hovproblem

V

VAjK

Har en 24årig D-ponny som jag varit medryttare/skötare på i 1½år. Nu är det såhär att jag skulle ta över henne på foder men igår var hovslagaren där och upptäckte att hon har hålvägg, förhoppningsvis fick han bort det nu men han trodde inte att det skulle vara några problem, men däremot borde jag vara rädd för att hon ska få fång sa han och att hon måste bantas. Är det dumt av mig att ta henne på foder? Annars är hon pigg och glad.

Sv: hovproblem

Nej jag tror inte du behöver oroa dig så länge som du inte övergöder hästen. Bättre lite tunn än fet om det är risk för fång.
Hålväggen behöver du nog inte oroa dig för. Kopparsulfat fungerar aldeles utmärkt att behandla hålvägg med. Ca 1 gång/vecka är ofta lagom.
Om fötterna växer dåligt så kan du ge hästen biotin.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 321
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar