Hovproblem

T

Therese27

Min mammas Haflinger har problem med flisande hovar. Han går med en shettis som nu också börjar få problem med hovarna, hon har haft fång men nu börjar ena framhoven att flisa sig. Hon blir riden minst två gånger i veckan, Haflingern blir riden runt en till två gånger i veckan, annars går han i en hage tillsammans med får och gäss. Han är runt 16 år gammal, och har haft problem med hovarna förr men på senare år har det varit bra tills nu. Det är lerigt i hagen och hovarna behandlas med att tvättas rena på kvällarna och vi använder en pensel för att lägga på matolja på hans hovar varje kväll och nästan varje morgon. Han mår annars bra, lite lat men är pigg, glad och verkar inte ha ont i hovarna. Hans matte har påbörjat en kur med ett sorts fodertillägg, kommer ej ihåg namnet, som ska hjälpa hovarna men det tar ju minst ett år innan det blir någon skillnad. Är det någon som har tips på vad vi kan göra? Vår hovslagare är bra, men hans hovar har inte växt så mycket eftersom de har flisat sig, så det är inte mycket han kan göra tror vi då.
Någon som hartips?:)

Sv: Hovproblem

att hovarna flisar sig är en del av det naturliga slitaget - för jag gissar att de går barfota. Så länge hästen inte är halt eller öm av det är det inget stort problem egentligen.
Köp en rasp och be hovslagaren visa hur ni ska göra för att raspa ner ojämnheterna som blir efter flisorna. Och förläng intervallen mellan hovslagarens besök, om de nöter hovarna jämnt. (= inte snett)

Shettisen är barfota men Haflingern har skor, han är lite överviktig, då han rids mest av en äldre kvinna och en liten tjej. Men vi vet inte riktigt vad man kan göra, om han borde gå utan skor eller inte, men hagen har går i är lerig på vissa ställen så vi vet inte riktigt vad vi kan göra.

Shettisen är barfota men Haflingern har skor, han är lite överviktig, då han rids mest av en äldre kvinna och en liten tjej. Men vi vet inte riktigt vad man kan göra, om han borde gå utan skor eller inte, men hagen har går i är lerig på vissa ställen så vi vet inte riktigt vad vi kan göra.

Låter som min häst.......
Efter senaste skoningen så satt skorna på i 2 v. Han tappade 2 och jag tog av dom andra. Riktigt dåliga hovar. Nu har han gått barfota, fått fina hovar och förhoppningsvis kan man sätta på skor om en månad (då har han gått barfota ca 3 mån). Tyvärr är han jätteömfotad och kan bara gå på gräs el annat mjukt underlag, utan stenar. Jag gör som ni, tvättar och smörjer varje kväll. Dessutom ger jag HOOF-AID vilket hjälper min häst väldigt mkt. Tillskottet har han inte fått helt kontinuerligt under sommaren och jag tror detta gjort att vi har bekymmer nu.
Lite överviktig är han oxå och det gör ju inte saker bättre!!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 663
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 882
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka