Hovlslagarkostnad

Cilva

Trådstartare
Pratade priser med min hovslagare igår när han skodde hästarna och han menade på att han är billigare än hovslagarna söderut. Försökte leta på SHFs hemsida efter en rek.prislista men hittade ingen och tänkte därför göra en liten undersökning här.

Så vad tar er hovis?

Min kostnad för igår (2 hästar)
skoning: 864
material: 440 (snösulor)
100 (nya broddar till ena hästen)
resa: 100
moms: 375

summa: 1875

Så, har jag en billig eller dyr hovslagare?

700 för skoning (en häst), 220 för fyra snösulor. Broddar kommer jag inte ihåg vad hovis tar, men jag köpte idag på Lantmännen, 16*8 = 128 för elit-brodden.
Summa 1048:- så min blev aningen dyrare.

Jag betalade 850 kr i måndags för fyra nya skor, 4 hål och snösulor fram och två hål bak.'

Då fick hovis även ta loss framskon som han nyss spikat dit för att jag glömde tala om att jag skulle ha snösulor... :o

1030-1130 ska jag betala för att få min nyskodd med nya skor, nya sulor. 4 broddhål i varje sko.
plus att få min åring verkad runt om.
Har utbildad hovslagare som har det som yrke.

vår hovis tog 970:- sist han var ute (förra veckan)
i det ingick
skoningen 770:- och
4 st snösulor 200:-
+ resa antar jag var med där nånstans också :)

Betalar

600:- för helskoning
100:- för ett par sulor

Brodd brukar jag köpa på ODAL, 6:- st för isbrodd tror jag det var

Bor i Bohuslän, verkar vara lite billigare här än på många andra håll :bump:

Jag bor i Norrland. Min hovslagares prislista ser ut så här:

Arbete 450
Skor (Vinter) 180
Brodd 80
Sulor 190
Resa (beroende på hur många som skor vid varje tillfälle)

Brukar ligga på ca 750-850 kr/gång.

Jag tycker inte det är så mycket med tanke på hur viktiga hovarna är.

Min tar 700:- och då ingår sulor fram. Snösulor tar han 75:-/st för.

När jag hade skor på hästen så köpte jag alltid sulor och brodd själv. Det är mycket billigare så! Blir ju mycket pengar som man ska ut med ändå :crazy:.

Ganska normalt för en hovlagare som skor mot kvitto, tillhör inte de dyrare men ej heller biligare.

Sen kan du ju naturligtvis få detta lite billigare, om du väljer en icke auktoriserad hovslagare utan ansvarsförsäkring kan man komma ner runt 1000-1200 för samma arbete. :angel:

Han ligger alltså ganska normalt till i pris. Skönt att höra att de finns de som är dyrare :)

Förra hovslagaren tar 450 för jobbet + skor, sulor, brodd, resa. Men hon jobbar inte heltid med det.

Min har en gedigen erfarenhet och utbildning. Tar 500:- för helskoning :) Att hästen gillar honom skarpt och att han kommer i princip dagen efter man ringt gör inte saken sämre :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 301
Senast: juvelen
·
S
Hästmänniskan Hej. Av alla trådar här på Buke som handlar om priser på hovslageri så har jag funderat lite på hur en del får det att gå ihop...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 469
Senast: lundborg
·
D
Hästvård Fick höra av ET som behandlade min häst igår att regeringen ska i mars ta ställning om ändringar om bla kiropraktik. Förslaget är att...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: diny
·
Hästvård Avdelningen för udda frågor slår till igen. Hästarna är skodda och broddade (fyra brodd/sko). De SKULLE ha skotts om för 2½ vecka sen...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama