Hovsjukdomar pga bädden

Enya

Trådstartare
Jag har en fråga jag funderar på som icke så mycket hovkunnig. Vilka sjukdomar riskerar en häst att få i/på hoven pga dåligt mockad box?

Jag har aldirg haft problem med hovarna på någon häst så jag är riktigt okunnig inom detta.

Sv: Hovsjukdomar pga bädden

den kan ju få hovröta & strålröta om man inte sköter boxen

Är det vanligt?

Jag tänkte på hovböld, men vet egentligen inte om det kommer pga oskött box?

kan det göra. får hästen ett sår ute och det kommer in skit från boxen så... men annars är det nog vanligast att det blir röta av det. så det bästa är att mocka hiih

Tack för svar.

jo jag kommer fortsätta mocka, min tant ska ha det bra. Det är bara det att jag har precis hamnat i en kulturkrock liksom. Jag som är van vid att ta bort ALLT smutsigt och inte bara skiten och det bruna ska plötsligt mocka så att mindre kommer ut, för vi har olika definitioner om vad som är smutsigt och vad som kan vara kvar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar