Hovproblem

Thrill

Trådstartare
En vän till mig har en foderhäst, som nu har tappat 3 skor på en vecka.
Kan det bero på brister i fodret eller beror det bara på den leriga hagen?

Sv: Hovproblem

Kolla sockret som den får i sig, höet gräset fodret osv. För mycket socker är en stor bov när det gäller tappskor.

hur länge sedan är det den skoddes? Det kanske helt enkelt är dax att sko om?
Leriga hagar är en stor orsak.
Sedan beror det även på hästen sätt att röra sig. Om den trampar av sig skorna själv eller kanske det är en kompis som gör det?

min häst tappade oxå skor när det var lerigt i hagen, men han hade sulor så sitter ju lite sämre då. verkade som att de liksom sögs fast i leran och sen bara lossnade när han gick, för såg ofta ut som han bara klivit ur dom.

är det en häst som plockar av sig själv skorna så låt den ha gummiboots på sig i hagen/boxen!

Det måste nog vara hagen nu, för nu har min häst och den andra hästen som går i samma hage också tappat en varsin sko. Vad gör man?!

Finns flera orsaker till tappskor : Underlaget i hagen, behöver kanske biotin, Hovslagaren är några ex på orsaker till tappskor.
Kan lerig hage gjort hoven porös ? kanske det hjälper att tjära den.
Börjar vi med biotin så dubblar vi dosen första burken.
Här i byn finns flera hovslagare en är äldre och har mååånga år i hoven, en annan började sko för några år sedan och verkar satt i system att sko för tappskor. Nitar inte med nitjärn och hammare som min gamla hovis gör, utan använder tång. Skona sitter tyvärr inte längre än ca 3 veckor sen är det dax att leta tappskor i hagen.
För att göra en lång historia kort så väljer jag bort den nyutbildade hovslagaren, eftersom han även tar betalt för varje tappsko han slår på. Min hovis har 14 dagars garanti på skoningen, vid ev tappsko så går det alltid att diskutera. Han talar även om hur hovkvaliten är vid varje skoning ex om tjäran behövs el smörja fett el biotin

För att det hänt mig och några av dem jag känner.
DET ät vad jag har för belägg för det. Mina egna hästar har gått på bete hela sommaren och hovarna har fått sk foderränder vilket kan vara lindrig början på fång,enligt vet så är det antagligen det, och som folk iaf borde känna till enligt mig så märks det på tappskor. En av mina bekanta har prövat detta, letat reda på hösilage med endast 20% socker på ett kilo hö och inget bete pluss torr hö i mindere mängder, och har absolut inga problem med tappskor. Altså enligt mig bevisar det endå en hel del. Men det är ju upp till var och en att tro vad de vill, tänkte bara ge ett tipps, ursäkta mig.

För att det hänt mig och några av dem jag känner.
DET ät vad jag har för belägg för det. Mina egna hästar har gått på bete hela sommaren och hovarna har fått sk foderränder vilket kan vara lindrig början på fång,enligt vet så är det antagligen det, och som folk iaf borde känna till enligt mig så märks det på tappskor. En av mina bekanta har prövat detta, letat reda på hösilage med endast 20% socker på ett kilo hö och inget bete pluss torr hö i mindere mängder, och har absolut inga problem med tappskor. Altså enligt mig bevisar det endå en hel del. Men det är ju upp till var och en att tro vad de vill, tänkte bara ge ett tipps, ursäkta mig.

Att socker skulle vara boven i dramat är inget jag ger något för. Din bekant har inte samma hovar som din häst osv osv osv , det finns alltid miljoner andra orsaker...samma hovslagare? Samma hovkvalité, samma rörelsemönster? Samma .....osv

mycket kan bero på leriga hagar, kan även bero på dåliga hovar och en hovslagare som skor med stor marginal på skorna så att hästen kommer åt att trampa på skon.

Är det samma hov varje gång hästen tappat skon på?

En av mina bekanta har prövat detta, letat reda på hösilage med endast 20% socker på ett kilo hö och inget bete pluss torr hö i mindere mängder, och har absolut inga problem med tappskor. .

Fast 20 % var rysligt högt. Mina beten t ex har 9-12 % socker (=lättlösliga kolhydrater) och i en SLU studie låg det på 12-16 % i betena.
Kanske gjorde fodret snarare att hästen fick i sig tillräckligt med aminosyror och mineraler så att hovarna hårdnade.HH

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka