Hovslagar hantering

Diabetikern

Trådstartare
Vet inte vad jag ska skriva för rubrik. Min häst har mer och mer börjat testa min stackars hovis. Jag kan lyfta fötter, brodda göra vad som helst men när hovis kommer så sätter hon sig på tvären.
Min hovlsagare är guld värd, lugn tålmodig (bra mkt mer tålmodigare än mig iallafall.) Hur kan man träna hästen inför skoning?

Som sagt jag kan göra vad som helst med fötterna. Min mor och hennes sambo likaså. Hon är kanon i all hantering, ridning, lastning ja you name it. Lätthanterlig häst på alla de sätt och vis. Just utom hovslagaren.

Vi har en teori om att hon kan ha fått en sömstick ngn gång innan jag köpte henne och det kanske är det som spökar men riktigt säker kan man ju aldrig vara. Hon är värre bak då hon med sina långa ben kommer åt att putta undan honom. Hon har även gett honom en liten smäll på låret för att visa att han ska lägga av. De här sparkarna är väldigt milda och det är inte en rädd häst jag har att göra med eller stressad. Hon visar bara klart och tydligt att Nej nu är det bra. Ibland hinner han inte ens lyfta hoven (speciellt höger bak) förren hon bestämmer sig att så här ska det inte gå till.

Personligen tycker jag att hon har blivit värre. Men så har hon också kommit upp i kondition och fått rejält med muskler så det kan ju vara det lilla stohumöret att titta fram och vad jag läst om hennes pappa så lämnar han allt annat än snälla avkommor. Jag har märkt att när hon är otålig så stampar hon gärna i backen för att säga Kom igen nu matte, nu går vi *s*

Så snälla bukefalister hur ska man kunna träna bort det här? Eller får jag bara aceptera att hon alltid kommer vara lite svår att sko? Testade lite vetrankil sist och det gick ganska bra (lugnare än förra gången iallafall) men vill ju inte hålla på att ge henne lugnande gång på gång.

Sv: Hovslagar hantering

Kan hon ha ont bak nånstans är ju första frågan. Med hovis står dom ju rätt länge med benet uppe, gör du det också när du lyfter?

Hon kan veta att det kommer att göra ont.

Annars känner jag i o f s igen det delvis från flera ston just, bla ett sto med mycket integritet där det blev fel från start med hovis. Hon har alltid varit sån som en del ston är att "tafsa inte på mej" och särskilt inte främmande människor:mad: Det var en liten kamp med hovis första gångerna, han blev irriterad och det här är inte hästen som ger sig så lätt, så de kom ihop sej en del.

Sen fick han ta det mkt lugnt. Men det satt i rätt länge att hon tappade tålamodet med honom lätt efter ungefär 3 hovar sådär.... Nu går det alltid bra, så det blir bättre, med tiden.
Det är som om det satt kvar en känsla av integritetskränkning:mad: Med att hon blivit äldre har det dock blivit mkt bättre och det har även gällt de andra stona som visat samma integritet just med hovis, tex.

Om det blir värre och värre trots att hovis är lugn och bestämd så kanske du ska prova att hålla upp benen på samma sätt dvs en längre stund, eller kolla hästen med hjälp av vet eller et. Då kan hon ju faktiskt ha svårt att stå med bakbenen uppe en längre stund.
Annars att distrahera under skoning, det hjälpte bäst med dem jag har erf av att man knackar i pannan, ger morötter, pratar osv för att avleda lite från det hovis håller på med.

Senast ändrad av en moderator:

Hon har inga problem med att stå med benet uppe en längre tid. Hon brukar inleda när han kommit till bakhovarna med att inte vilja ah dem uppe i luften alls i början. men trägen vinner och till slut låter hon hovis göra sitt jobb efter ryck, slit och ett och annat hot om våld så att säga.

Knacka i pannan har jag testat, avleda med godis men det hjälper föga för när hon börjar göra sina grejjer spelar mat/godis ingen större roll. Det är ju inte så att hon kastar sig i linor och blir totalt okontaktbar eller något sånt men hon ratar helt enkelt allt vad godis heyter. jag känner ibland att hon är på väg att göra ngt/tröttna iom att hon spänner sig lite för att få lite kraft i att ta bort hovis från hoven och ibland har ,man lyckats avleda henne ibland inte.

Som sagt hojn är ju inte übersvår att sko men hon är ingen dans på rosor heller.

tack för råden/tipsen :)

välkommen till klubben ;)

Mitt sto har blivit skrämd innan så det är väl där som problemet rotar sig - vem vet vad hon varit med om innan hon kom till mej, men det märkte hovisen också att hästen helt klart blivit skrämd och "kränkt" innan. Idag går det såklart bättre men hon är ändå väldigt bestämd och osäker på situationen, hon är också mycket "såhär ska det minsann inte gå till!" Men till slut går det ju, hovisen är ju guld värd som sagt, så tålmodig osv.

Jag får ju göra vad jag vill med hästarna, här hemma räcker det att jag klämmer lite på kotan och smackar så lyfter hon benet och står där så länge jag ber henne. Men det är det här med främmande människor... Jag försöker få så många som möjligt att peta och klämma på hästarna just för att dom ska vänja sig med andra människor, men dock såklart kloka hästmänniskor som man litar på ;)

Visst har det blivit bättre men helt bra vet jag aldrig om det kommer bli, jag kan ju inte påverka hovisens och hästen relation till varandra, det kan bara dom två göra och kanske att dom kan utveckla ett förtroende med tiden - vad vet jag? Det är svårt det där men ja...det enda man kan göra som hästägare är ju att få hästen att funka med en själv, träna att hålla benen uppe länge, kanske till och med köpa en rasp och pilla lite (YTTERST lite) själv just för saken skull.

Fast själv funderar jag på att gå så mycket hovvårdskurser som möjligt så jag kan lära mig om mina hästars hovar och kanske kan hjälpa hovisen i framtiden, att han klipper och att jag sen raspar till dom eller något.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 151
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar