Hovslagare/annan kunnig

bigganl

Trådstartare
Vilken skillnad gör en sko med sidokappor istället för en sko med vanlig tåkappa? Jag har fått ta en annan hovslagare när min ordinarie blev sjukskriven. När jag kom ner till stallet efter att han var klar så jag att hästarna fått sådana skor bak, men skor med vanliga tåkappor fram. Har aldrig haft sådana skor förut så jag undrar vad skillnaden är jämfört med de vanliga? (om det är någon direkt skillnad)

Senast ändrad:
Sv: Hovslagare/annan kunnig

Tack. Det var en intressant tråd. Men efter att ha läst den förstår jag ännu mindre varför han skott hästarna med sidokappor. De har inga som helst problem med hovarna. Är inga fälttävlanshästar (fritidshästar) och de har inte tappskor. Jag får nog ringa honom och fråga.

Min ena är skodd med sidokappor på alla fyra. Dock är dessa skor inte lika rundade fram som vanliga, utan mer raka i framkant och ska enligt min hovslagare underlätta överrullningen. Hon har inte haft några tappskor de senaste månaderna, men annars märker jag faktiskt ingen skillnad. Ska höra med hovis när han kommer nästa vecka om han vill förklara mer ingående vad de har för funktion. Annars har jag hört från andra håll att sidokappor ska hindra hoven mer från att vidga sig ( i negativ bemärkelse ) men vet ej hur mycket sanning det ligger i det?

nej men hej. antar att vi har samma hovslagare och han kommer till oss på fredag så jag ska höra med honom då. han har lagt sådana skor på den ena hästen hos oss med, bak. kommer inte ihåg exakt vad han sa men det hade att göra med att det var en stor häst iallafall. -hanna med nordsvensken

Det verkar ju som om de skorna skulle vara lämpligare om hästen har vissa problem med hovarna eller lätt får tappskor. Det har ju ingen av hästarna i stallet här. Han skodde med vanliga skor fram på dem så han måste haft såna skor med sig också. Tycker det är lite konstigt att sätta på andra skor än hästen hade innan utan att fråga eller säga något om det. Jag tyckte det kändes som om hästen rörde sig annorlunda när jag red igår, men det kan ha varit inbillning från min sida. Jag känner det i så fall under nästa dressyrpass.
Hoppas min vanliga hovis är bra igen snart. Jag gillar inte att byta hovslagare över huvud taget.

Hej!
Ja, snälla fråga honom om det. Du kan ju PM:a vad han sa. Det kanske alla andra här inte är så intresserade av. Här satte han skor med sidokappor bak på alla tre. även på ponnyn. Har du honom annars också eller är det för sjukskriven hovis du också har honom?

Nej det är bara nu, hon rekommenderade honom. turbo fick vanliga skor bak och även det mindre halvblodet. men jag hör med honom så hör jag av mig!

Ja då låter det ju nästan som att det mer är en rutingrej om han satt på dem på alla tre hästarna? Antar att det är vanliga skor med sidokappor han satt på, och inte sådana som mina som har lite rakare framkant och rundad undersida mitt på...

Min hovis la på såna bakskor på min häst nu, och jag frågade varför: därför att dom andra skorna var utsålda.....
:p

Hon sa att kunde vara bra om hästen vred om hoven, pga dom satt stadigare. Annars var det inte så mkt skillnad.

Vilken skillnad gör en sko med sidokappor istället för en sko med vanlig tåkappa? Jag har fått ta en annan hovslagare när min ordinarie blev sjukskriven. När jag kom ner till stallet efter att han var klar så jag att hästarna fått sådana skor bak, men skor med vanliga tåkappor fram. Har aldrig haft sådana skor förut så jag undrar vad skillnaden är jämfört med de vanliga? (om det är någon direkt skillnad)

jag har sidokappor bak på min häst då hon skruvar lite när hon går o då sitter sko med sidokappor bättre(flyttar sig inte lika lätt) helst när hon har brodd på.

En sådan sko underlättar överrullningen och hästen kan röra sig annorlunda mot med vanlig traditionell sko.

Min unghäst som är lite låg i trakterna fick sådana senaste skoningen för att underlätta överrullning och på så sätt minska trycket i trakten något mer.

"Alla" hästar som kommer från södra S. har sidokappor bak.

Tror att det kan vara bra då hästen kan nöta sin tå bak lite o då inte trampa av sig framskorna lika lätt.

Blir hovformen påverkad av långvarig användning???
Någon som vet:confused:

Inte bara hovformen utan även hovbenet blir deformerat av tåsidokappor. Om man har en häst som skruvar så är det väl bättre att fixa skruvningen än att sätta på skor som "tål" skruvning?
Jag tycker skruvning är ett tecken på att något inte står rätt till.
Lång tå, hög trakt, smärtor i ben och ländrygg är sånt som kan ställa till med överdriven skruvning.

Men varför används de så pass mkt då???

Alla dessa hästar skruvar knappast:confused:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025