hovproblem

I

Insanity

Har ett 6-årigt fullblod med mindre roliga hovar.
Hon kan inte gå utan skor fram då hon blir blockhalt så skor är ett måste.

Jag har bara haft henne sen i mars och fick hem henne nyskodd.
Skodde henne för ca 4 veckor sen och den 3:e juni hade hon tappat ena framskon.
Så ena skon fick hon bara behålla i lite mer än 2 veckor.

Nu är den hoven väldigt sliten och den har spruckit och ser rent sagt bedrövlig ut. Jag ringde hovslagaren samma dag och han har fortfarande inte kommit :crazy::mad:

Den andra framhoven som har skon kvar ser inte så rolig ut den heller, utan har spruckit en del den också, främst vid ena sömmen.
Men skon verkar sitta bra åtminstonde.

Visste att hon hade dåliga hovar, men såhär ska det väl ändå inte vara?

Är det min hovslagare som är dålig eller har mitt sto helt enkelt så dåliga hovar?

Vad kan jag göra för att få hennes hovar bättre?
Har aldrig haft detta problem tidigare..

Ska försöka ta kort på hennes framhovar under kvällen.

Sv: hovproblem

Det jag har bäst erfarenhet av är en kombination av kiselgur och biotin. Biotin har jag läst ska man vara försiktig med då det visst kan göra att hästen inte producerar eget.
Enbart kisel brukar ge snabbt goda resultat.

Din hovslagare ska inte ha hunnit göra ett dåligt jobb sedan i mars. Är det dålig skoning så är det hovslagaren innan. Min hovis säger att fullblod ska man vara extra försiktig med att ta bort sula på för det är då de blir lätt plattfotade. Vet inte om han har rätt.

Många fullblod har kass kvalite på hovarna, dessutom brukar många vara rejält plattfotad. Så skor brukar inte sitta så bra på dessa, dvs om man nu inte har en hovis som vet vad den gör. Ditt fullblod låter exakt som min kompis fd fullblod.

Är din häst plattfotad ?

Mitt fullblod var likadan när jag köpte henne. Tur att man kan slå på tappskor :p Det tog ett tag att få ordning på henne. Ett tag gick hon med gummiskor från h**ks när jag red för att hovarna skulle kunna växa till så det gick att sko. Hon behövde skos var 5:e vecka för att skorna skulle sitta kvar men hovarna växte knappt nåt så det var sömhål överallt tillslut. Nu har hon fina hovar och skoperioden är 8-9 veckor! Inte en tappsko på över ½ år! (peppar, peppar)

Sara

Känner igen ditt problem:smirk:

Har haft min fullblodsvallack i 1,5 år nu. När jag fick honom såg hans hovar ut som kalle anka-fötter, det var väldigt vackert kan jag lova..hehe
Det tog min hovslagare iaf ett halvår att få något sånär ordning på hans hovar så de är fina nu... problemet med tappskor däremot verkar inte minska, beror nog på att han är ganska plattfotad och blir därmed väldigt öm så fort han tappar skor.
Pållen min har gått på bete i tre veckor nu och har redan tappat 4 skor:eek: (är inte livet som hästägare underbart). förra sommaren hade han hovböld på hovböld pga tappskor och stog hela sommaren och jag har många gånger svurit på att aldrig se åt ett fullblod när min nuvarande gått hädan...

Jag tycker det verkar som om man helt enkelt får stå ut och vänta på bättre tider;)

är det någon som har ett vettigare tips?

Till alla er med fullblod först av allt så är det så att har dom varit löphästar på banan så har dom vuxit upp med aluminiumskor och dom ger jätte dåligt stöd för hoven och rör sig en heldel och det gör att sömmhålen blir större. Sen så är det så att fullblod kan man inte låta gå längre än 7veckor sen MÅSTE dom skos om.Dom har väldigt tunna hovväggar och blir det då för långa så trampar dom av sig skona och sliter då även sönder hoven. Att rekomendera är att sätta på lite lättare travjärnskor för att dessa vanliga tjocka rid skor är oftast lite för tunga för fullblodshovarna till en början.
Så många fullblod har dessa dasslock(hovar) för att dom går i aluminium skor jämt och det ger ingen bra stöd åt Hoven.
Det bästa medlet är att låta hästarna stå i vatten en stund varje dag om dom har lite torra och dåliga hovar det går bra att ge biotin oxå men då ska man vara medveten om att det tar upp till ett år för att verkligen se resultat. Lycka till med era underbara fullblod. Jag är uppvuxen med dessa hästar och vart med om det mesta i mitt fullblodsliv med galoppörer.

Känner igen ditt problem:smirk:

Har haft min fullblodsvallack i 1,5 år nu. När jag fick honom såg hans hovar ut som kalle anka-fötter, det var väldigt vackert kan jag lova..hehe
Det tog min hovslagare iaf ett halvår att få något sånär ordning på hans hovar så de är fina nu... problemet med tappskor däremot verkar inte minska, beror nog på att han är ganska plattfotad och blir därmed väldigt öm så fort han tappar skor.
Pållen min har gått på bete i tre veckor nu och har redan tappat 4 skor:eek: (är inte livet som hästägare underbart). förra sommaren hade han hovböld på hovböld pga tappskor och stog hela sommaren och jag har många gånger svurit på att aldrig se åt ett fullblod när min nuvarande gått hädan...

Jag tycker det verkar som om man helt enkelt får stå ut och vänta på bättre tider;)

är det någon som har ett vettigare tips?
Du kan anväda boots på homom så trampar han inte av sig skona lika lätt ta dom med kardborreband.

Låter som om du skriver om min häst:crazy:.
Jag provade allt. Alla sorters skor, fodertillskott osv. Detta höll på över ett år. Tappskor hela tiden. Hovis var ute en gång varannan dag när det var som värst.
Det som till sist räddade hans hovar (ja det var så illa, så jag skriver räddade hans liv), var att gå barfota med b**a boots på framfötterna, för att hovarna skulle få växa ifred, utan ngt som helst slitage. Han fick även kiselgur, och foder med extra biotin i.
Sen smörjde jag hans hovar med vanlig matolja.
Då sa hovis att hans hovar kunde jämföras med papper, så dålig kvalitet var det. Idag säger min hovis (en annan än då, men denne har jag haft i två år nu), att han sällan skådat så fin hovkvalitet. Hårda, runda fina hovar.

Lycka till med hästen och hovarna.

Hej

Jag känner igen detta!
Mitt fullblod jag ägde hade platta kalle fötter!

Den som funkade bäst var att sko jätte ofta 5-6 veckors mellanrum
så hon inte hann tappa och trasa sönder hoven.
Riktigt duktig hovis är ett måste, (höga söm tag)!
Använd tunna travskor, med tunna söm!

Vattna hovarna.
Undvik leriga hagar.
Uträknad foderstat.
Boots/kotring på fram.

Innan jag fick ordning på hovarna så hade jag hovis ute och slog på tappsko minst en gång i veckan!

Kämpa på det går att få ordning på!

Bra sammarbete mellan dej och hovis är ett måste!

Förutom de goda råd du fått här tycker jag du ska investera i tex en
easyboots, perfekt att dra på vid en tappsko så hästen inte sliter bort hov.

Mycket billigare i längden än att plasta.

mmm har tänkt på det med men det verkar vara så mycket skavproblem med det... men jag vet inte. Varför rekommenderar du att man använder just såna med kardborre?
ska höra vad herr hovslagare säger om både boots och travskor imorgon när han kommer (gullet har tappat bägge bak)

har också använt mig av easyboots innan men de har blivit för stora nu och är alldeles för dyra för att köpa nya igen.

tack för tipset iaf!:)

Plattfotade hästar ska ha breda skor som ger ett gott understöd. Vette tusan om travskor är speciellt bred !?

mycket möjligt!

Har nog aldrig sett en travsko i hela mitt liv:o

Men något måste göras iaf... nu har han tappat en till och han ska gå på det där betet till söndag nästa vecka....

Jag ägde tidigare ett fullblod som hade fasligt dåliga hovar, jag fick tips om biotin, aspbark mm.
Tillslut hittade jag en produkt som hette Sole-pack och det läggs i hoven under sula. Innan jag började med sole-pack kunde han inte hålla skorna på mer en 2 veckor men redan efter 3 veckor(skorna satt kvar) märktes tydlig skillnad. Sole-pack är en tjär/jod padd som återfuktar hoven och håller svamp på avstånd. Efter 6 månader kunde jag sluta med sulor/sole-pack.
När jag började använda sole-pack fick jag köpa det på Hådéns på solvalla,sthlm för att ingen av hovslagarna runtomkring visste vad det var nu tror jag att det är mer känt och finns ialla fall på större hovslagarbutiker ex trav/galopp-banor

Byt hovslagare.

Har kontakt med min hästs (fullblod) tidigare ägare, de hade en massa problem med tappskor och hovbölder.

Jag har inte haft en enda tappsko (eller en tappsko då hon rymde ur hagen och sprang ut i skogen över stock och sten och trampade av sig skon, men då var det ändå dags för nya skor och hon hade snösulor), de sitter som gjutet och hovarna har riktigt bra kvalite.

Nu senast gick hon faktiskt 12v innan jag fick en tid och på med nya skor :o Och då var det ändå inte panik, skorna satt och hon var inte ful i hovarna.

Skorna har suttit trots lerig "sug"mark och snösulor på våren när snön smälte.

Min hovslagare använder helt vanliga skor men en lite hårdare söm, ser till att hålla hovarna "korta" eller vad man ska kalla det.

Plattfotade hästar ska ha breda skor som ger ett gott understöd. Vette tusan om travskor är speciellt bred !?

Finns travskor med samma bredd som vanliga ridhässkor. Dock vetefan om de finns i lättmetall, men i vanligt järn finns de. Är 'tunnare' och nättare än vanliga järnåttor dock.

Ungstoet (arab) som vi blev tvugna att sko vid 1½ års ålder gick med sådana tills hon var tre år och fick 'vanliga' skor.

Ang fbl så har problemet med hovarna kommit nu under sommaren? Min donna har väldigt bra fossingar för att vara fbl (jag var PETIG med den detaljen redan när jag ringde på annonser..). Hon är dock ganska plattfotad, och går med hela sulor runt om. Haft en tappsko på åtta månader, går med vanliga järnåttor runt om.

Går normalt 7 veckor mellan skoperioderna utan problem, rejält med utlägg med utan att trampa av skorna eller så.

men nu när det blev sommar så 3 v efter skoning så fötterna FÖRJÄVLIGA ut. Sömmen/nitningen reste sig, hovarna var torra och spröda och hon såg ut som hon gått TIO veckor. Skoddes om efter 4 veckor, men eländet upprepade sig igen. Ca 3 v efter skoning så ser hon ut som något som borde skotts om för länge sen =/ Så bara inse att jag måste korta intervallet på henne sommartid.

Rent hovkvalitetmässigt tar det ju ett tag att få förbättring, men jag har sett UNDERBARA resultat med Seaweed & Rosehip. I övrigt så sommartid så smörjer jag hovarna med matolja (rapsolja), helst efter att ha blött dem.

Glömde - håller med de som tyckt byt hovslagare. Att inte slå på en tappsko på så lång tid är inte riktigt hållbart. Spec inte om du har fbl. (min donna kan inte gå speciellt många h med tappsko innan hon trasar hoven. Hovis vet det och kommer inom ett dygn i normalfallet)

ekol hovolja grön som man penslar på TOPPEN BRA, nordisen jag har nu hade fossingar som svampar bara sög åt sig vattenm och sprak och flisade sig nu är de riktigt bra efter 3 veckor :) köp det och testa, billig desutomde :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10