Hovslagarbrist och knaggliga hovar

C

ChalleBalle

Pga hovslagare som ställt in har jag nu ringt upp min gamla hovslagare som bor en bit bort. Hon ställer upp som vanligt men kan inte komma förrän den 20:e, vilket gör att hästen går mer än fyra veckor över tiden! Klydd med den "nye" hovslagaren.

Hans hovar växer inte så himlans fort fram utan de "knagglar" gärna till sig och spricker. Fukten utomhus (genom) sommarbetet har även gjort att de satt sig lite och börjar nu redan flyta ut över skon lite..

Till problemet! Ska man låta skorna vara på eller ta av dem fram till skoningen. Jag är rädd att skorna ska förstöra hovarna eller växa fast. :eek: Överdriver kanske en aning men jag sitter här och stressar upp mig själv och skulle gärna vilja ha lite råd redan ikväll. Ska ringa hovis imorgon men skulle gärna vilja diskutera fram till dess ändå...

Sv: Hovslagarbrist och knaggliga hovar

Tror inte det spelar så stor roll, ser det illa ut får du väl skippa ridningen. Men det kanske du måste göra ändå om du drar av skorna.

Mot min vilja hade unghästen på sig skorna typ 6 veckor för länge vid ett tillfälle. De trillade av vartefter och det var sedan inga problem att fixa till hovarna efteråt.

Så du behöver inte ha panik tror jag, de växer inte fast, kanske trillar någon av, och då får du ta bort den andra på motsatt ben. Men ridningen får du som sagt nog skipp när det börjar se illa ut.

Hm han har sommarlov nu och går i sin stora sommarhage och latar sig. Tanken var en två veckors vila men det känns inte ok att dra igång han nu.. Så vilan förlängs till den 20:e.

Däremot sitter sömmarna hårt så skorna trillar nog inte av och det är det jag är rädd för.. Att det liksom klämmer och håller på i hovarna..

Känns som om skorna ryker. Tack för svaret

Behåll skorna på. Det är nog det bästa. Annars är risken att hovarna fläks och går isönder istället och sen blir det svårt att få på skorna igen.

Vad menar du med "klämmer och håller på i hovarna"?

Senast ändrad:

Och där kom mitt andra argument;)

Hihii det är svårt det här...

Att skorna blir trånga och att hoven växer runt skon. Fukten på morgonen i kombination med att hoven är lite lång ställer till det.

Känns väldigt klämmigt och spännigt bara jag tänker på det

Det värsta som kan hända om du behåller skorna på är att de trillar av och att du då får ngn liten flisa på hoven där den har växt ut.
Så det är inte värre än att dra av dem.

Jag tror verkligen inte att det är någon fara på den fronten. Skon växer inte fast. Låt dem sitta om de sitter bra, annars tar du väck dem.

Du kan inte ringa någon annan hovslagare?hade jag vetat vart i Skåne du bor hade jag kanske kunnat hjälpa dig.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
Hästvård Och samtidigt motioneras? Vad anser ni? Jag vet att man kan ha easyboot vid ridning. Hovar i stil med spricker vid sömmen och det går...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 794
Senast: Dorinda
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka