Hovledsinflammation

H

hallonsylt

hej!! har nu fått reda påatt min häst har hovledsinflammation och jag vill gärna veta vad ni har för erfarenheter om det.
Anledningen till att han har fått det är att han har för små hovar.
Vad har ni fått för prognos?? rehablängd?? problem efteråt osv.
snälla svara!!

Sv: Hovledsinflammation

Hej!
Idag fick min häst precis samma diagnos. Men han har även skador på ligamenten ovanför hovkapseln (kan ha innanför också men det visas inte på ultraljud).
Han fick behandling för hovledsinflammationen idag. De sprutade in tuppkam och kortison. Han ska gå i sjukhage i 2 veckor, sedan kan jag börja prommenera med honom 20 min om dagen och han får gå ut i en lite större hage i 2 veckor till. Så efter 4 veckor ska vi tillbaka och kolla om han svarat på behandlingen.
Hur ser behandlingen och vilan ut för din häst?

Jag har också en QH med diagnos hovledsinflammation :( Dock så är det i mitt fall pga trauma (vrickning). Sprutad med tuppkam och kortison och får metacam. Återbesök om 3 veckor.

Enligt vetrinären så kan det ta flera månader att läka ut om hästen inte håller sig lugn. Rörelse är bra men absolut ingen springning...

Just nu pendlar jag mellan hopp och förtvivlan. Ännu ett tävlingsår som går åt helvete!

Hoppas din häst blir frisk!

/FidoDog

Har oxå en med hovledsinflammation:( Den vill inte ge sig trots vila.
Vrickade sig i hagen i Maj. Visade 1 grads hälta. Röntgen visade inget. Sprutad i leden å återbesök efter 3 veckor.Visade en 1/2 grads hälta.
Vet ville inte spruta leden igen men la en "rundsmörjning" i halsen ist.Skulle vila 3 veckor(bete) till. Kollas hemma.Var tillbaka på sin 1 gradiga hälta igen :( Kollad med ultralj. Inga skador.Blev behandlad i leden igen.
Ska skos med bakvänd sko + kortad tå!
Bara att hoppas på bättre tider!! Har just nu 2 sjuka hästar :cry:
Så jag har hållt på med hovleden sen början av Maj. Hoppas det går bättre för dig.

Jag står också med häst med hovledsproblem, blev behandlad 2 gånger i våras och ställdes sen på helvila över sommaren. Han ska börjas sättas igång sakta och försiktigt idag, sen får vi se om han börjar visa något igen. Då blir det ner och behandla igen, tyvärr är han väldigt svår att ha i vila då han inte klarar av att stå i sjukhage.
Han skos med kort tå och kilsulor för att komma upp i trakten, troligtsvis en av huvudorsakerna till problemet är just den låga trakten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 338
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?