Hovproblem..

M

mi_grandin

Ska konsultera en hovslagare men tänkte först kolla med er här om någon är klokare än mig.

Min ponny går i en hage som är ganska torr, och detta har gjort att hovarna blivit väldigt torra. Undertill, sula heter de väl, så kan jag på en av hovarna dra bort bitar. Hela strålen är oxå VÄLDIGT torr. Jag har försökt att spola mkt med vatten(vattenbad va inte populärt) och pensla på olja under hoven.

Men de dagar det har varit lite regnigt ute så är det istället lite för mjukt under hoven, på sidostrålfårorna kan man skapa med hovkratsen och lossna vita hovsmulor.

Men det som oroar mig mest är utsidan av hoven, längst upp har glasyrlagret (?) börjat lossna. Det är flikar i en jämn rad som om man skulle kunna ta tag och dra av hela yttre skalet av hoven.. Där det har lossnat är det alldeles mjukt under. Det kan ju inte alls vara bra.
Kan detta ha ngt att göra med att jag har smörjt utsidan av hovarna med matolja? Har väl gjort det 1-2 ggr i veckan under större delan av våren.

Blev lite långt men hoppas ni förstår.
Blir glad om det är någon som har varit med om detta eller vet vad det beror på, och kan behandlas med..

/Marie

Sv: Hovproblem..

Svårt att säga när man inte ser det själv,men det låter som om det gått för lång tid sen sista verkningen. Hur länge sedan är det?

Om det är en horisontell spricka på hovväggen kan det mycket väl vara en hovböldsutgång. Helt ofarligt.

Dock mår alltid torra sommarhovar bra av vattenbad, fortsätt så.

En sak man kan göra när det är torrt i hagen är att blöta marken ordentligt runt drickabehållaren (badkar eller vad det nu kan vara), gärna så det blir riktig lervälling. Då blöts hovarna ordentligt när hästen dricker och detta kan vara tillräckligt för hovarna.

Skaffa dig en rasp så du kan fixa till kanterna lite lätt själv mellan verkningarna.Smörj olivolja i kronranden vid torra hova (absolut inte någon form av hovolja om den inte är dokumenterat JÄTTE bra,jag litar mer på olivolja) Vattenbad då och då. Låter som att hästen kanske behöver skor för att hovarna ska hålla.

Blötlagda filtboots kanske skulle vara något för din ponny? Att blöta rejält vid vattenkaret är också en väldigt enkel och effektiv hjälp för torra hovar.

Smörj aldrig, aldrig utsidan av hoven med någonting alls, utan nöj dig med att smörja kronranden, och passa gärna på att massera den när du ändå smörjer. Hoven suger fukt med sulhornet och ANDAS med lasyrlagret. Om du fyller lasyren med fett kan den inte andas längre.

Blött underlag är den enda naturliga vägen till fukt för en hästhov, att spola fötterna med vatten torkar bara ur dem ännu mer. Det finns lerinpackningar att köpa i travshopar och på Granngården (i vissa butiker) som gör sitt jobb ganska bra. För smörjning av kronranden kan jag rekommendera Hooflex eller möjligen kronrandssalva, som tillför mer vitaminer än en vanlig olja, och också är bättre på att sitta kvar. Och som sagt, en daglig massage av kronranden är inte att förakta, ger ungefär samma resultat som när en människa börjar massera hårbotten för att stoppa håravfall.

Kosttillskott i form av kisel och biotin är relativt snabbverkande. Hoof Aid-pulver från Foran är helt suveränt, men en något dyrare lösning. Kiselgur är också ganska effektivt. Prova dig fram!

Lycka till!

Men det som oroar mig mest är utsidan av hoven, längst upp har glasyrlagret (?) börjat lossna. Det är flikar i en jämn rad som om man skulle kunna ta tag och dra av hela yttre skalet av hoven.. Där det har lossnat är det alldeles mjukt under. Det kan ju inte alls vara bra.
Kan detta ha ngt att göra med att jag har smörjt utsidan av hovarna med matolja? Har väl gjort det 1-2 ggr i veckan under större delan av våren.

Det har jag faktiskt också råkat ut för. När jag bytte stall bytte jag också hovslagaren. Både hovslagaren och stallägaren rekommenderade fodertran på utsidan av hoven vilket gjorde att glasyrlagret började lossna. Jag var heller inte helt nöjd med hur han skodde så jag bytte hovslagare. Nya hovslagaren rekommederade enbart vatten för att blöta hovarna och att jag skulle smörja med helosan runt kronranden ett tag. Hovarna blev mycket bättre efter detta. Nu smörjer jag inte någonting längre utan använder enbart vatten om det är väldigt torrt

Har hört att fodertran ska va suveränt att smörja torra hovar med.
har aldrig provat själv då jag haft turen att slippa hovproblem, men han som tipsa om de är hovslagare (till b.l.a Gidde palema) så man tycker ju att han borde veta va han pratar om :)

En sak man kan göra när det är torrt i hagen är att blöta marken ordentligt runt drickabehållaren (badkar eller vad det nu kan vara), gärna så det blir riktig lervälling. Då blöts hovarna ordentligt när hästen dricker och detta kan vara tillräckligt för hovarna.

förrutom att den leran sen torkar på hoven och fungerar som en fuktutsugare. Hästar med torra hovar ska ALDRIG gå omkring med torkad lera på hovarna.

TS: spola hovarna med vatten dagligen och pensla sen på vanlig rapsolja eller annan vegetabilisk olja. viktigt att den är just vegetabilisk, annars drar den ur fukten snarare än bevarar den.

vatten torkar INTE ut hoven.

Hinner leran torka samt torka ut hoven på den tiden mellan hästen dricker?
Leran som sitter i hoven avger fukt så länge där finns nån.

förrutom att den leran sen torkar på hoven och fungerar som en fuktutsugare. Hästar med torra hovar ska ALDRIG gå omkring med torkad lera på hovarna.

TS: spola hovarna med vatten dagligen och pensla sen på vanlig rapsolja eller annan vegetabilisk olja. viktigt att den är just vegetabilisk, annars drar den ur fukten snarare än bevarar den.

vatten torkar INTE ut hoven.

:banana: Så ses vi igen :) Och lika oense som vanligt... Jag vidhåller att vatten torkar ur hovar, precis som det torkar ur våra naglar och vår hud om vi blaskar runt i vatten för mycket. För mycket vatten torkar i själva verket ut det mesta, vilket du säkert är lika medveten om som jag är. Att sätta igen lasyrlagret med olja som du rekommenderar är direkt förkastligt, även om tanken är god.. visst, du stänger fukten inne i hoven, men till och med den ytligaste kunskap inom hovvård och anatomi talar om för en nybörjare att sulan är den del av hoven som absorberar fukt, medan lasyrlagret är hovens "lunga" och gör sig av med överskottsfukt och tillför syre. Har man torr hud bör man tillsätta vätska, men knappast genom att ANDAS in den och fylla lungorna med vatten..

Du får gärna gorma på mig om du vill, det är inte min personliga åsikt, utan något som går att läsa sig till i vilken bok om anatomi som berör hovar som helst, och det är "grundernas grund" när det gäller hovslageri.. lasyrlagret ska vara absolut orört så långt man kan åstadkomma detta, något som hårdraspande hovslagare ofta väljer att strunta i totalt. Nåja, jag lämnar forumet nu så att du kan gorma på mig i lugn och ro :laugh: Ha en fin dag!

Vad är det där för bull shit? Jag jobbar med hovar varje dag, och ser mycket tydligt skillnad på hovar som utsätts för vatten och inte- det är knappast de badade hovarna som är torrast/hårdast.

Att man aldrig skulle röra glasyrlagret eller att det bara är sulan som tar upp fukt känns verklighetsfrämmande. Vad har du för oberoende forskning som stödjer det?

"glasyrlagret är hovens lungor" :rofl: Intressant teori. :rofl:

/migo

Senast ändrad:

vad synd att du verkar ha en hovslagarutbildning som inte går i stäv med några andra hovslagare över huvud taget, att döma av de bisarra påståenden du sprider runt dig på forumet : )
Nej vatten torkar inte ut hoven. Det vet varje hovslagare och varje hästägare som konstaterat att hästar som går i regnsjuka hagar länge på sommaren med högt gräs, eller står i blötmarker, får väldigt mycket FÖR fuktiga hovar, dvs hovarna blir FÖR mjuka.
lasyrlagret på utsidan av hästens hov är till för att hjälpa till att bevara hästens naturliga fukt i hoven. Med vegetabilisk olja kan man hjälpa till ytterligare när det är väldigt torrt i markerna. Hovoljor som köps i hästaffärer osv innehåller ofta fett eller tjära, som däremot är uttorkande och drar ur den naturliga fukten i hoven. Det är därför just vegetabilisk olja skall användas, om man vill hjälpa hoven att behålla fukt, inget annat. Blöter du dessutom hoven i vatten innan så får hoven extra hjälp att stänga in och bevara fukten som hoven behöver.

en enkel googling stärker detta påstående, eller att lyfta luren till sin hovslagare. Men just ja - du var ju hovslagare själv : )

Migo: tackar : )

Senast ändrad:

sen när är hästar och människor lika?

Pratade med min hovslagare idag om torra hovar och han sa att jag ska se till att han står där det är blött så dom inte blir så torra.. för spånet i boxen drar åt sig fukten och hovarna blir torra, osv
Så vatten, vatten, vatten och inget annat..

Jag är med på en sak,och det är att man inte ska smeta in hela utsidan hoven med olja,utan bara kronranden.Annars är vattenbad enligt mig en bra metod som jag har testat och den fungerar i alla fall på mina hästar.Så vatten kan inte torka ut enligt mig.

Fast jag tror inte att det är ett problem.
Om leran torkar samt hästen går omkring i gräs så lossnar nog den torra leran på utsidan tämligen enkelt.

Ja absolut. Men i det här fallet var det ju fråga om en häst som gick omkring i en snustorr hage, och då tolkar jag det som att ingen väta eller gräs finns som tar bort leran från hoven.

Smörj kronranden och någon cm ner på hoven med en vattenbaserad hudsalva, typ helosan.
Annars använd hovfett gjort på animaliskt fett.
Och ring ut hovis så han får se över hovarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka