tråden lite så skulle jag vilja veta hur ni med lösdrifter löst frågan om arbetsplats för hovslagare/vet?
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Tycker också det är en intressant fråga, men har nog inga vettiga förslag, de uppstallningsplatser jag haft hitintills har varit provisoriska. Där jag har nu är det ca 3 m brett och en 5-6 m långt. Har lösa "bygglampor" som kan sättas i valfri höjd för bästa belysning och gummimatta på golvet. Mattan på golvet har varit väldigt uppskattad av hovslagaren.
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Jag tycker också att det är en intressant frågeställning - och omtänksamt! Jag har dock inte så mycket att bidra med, du verkar ha tänkt till.
Ser fram emot fler önskemål och synpunkter!
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Man måste ju ha en box (varm...) per tio hästar på lösdrift så utan stall klarar man sig inte. Då kan man lika gärna bygga så hovis får bra plats!
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Mycket intressant frågeställning.
Glöm inte att platsen bör vara så att andra hästar och människor inte kan passera - det är otroligt jobbigt och farligt för hovslagare att stå i stallgångar och dyl.
I ett stall i Göteborg skadade sig en hovslagare allvarligt sedan en hund hoppat ner på stallgolvet från ett loft ovanför...
Men sådana saker har du säkert redan tänkt på.

Tycker det låter som en himla smart ide att ha tvärslåar liknande de i transporter som man kan flytta på beroende på vilken typ av häst man skor.

ska fundera lite till och återkomma om jag kommer på något.
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

en stallradio vill jag ha! Sen naturligtvis bra ljus, dragfritt och plusgrader i stallet.
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

stallradio, bra ljus, dragfritt och plusgrader kommer det definitivt bli. men om du vill bli lite bortskämd, vad önskar du dig då? :)
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Man måste ju ha en box (varm...) per tio hästar på lösdrift så utan stall klarar man sig inte. Då kan man lika gärna bygga så hovis får bra plats!

Jag har pålle på lösdrift. Vi har det så att sjukboxen också är hovslagarplats. När en häst står på sjukbox så delar vi av skötplatsen så att det blir lite skötplats kvar. Eftersom sjukboxen ska kunna värmas upp så är det ju ingen extra grej att ha uppvärmning åt hovis/vet. Grislampor (såna man har till smågrisar -vet inte vad de heter egentligen) funkar bra för att tillfälligt värma upp.
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Aha! Perfekt! Tack för det!

I exemplen som visas verkar det oftast vara fasta, rejäla metallräcken eller halvväggar vid uppbindningsplatserna så som jag föreslog ovan. Det borde alltså vara vad hovslagaren (generellt) önskar sig? Lättare att implementera i verkligheten än svängbara diton också. :)
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Ja arbetar heltid som hovslagare det är många stall som man tycker att det är jobbigt/besvärligt att arbeta i fast dom kan vara jätte fina. Det kan bero på många olika saker. Ts har tagit upp dom flesta saker själv i första inlägget. Att komma nära dörren/skoplatsen med bilen är en sak som är bra. Ja upplever att skoplatsen ofta är för bred å för kort. Har gjort mina skoplatser 2.20 meter breda det tycker ja funkar bra. Längden bör vara 5 meter. Golvet plant å ingen golvbrunn där man ska stå å sko. Inga saker på väggarna!! Många stall med 3boxar+sadelkammare har boxarna imot varandra å stallgång imitten om ni förstår vad ja menar.Då får man inte plats med städet inne i stallet. Det skulle vara bättre å ha boxarna+sadelkammaren på rad å en stallgång framför.
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Ja arbetar heltid som hovslagare Ja upplever att skoplatsen ofta är för bred å för kort. .

Ytterligare en ryggkrökare! Själv upplvever jag de flesta sko-platser för fyrkantiga!
En sak jag INTE önskar mig är utstickande krokar och liknande som man kan göra sig illa på om hästen är stökig.

Sen för oss som bor i norrlands inland där det emellanåt kryper ner til ca 30minusgrader så önskar vi oss hyggligt varma stall...

Och om ajg vill bli bortskämd?? Dont tempt me.....;-)
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Jo, jag tänkte bygga en ordenlig arbetsplats för att 'fjäska' med veterinär och framför allt hovslagare. När/om min superhovslagare inte orkar/hinner med att sko mina hästar längre (han är trippelarbetande) vill jag ju gärna ha möjlighet att locka till mig "creme de la creme", eftersom jag är mycket kräsen i mitt val - fungerar inte hovarna fungerar inte hästen. Att kunna erbjuda en bra arbetsplats och lätthanterade hästar så långt det är möjligt känns som en bra början. Dessutom underlättar det ju för min nuvarande hovis, vilket är en stark fördel bara det.

Nuvarande hovslageriplats är stallgången, ca 2,5m bred med helväggar (utan krokar och täckhängare) på båda sidor och ca 15m lång (uppbindningsplatsen som används är ungefär i mitten). En lysrörsrad utmed varje sida, plusgrader, dragfritt, jämt golv utan golvbrunn och hyfsat nära ytterdörren. Så det är förhoppningsvis inte en helt oäven arbetsplats. Men den kan helt klart bli bättre!
 
Sv: Hovslagare och veterinärer - arbetsplats

Vårat nya hem har lärkträ som golv då det ska vara det bästa:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp