Hovslagare - ett eget släkte?

Sv: Hovslagare - ett eget släkte?

Och du tar upp hennes bakben varje dag och "övningsskor". Tar en hammare och slår lätt på hoven, som om hon blev verkad.
gulan fd.gulla

Tack, jag har haft den där hästen i snart två år nu så jag vet hur jag ska hantera henne. Det är inte min första häst och inte min sista heller, men det spelar ingen roll att jag tar upp hovarna varje dag och knackar under hovarna. Hon har blivit misshadlad av en karl och är livrädd för okända karlar. Är jag med och pratar med henne och distraherar när hon blir spänd är allt lugnt, däremot skos hon aldrig utan att jag närvarar.

Jag såg också det :mad:. Mådde dåligt en lång stund efter... Tyckte öht inte on någon av föräldrarna. Snacka om att spela ut barnen mot varandra :mad:. Usch.. Och han skulle vara "expert"! Stackars häst säger jag bara... Eller hästar :crazy:. Tänkte det att nu jäklar händer det en olycka!

Vår hovis är jättebra, tar det lugnt. Han kan ryta i åt dem och /hur ska jag utrycka mig/ slå dem LÖST med hammaren om de inte lyssnar på tillsägning med rösten. Bara så mkt att de skärper sig om de står och tramsar sig eller hänger.

J*vla hovslagare! Först för hans beteende å sen för att han kalla fjordingar för mongo!!! :cry:

Det lät inte skoj det du vart med om! Anmäl honom... Han är säkert rädd för hästar, tror jag :smirk: Därav reaktionen :idea:

En häst som jag vet, sket på sin hovslagare när han verkade en bakhov :rofl: :rofl: Det var kul!

Har själv samma hovslagare som Kissing Spine. Läs vad hon har skrivit...

Senast ändrad:

Det finns hovslagare... och så finns det hovslagare. :devil: Jag har provat ett antal, med skilda resultat. Bär man sig inte korrekt åt mot mina hästar får man inte fler chanser... :cool:

Till slut hittade jag en Underbar människa, en riktig hästkarl, lugn o sansad, hästarna kände tillit direkt, han var trevlig, duktig, snabb, och gjorde ett bra jobb. Guld värt!! :bow:
Dock fick han lång resväg till mig o hade inte så många kunder runtomkring som ville nyttja hans tjänster lika ofta som jag - så han uppmuntrade mig att verka hästarna själv..! Det hade jag aldrig vågat annars; ville ju inte riskera att det blev fel på nåt vis. Men han tyckte att jag ju var händig - och han uppskattade mina väluppfostrade hästar, så han tyckte jag skulle prova o "med tiden blir ögat vant"... och det går jättebra..! :)

Så nu verkar jag själv - mina går alltid barfota. De står lösa ihop i hagen, eller trädgårn, och jag sitter på en pall med hoven i knät. Sen har vi en "sten" där de får ställa upp hoven när jag jämnar kanterna. Funkar utmärkt, både fram o bak. :banana: :D
Jag är så tacksam för hans uppmuntran och så nöjd med mina goa hästar! :love:

Nä ok, det är ingen som sagt att det är ok att slå och sparka hästen. Men hur kan hovslagaren mfl veta att hästen tjorvar utan anledning? En häst som har ont t.ex tjorvar åxå. Jag vet inte jag, men jag skulle inte tycka det var ok om någon började ryta åt eller "ta tag" i mina hästar..

SkorpSmulan skrev:
Nä ok, det är ingen som sagt att det är ok att slå och sparka hästen. Men hur kan hovslagaren mfl veta att hästen tjorvar utan anledning? En häst som har ont t.ex tjorvar åxå. Jag vet inte jag, men jag skulle inte tycka det var ok om någon började ryta åt eller "ta tag" i mina hästar..
Då förutsätter jag att dina hästar är väl uppfostrade och kan stå på 3 ben medans hovslagaren skor den.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: Shixle
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka