Hovröta- white line diseas

Dahlia

Trådstartare
Hej allihop!

Jag har ett underbart 6-årigt fullblodssto som dessvärre drabbades av hovröta i september förra året. Vi har kämpat i över ett år med besök på klinik var 6e vecka för att bli av med rötan. Hon blev "friskförklarad" i augusti i år och i samband med skoningen igår så vart det konstaterat nya angrepp på 2 hovar. Ny tid på klinik är bokad till nästa vecka.

Jag är väldigt frustrerad liksom hästen är över denna sjukdom som vi inte får bukt med. Hästen har fått utstå mycket det senast året med transporter, behandlingar, gips och boxvila m.m. Inget lätt för en då femåring med mycket energi. Jag känner att veterinären gör så gott dom kan men det fungerar ju uppenbarligen inte med de saker dom har ordinerat så som spolning av ben och hovar, tvättning med grönsåpa varje dag när hon kommer in. Jag desinficerar även hovarna med jämna mellanrum samt använder mig av en bakteriedödande olja.

Detta har tagit mycket tårar, smärta, engagemang, tid och pengar. Jag önskar att jag kunde få hjälp från er andra med tips om vad man kan hitta på. För nu är mina idéer slut.
Annars ser jag snart ingen annan lösning än att ta bort min fina häst som betyder så mycket för mig :cry:

Snälla hjälp mig!
//Dahlia

Sv: Hovröta- white line diseas

Jag kan ju bara tipsa om hur jag gjorde när jag hade en häst som drabbats. Hovslagaren öppnade upp, jag spolade med klorinvatten 2 ggr om dagen samt när det torkat sprayade jag "Oinfektion" på. Det hjälpte på den hästen...så pass att hovslagaren faktiskt blev överraskad. Jag höll det alltså torrt, la inte in nåt i hålen, skodde så hoven kom upp från marken, hage som inte var blöt och definitivt ingen olja på...

Har en häst som har röta (vet dock inte vilken sort) som blir bättre av att stå på spån. Kanske kan vara nått ifall hon inte redan gör det?

Hej!

Har du testat att byta stall?

I vissa marker tyckt det finnas bakterier som gör diverse hovsjukdomar sämre. Min pålla blev betydligt sämre i sin nästan läkta hålvägg när hon hamnade i "fel" hage/stall. Det visade sig senare att stallet haft mycket problem med hålväggar och röta i hovarna- hade jag vetat det hade jag inte ens flyttat dit. Nu har vi flyttat därifrån och idag tyckte hovis att det var tillräckligt bra för att inte verka upp ännu mer. Så nu ska det bara växa ner (6 månader till tar det väl) och inte bli sämre igen.

Jag tvättar varje dag med hibiscrub och sprayar med virkon. Pållan får stå i grusad sjukhage när det är lerigt i ordinarie hage och tvättas med vattten och virkon vid insläpp, så hon är ren halva dygnet.

/Lavinia

Jag hade för många år sedan ett besättningsproblem med just white line diseas, många av mina hästar hade problem.
Jag hade fått med smittan från ett stall där hästarna stod under en period.

SLU fick göra en besättningsutredning och föreskrev sedan behandling av alla hästarnas hovar med jodsprit.
Enligt dåvarande rön så handlade det om svampangrepp.
Jag behandlade i alla fall alla hästar varannan dag i 2 veckor och var sedan av med problemet.
Det var över 15 år sedan.

Virkon skall också fungera.
Men det har jag inte provat själv.

Min häst har aldrig haft så allvarliga problem. Men det som påverkar honom är fodret...

Jag hade för många år sedan ett besättningsproblem med just white line diseas, många av mina hästar hade problem.
Jag hade fått med smittan från ett stall där hästarna stod under en period.

Det här framstår ju som att endast skimmlar drabbas av "skit under naglarna"

eller så är svaret bara ljusa hovar.

kanske snurrar ihop det eftersom det heter just WHITE line diseas?? ;)

Men vad har det med saken att göra.
Hästarna som jag hade då var i alla förekommande färger.
Och samtliga hade svarta hovar.

Om du tänker på alla mina silverfärgade hästar, så var det långt efter att detta problem var löst.
Silverfärgade hästar har alla randiga hovar med mörkgrått glassyrlager .

Har du någonsin skott en silverfärgad häst?

Tack alla för tipsen. En del har jag hört förut för alla hovisar i vårt avlånga land har en egen tes om varför problemet uppkommer och hur man kommer tillrätta med det. Men som sagt jag är ytterst tacksam för alla tips och tankar jag kan få från er.

Det måste ju finnas en metod som faktiskt fungerar även på min dam.

Hoppas hoppas och håller tummarna att det inte är alltför allvarligt denna gången.

1a steget nu är ju att karva upp så vi ser hur långt upp det har gått. Jäkla röta!!! :devil:

Att hästar får röta beror på bakterier i marken som äter in sej i hoven. Har tyvärr såna marker och unghästarna får alltid, sen verkar dom skapa ett motstånd har några av de äldre som får om jag inte underhållstjärar.
Så precis som ni gjort skära upp och spola rent sen använder jag trätjära som jag målar på hoven och ser till så det verkligen kommer i hålen och sen lägger vi i bomull om det är djupa hål och byter dagligen. Har mina barfota och rider med boots, rider så fort dom inte ömmar längre. Det är viktig att verka dom ofta tills det försvinner. Tar tyvärr tid att få bort när man väl fått.

Men det går att få bukt på det ge dej inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka