bettysmatte
Trådstartare
Har haft problem med min islänning vid skoning. Hon är jättesnäll och den mest lätthanterliga häst man kan tänka sig, så jag kunde inte förstå varför hon betedde sig som hon gjorde vid skoning. Det var värst med framhovarna. Då försökte hon nästan sätta sig och hoppa rätt upp i luften för att komma undan. Jag har provat två hovslagare, och det var likadant med båda. Har nu precis bytt hovslagare igen, eftersom min gamla sade upp sig för att han inte ville köra ut hit. Den nye är en kille som är född på Island och som har sysslat med islandshästar hela sitt liv. Det gick så bra idag!! Hästen krånglade inte alls. Denna hovslagare förklarade att många hovslagare inte vet att islandshästar är "trånga" uppe i frambenen (jag är inte bra på att förklara..) och att man inte kan böja ut deras framben alls mycket i sidled. Det är väldigt obehagligt för hästen tydligen. Han demonstrerade också en gång, och vips, så for hon i luften. Väldigt intressant och så underbart skönt att slippa gruva sig för att sko hästen. Hon bara stod och vilade sig hos mig och fick lite morotsbitar då och då.
Är det någon mer som varit med om detta med sin islänning?
Är det någon mer som varit med om detta med sin islänning?