Hovslagare med erfarenhet av islandshästar

bettysmatte

Trådstartare
Har haft problem med min islänning vid skoning. Hon är jättesnäll och den mest lätthanterliga häst man kan tänka sig, så jag kunde inte förstå varför hon betedde sig som hon gjorde vid skoning. Det var värst med framhovarna. Då försökte hon nästan sätta sig och hoppa rätt upp i luften för att komma undan. Jag har provat två hovslagare, och det var likadant med båda. Har nu precis bytt hovslagare igen, eftersom min gamla sade upp sig för att han inte ville köra ut hit. Den nye är en kille som är född på Island och som har sysslat med islandshästar hela sitt liv. Det gick så bra idag!! Hästen krånglade inte alls. Denna hovslagare förklarade att många hovslagare inte vet att islandshästar är "trånga" uppe i frambenen (jag är inte bra på att förklara..) och att man inte kan böja ut deras framben alls mycket i sidled. Det är väldigt obehagligt för hästen tydligen. Han demonstrerade också en gång, och vips, så for hon i luften. Väldigt intressant och så underbart skönt att slippa gruva sig för att sko hästen. Hon bara stod och vilade sig hos mig och fick lite morotsbitar då och då.

Är det någon mer som varit med om detta med sin islänning?

Sv: Hovslagare med erfarenhet av islandshästar

Hej,

Jag har haft väldiga problem också med en av mina hästar. Jag har testat många hovslagare, men mitt sto stog på bakbenen, hängde, försökte lägga sig ner osv. Det är svårt att hitta bra hovslagare nu för tiden, men jag har hittat en helt underbar hovslagare som skor super bra! (vad jag tycker iaf. Har aldrig tappat en sko och det är aldrig några problem med skoning nå mera) Har haft h*n i ca 2år nu. Det tråkiga är att min hovslagare tänker nästan sluta helt med att sko. Bara sko någon ibland :(

Men jag har själv tänkt utbilda mig till hovslagare. Det känns billigare när man har fyra hästar hemma :) Och sen får man ju som man vill ;)

//Jozzi

Känner så väl igen det!
Man får vara väldigt försiktig på hur man lyfter och håller fram, jag tror mest det beror på att dom har dålig balans. Men självklart kan även stelhet påverka det hela. Man får försöka att ställa sig så mycket under hästen som möjligt och inte lyfta för högt och långt ut.
Lätt som en plätt! När man vet hur dom funkar;-)

"Min" hovslagare är född i Chile, och vad jag vet hade han ingen tidigare erfarenhet av islandshästar när han började sko i vårt stall. Han är med GOD marginal den bäste "hästhanteraren" av alla hovslagare jag har haft, islänningar inräknade....

min hovslagare är ingen utpräglad islandshästhovslagare, svenskfödd :smirk: och utbildad. Dock skor han en del islandshästar. Han är i alla fall toppen och jag önskar att man kunde klona honom så att alla skulle kunna få en H hem till gården :D

Hade samma problem med min första islandshäst. Det gick bara inte o det var ju en så snäll häst?? Utbildade hovslagare var det som hade mycket bra rykte.

Flyttade uppåt landet o då var det svårare hitta en utbildad hovslagare, till sist fick jag tag på en självlärd ( med kort utbildning) travkille. Han var helt fantastisk o gjorde underverk på mina då två valacker.

Det var nu väldigt länge sedan det hände, men visst undrade jag varför det gick på tok då.

Just som du säger så är det ett vanligt problem när man ska sko islänningar. De nästan stegrar sig när man drar ut benet för långt.
Det beror knappast på dålig balans som någon sa. Islänningar är ju mycket stadiga djur.
Härligt att du hittat en hovis som klarar det, för det kan ibland vara svårt att kröka ihop sig som en mäla en längre tid, som på shettisar tex.
Det är en klar fördel att inte vara så lång.
(Din gamla hovis kanske sa upp sig pga sina problem med din häst också, inte "bara" att det var lång väg.)

Lycka till

Det beror knappast på dålig balans som någon sa. Islänningar är ju mycket stadiga djur.

Jodå stadiga när de står, men vid ridning eller annan aktivitet är det nog ofta lite sämre ställt med den varan. :angel: Så många hästar kan säkert ha vissa balansproblem vid skoning, man ser det lätt genom att hästen gärna makar runt och in sina andra ben på de mest kufiska sätt. :eek: Och man undrar hur i hela fridens dagar de ens kan stå så.

Ja, honom ska jag hålla fast vid om jag kan. Trevlig och villig att svara på frågor, snäll och lugn mot hästen, etc. Man kan inte tro att det är samma häst som fick bremsas en gång för att kunna skos. Rädd var hon inte, konstaterade de andra två hovslagarna, men bara "dum"... Inte vet jag, men jag tycker att det skulle vara jobbigare att kämpa med en häst som spjärnar emot för att det gör ont, än att böja sig lite mer?

Marijja: Chilenare bör ju ha erfarenhet av sydamerikanska raser som tex Paso Fino, dessa "töltar" ju också och är också mindre än "vanliga" hästar. Kanske har han erfarenhet av dessa eller andra liknande hästraser?

Balderum: Ja travare har ju rätt mycket gemensamt med islandshästar. Lynnet är ofta rätt likt (tyvärr, aveln av islandshästar går här inte åt det håll jag skulle vilja) och det är inte särskilt ovanligt att varmblod kan tölta så kanske har de dessa problem gemensamt också?!

Själv har jag turen att bo i Sthlms-trakten och har därmed möjlighet att anlita hovslagare med islandshästerfarenhet. Skulle jag tvingas flytta till en plats där den möjligheten inte finns skulle jag helt klart välja en "trav-hovslagare" istället!

Tillägg: Enligt samma filosofi har jag nu valt den klinik som är bäst på senskador till min passhäst med vricknings- (och därmed eventuella senskade-) problem. Dvs kliniken på Täby Galopp - om någon kan klara ut ifall hästen kan gå för fullt igen i lopp från stillastående i startbox till fullt ös så bör det väl vara veterinärerna där!

Senast ändrad av en moderator:

IngaLena skrev:
Så problemet är hovslagaren, inte en ouppfostrad häst?

Det verkar ju så :confused: . Hon är OTROLIGT lätthanterlig i ALLT, förutom med föregående två hovslagare då. Har pratat med uppfödaren och föregående ägare som inte upplevt några problem vid verkning och skoning. Som sagt, det var den vanliga Hildur (som finner sig i det mesta) som jag fick se med den nya hovslagaren. Hans teori verkar ju stämma också eftersom det fungerade så bra. Han demonstrerade ju också en gång genom att vinkla ut benet mer och då flög hon ju i luften igen.

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: domesticus
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 174
Senast: fettso
·
T
Hästvård Jag har en häst som aldrig tidigare haft skor, den är 10 år gammal och jag har nu skott fram. Men den tidigare luftiga gången är mer...
2
Svar
26
· Visningar
2 056
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar