Hovslagare - hur vet man att de är bra???

C

Ciazon

Har aldrig haft problem med hovslagare förut, men nu har min häst blivit halt och veterinären tror att det beror på felskoning :crazy:. Hovslagaren är utbildad och med i hovslagarförbundet, hur sjutton skall jag veta om den jag anlitar är bra, jag är ju ingen expert för då kunde jag ju sko själv :(.

Det ar ju alltid svart att veta. Jag har vid flertal tillfallen haft olika hovslagare till olika hastar. Detta beror pa att jag tycker olika hovslagare hanterar olika hovproblem pa olika satt. Teorierna ar manga liksom med veterinarer. Man far ibland olika svar om man fragar olika veterinarer ocksa. Forst och framst ar det ju viktigt med utbildningen, men det verkar du ju ha kollat upp. Jag har valt att anvanda hovslagare som ar kopplad till en veterinarklinik eller baserad pa en veterinarklinik vid nagra tillfallen for att direkt kunna fa samarbetet mellan vet och hovslagare. Det ar ju fa som bor sa nara en klinik och har den mojligheten. Litar du pa din hovslagare och det ar manga som har bra erfarenheter av honom/henne sa rader jag dig till foljande:
Kontakta din veterinar och fraga vad felet i skoningen ligger i och vad han/hon foreslar. Sedan diskuterar du detta med din hovslagare och ser om det gar att losa.

Hovar ar ju inget man bygger om genom en skoning. Vad menar veterinar skulle vara felet och vad har resultatet blivit av det? Halta forstar jag men vad for halta?
Jag har manga ganger varit i kontakt med min veterinar, speciellt med unghastar och han har givit bra rad som jag framfor till min hovslagare.

Detta ar inte for att jag inte litar pa hovslagare utan for att jag tror pa samarbetet.

Om veterinaren TROR att det ar pga skoningen bor nog forst en haltutredning goras for att vara saker pa orsaken.

En bra hovslagare betyder mycket.

Lycka till!!!

Jaa detta är väl ett av hästägarnas största dilemma...
Jag tycker att man ska kunna fråga den man anlitar (hovis, vet, eller vad det nu är...) frågor och man ska ha känslan av att de vet vad de svarar på. Om de börjar avfärda ens frågor snabbt hela tiden kanske jag skulle bli misstänksam. Jag frågar på (en del i onödan) och så länge de svarar på mina frågor och det känns som de faktiskt vet vad de svarar på och inte bara svamlar. Då har jag ganska stort förtroende. Sen ser man ju lite själv och hör kanske från folk man litar på (inte var och varannan alltså)...
Så resonerar jag i alla fall.

Hästen har fel benställning, alltså är vinkeln på hovarna fel, vilket gjort att hästen belastat på fel sätt och blivit halt. :(

Jag tror fortfarande att mitt forsta forslag ar vad jag rader dig till. Veterinar och hovslagare i samarbete. Att gora for stora forandringar av hoven pa kort tid kan ju leda till andra foljdskador. Det finns ju mycket i benet som maste hinna anpassa sig till forandringarna. Nu vet jag inte hur pass kraftigt felstalld i benen din hast ar, men det ar kanske inte alltid sa latt att verka en hast med allt for kraftig felaktig benstallning sa att den far en helt sund benstallning detta ar nog lite lattare under fol/unghast tiden. Jag vet inte hur gammal din hast ar.

Jag sager inte pa nagot satt att det inte gar att gora nagot at det som verkar vara problemet. Har ar det nog bara att lyssna pa de kunniga.

Jag ar inte hovslagare eller veterinar sa det kanske finns nagon annan pa Buke som kan ge dig tips och rad.

Detta var ju bara en parantes och inte vad du fraga om.

Kanner du dig osaker pa din hovslagare och dennes kunskaper, hor med andra som har samma. Om du inte kanner dig nojd med svaren sa skulle nog jag, om jag var du, tittat runt efter en ny. De ganger jag har behovt leta efter ny sa ar det ofta genom rekomendation jag har hittat ny.

Lycka till!

Jag har valt att anvanda hovslagare som ar kopplad till en veterinarklinik eller baserad pa en veterinarklinik vid nagra tillfallen for att direkt kunna fa samarbetet mellan vet och hovslagare.
Jadu, inte ens DET är ett säkert sätt...
På kliniken här i närheten finns det två killar anställda och båda kallar sig hovslagare. Men ingen av dem är varken utbildad eller duktig på att sko... :crazy:
Och en annan aspekt av samma sak - veternärer kan sällan särskilt mycket om hovslageri och är VÄLDIGT SÄLLAN kapabla att bedöma om en hovslagare är bra eller inte.

I övrigt: en korrekt skoning kan se ut på ganska många sätt, beroende på vem som gjort den. Det finns dock bara EN vinkel som är den korrekta för hästen...
En häst strävar alltid efter att sätta ner hoven så att hovbenet landar "plant" mot marken. DÅ belastas lederna jämnt. Detta tror jag inte att det finns någon som ifrågasätter...
MEN inte alla som skor hästar, såväl utbildade som outbildade, har lärt sig hur man avgör om vinkeln har blivit korrekt eller inte. (jag vet inte om utbildningen brustit eller om man inte tagit till sig den delen av utbildningen - OM man är utbildad)
Enklaste sättet att avgöra om skoningen (i DET avseendet) är hyfsat korrekt är att studera hästen i rörelse på ett fast och plant underlag. Och bäst ser man om man tittar på hästen i skritt, sett bakifrån. När man studerar hur hästen sätter ner hovarna så bör hovens in- och utsida nå marken samtidigt (någorlunda). Det ska inte vara så att man ser eller hör ett dubbelslående steg, dvs att utsidan landar markant före insidan (detta är tyvärr väldigt vanligt).

Vissa hovslagare försöker ge sig på att räta upp sneda hovar. Och visst, det kan man ibland göra - dock endast under förutsättning att man inte frångår den korrekta vinkeln! Belastar hästen ena hovhalvan hårdare än andra så löser man inte det genom att verka ner ännu hårdare på den obelastade sidan. (alltså inte mer än till den korrekta vinkeln) Man löser det genom att lägga ut skoarmen mer på den mer belastade sidan. (skon bör ligga så att den är mitt under benets tyngdpunkt, dvs lika mkt sko på båda sidor om benets mitt - även detta ses bäst bakifrån).

Det var trakigt att hora att det finns hovslagare som arbetar pa kliniker utan att ha utbildning. Det tycker jag var oansvarligt av kliniken.

Kanske hade tur med var klinik. Denna hovslagaren tar aven larlingar. Kanske detta samarbetet aven kan lara veterinarerna mer om hovvard och skoning?

Denna hovslagaren tar aven larlingar. Kanske detta samarbetet aven kan lara veterinarerna mer om hovvard och skoning?
Inte alldeles nödvändigtvis... Veterinärerna lämnar oftast över hovrelaterade grejer HELT till hovisarna...

jag gjorde min praktik (hovslagarutbildningen) på Ultuna, med hovslagaren där och inte ens DÄR kunde veterinärerna (med vissa undantag :p) särskilt mycket om hovar... (gissa varför de nyutexade veterinärerna inte heller kan... :crazy:)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
573
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka