isis

Trådstartare
Nu behöver jag råd från er på forumet!
Hur lätt smittar hovskabb? Om jag är i stallet kör hem finns äcklen i bilen?

Har fått hovskabb på mina häst flera ggr och har inte varit i andra stall/ridhus eller någon annan stans än hemma med min häst eller mina stallkläder o stallskor. Det som jag kommit fram till tillsammans med veterinären är att är en bekant som har hovskabb på sin hästar. Min bekant behandlar hovskabbet då och då fullföljer inte hela behandlingen och vägrar att använda schampo som finns utan använder ett spray men inte enl rekommendationer från veterinären. Vill inte ha komentar om detta, det kommer veterinären att ta i.
Har inte vetat att min bekant har hovskabb på sina hästar, så smittan har tydligen skett när min bekant varit på besök och haft sina stall skor/stallkläder hos mig och i mitt hus och i mitt stall hos mina hästar. Jag trodde inte man hade sina stall kläder o skor i annat stall men jag är tydligen stenålders på den fronten.
Hur gör man? Kan jag säga att jag vill inte ha besök?
Jag är uppriktigt trött på att behöva behandla min häst med en veckas mellan rum i 3-4 veckor det är frid o fröjd och så går det nån månad eller två så har vi besök av min bekant igen så är till baka på ruta ett med kliande häst och schamponeringar.
Mycket glad om ni här på forumet har lite goda tipps.

Tack på förhand Isis
 
Svar på dina frågor finns på SVAs hemsida om fotskabb:

"Fotskabben smittar genom direktkontakt med andra hästar eller indirekt via skötares händer, borstar, täcken, smittad stallmiljö etcetera. Kvalstret kan under gynnsamma förhållanden överleva i miljön upp till två månader, eller mer. Vid frysgrader dör dock kvalstren. Hur infektionsdugliga de är efter några veckors vistelse utanför värddjuret är inte närmare undersökt."

Jag skulle inte tillåta att din bekant kommer och hälsar på om det är därifrån kvalstren kommer.
 
"
Isolering
Vid smitta i stallet ska inte nya hästar tas in i stallet eller gruppen förrän behandlingen mot fotskabben är genomförd och stallet har rengjorts.

Stallrengöring och desinfektion
Rengör noga boxar och andra områden i stallet där hästarna vistats samt utrustningen till hästen, täcken, benlindor, borstar med mera.

Profylax
Med ihärdig behandling går det oftast att bli av med fotskabb . Men det händer att hästar blir återsmittad från miljön eller från hästar som inte har behandlats. Det är inte helt ovanligt att problemet återkommer.

Prognos
För det mesta går det bra med ihärdig behandling. Det händer att hästen blir återsmittad från miljön eller andra hästar om dessa inte har behandlats, och det är inte helt ovanligt att problemet återkommer ett annat år.

Zoonosaspekt
Hästens fotskabb smittar inte till människa, hund eller katt."
 
Jag kan inte hovskabb, men svarar på "Hur gör man? Kan jag säga att jag vill inte ha besök?".
Klart du ska säga ifrån! Det är väll standard vid alla smittsamma sjukdomar att man sköter normal vårdhygien (dvs inte smittsamma kläder/utrustning till annat stall), har personen glömt det eller inte bryr sig så får du sätta ner foten och säga hur du vill ha det hemma hos dig.
 
Skabb är jättesvårt att bli av med, det kan räcka med att besöka "fel" ridhus för att hästen ska bli återsmittad. Oftast får man nöja sig med att hålla skabben under kontroll.
Din bekant gör säkert så gott hon kan, och olika hästar svarar väldigt olika på de sätt att behandla som finns. Tyvärr finns det ju ännu inte något godkänt preparat för skabb, utan man är hänvisad till att testa sig fram bland de medel som traditionellt använts. :( Så att lasta henne för att hon inte använder ett speciellt schampo är inte rättvist, även om det är veterinären som har tipsat henne om det.
 
Skabb är jättesvårt att bli av med, det kan räcka med att besöka "fel" ridhus för att hästen ska bli återsmittad. Oftast får man nöja sig med att hålla skabben under kontroll.
Din bekant gör säkert så gott hon kan, och olika hästar svarar väldigt olika på de sätt att behandla som finns. Tyvärr finns det ju ännu inte något godkänt preparat för skabb, utan man är hänvisad till att testa sig fram bland de medel som traditionellt använts. :( Så att lasta henne för att hon inte använder ett speciellt schampo är inte rättvist, även om det är veterinären som har tipsat henne om det.

Det kan också gå lång tid innan hästen visar några symtom av skabben, så rent teoretiskt kan det vara tvärtom; att det är din häst som hade den från början och nu återsmittar ni varandra. Men nu har du skabben i din utrustning, kläder, täcken, bädd, stall osv och ska du bli av med den helt måste du totalsanera och hoppas att det hjälper.
 
Är din häst verkligen fri från sin skabb? Jag tror inte att jag träffat på någon häst som blivit helt bra, utan bara symptomfri. Fotskabb finns i stallet där jag har min häst, den hästen har aldrig blivit av med skabben helt (trots idoga försök), men den hålls symptomfri. De andra hästarna i stallet behandlas kontinuerligt för att inte få smittan de med.
 
Om din väns häst har skabb och hon inte följer veterinärens rekommendationer (nu tänker jag inte just på schampot, men att jag tolkar det som att hon använder preparatet lite sporadiskt och inte enligt vet.s rekommendation) hade jag förklarat att hon tyvärr inte är välkommen på besök i stallkläder eller annat som används hos hennes häst/-ar. (Och självklart bör inte du besöka henne med stallkläder eller annat som använts hos dina häst/-ar, heller, iom att din också har skabb.)
Vad jag förstått är skabb ofta väldigt svårt att bli av med, så jag skulle inte vilja lasta henne per automatik. Men nu är faktum att kvalstren finns hos er båda, hur de än kommit dit, och det håller ju inte att ni återsmittar varandra genom att "flytta runt" dem, sas. Jag hade inte accepterat att någon som har häst som har drabbats av något smittsamt besöker min häst i samma kläder som används hos den smittade hästen.
 
Det går inte att bli helt av med skabb, däremot så går det att få det symptomfritt, vi hade en häst i min hästs hage som hade skabb och fick problem såfort han inte var rakad. Min häst som gick i samma hage under flera års tid drabbades aldrig av det. Antagligen för att skabben trivs inte på kortpälsade hästar. Så om du får problem med jämna mellanrum så raka hästen, ta bort hovskägget. Då trivs inte skabben och hästen blir symptomfri.
 
Raka med klippmaskin och tvätta! Hibiscrub och front linne spray är receptfritt. Sanera allt. Lägg ut i minusgrader 24h, allt som varit i kontakt med hästen. Passa på nu när kylan kommit....
 
Det går inte att bli helt av med skabb, däremot så går det att få det symptomfritt, vi hade en häst i min hästs hage som hade skabb och fick problem såfort han inte var rakad. Min häst som gick i samma hage under flera års tid drabbades aldrig av det. Antagligen för att skabben trivs inte på kortpälsade hästar. Så om du får problem med jämna mellanrum så raka hästen, ta bort hovskägget. Då trivs inte skabben och hästen blir symptomfri.


Kort håriga hästar kan ha skabb men inte få lika mycket kliande. Så alla hästar skall behandlas enl veterinären.
 
Om din väns häst har skabb och hon inte följer veterinärens rekommendationer (nu tänker jag inte just på schampot, men att jag tolkar det som att hon använder preparatet lite sporadiskt och inte enligt vet.s rekommendation) hade jag förklarat att hon tyvärr inte är välkommen på besök i stallkläder eller annat som används hos hennes häst/-ar. (Och självklart bör inte du besöka henne med stallkläder eller annat som använts hos dina häst/-ar, heller, iom att din också har skabb.)
Vad jag förstått är skabb ofta väldigt svårt att bli av med, så jag skulle inte vilja lasta henne per automatik. Men nu är faktum att kvalstren finns hos er båda, hur de än kommit dit, och det håller ju inte att ni återsmittar varandra genom att "flytta runt" dem, sas. Jag hade inte accepterat att någon som har häst som har drabbats av något smittsamt besöker min häst i samma kläder som används hos den smittade hästen.


svar: Jag åker aldrig någon stans i mina stall kläder / skor. Har separat ingång för stall kläderna och byter om innan jag går in i huset. Så jag tar inte med mig några skabb djur vidare. Det är jag mycket säker på. När jag frågar om de finns i bilen tänker jag på min bekant som kör bil till stallet. Då jag inte behöver köra bil till stallet. Utan går. Klådan kommer lagom efter att min bekant vari här och det tar ca 1 vecka så börjar hästen att stampa lite med bak benen och sen kliar hästen sig med tänder sen är det igång. Hästen gör inte så annars. Stallet stor städas vid varje bad och alla kläder skor grimmor grimskaft m.m tvättas och vi har helt gjort som veterinären sagt. Har varit helt av med det i 6 månader och så kommer det åter när bekant har varit här. Så börjar det efter någon veckas tid ungefär. Så det är verifierat vart är i från. Är aldrig i ridhus eller i paddock. Bra så tröttsamt.
 
Är din häst verkligen fri från sin skabb? Jag tror inte att jag träffat på någon häst som blivit helt bra, utan bara symptomfri. Fotskabb finns i stallet där jag har min häst, den hästen har aldrig blivit av med skabben helt (trots idoga försök), men den hålls symptomfri. De andra hästarna i stallet behandlas kontinuerligt för att inte få smittan de med.

Svar. Båda hästarna i stallet behandlas. Det är bra jag som varit i stallet hemma då ägaren till andra hästen är långtidssjuk. Ja vi har varit helt av med det. Men jagvi lägger mycket tid på tvätt o städ i stall hö påsar utrutsting och tvättar kläder o skor. så vi har varit helt av med krypen. Återsmittas när samma person är på besök.
 
Men varför säger du inte bara som det är då? "Jag vill inte att du kommer hit i stallkläder, för nu har jag lyckats bli av med skabben och vill inte ha den igen." Det är väl inget konstigt med det.
 
Men varför säger du inte bara som det är då? "Jag vill inte att du kommer hit i stallkläder, för nu har jag lyckats bli av med skabben och vill inte ha den igen." Det är väl inget konstigt med det.

Jag har försökt men bekante har stallskor som vanliga skor och andra skor på samma ställe. Men nu har jag sagt till att jag vill inte ha besök fören bekante har behandlat och fått bort hovskabben.

Tack till alla bukefalister :)
 
Kort håriga hästar kan ha skabb men inte få lika mycket kliande. Så alla hästar skall behandlas enl veterinären.
Min häst hade inget kliande överhuvudtaget. Vi nöjde oss med att hålla hästen som var besvärad symtomfri, det finns liksom ingen möjlighet att få bort all skabb då hästen kliat sig lite överallt i hagen osv. Man kan inte sanera en stor hage med alla träd och allt.
 

Liknande trådar

P
Hästvård Hejsan Min ponny har nu varit halt sen i början av augusti, och har nu fått diagnosen belastningsfång av veterinär o hovslagare. Nu...
2
Svar
21
· Visningar
3 802
Senast: Sar
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 473
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp