hovledsinflammation

Sv: hovledsinflammation

Det är väldigt individuellt...En del blir "aldrig" av med det verkar det som

Jag har alltid tycket det är ett ganska enkelt problem och har eg aldrig haft problem längre tid med det...se till att verka hästen rätt, blistra, ha ev magnetboots för cirkulationen....
Du kanske ha behandlat hästen...

Jag har bara goda erfarenheter men har läst bla här på buke folk som har väldiga problem att få hästen frisk

Grannens häst har idag fått diagnosen akut hovledsinflammation, men jag är skeptisk, för hästen har haft samma symptom, mer eller mindre, i de 6 år jag sett den. Nu ska stackarn stå i box två dygn och sedan i liten hage tills det är dags för återbesök. Vi får se hur det går...

Hur lång tid brukar det ta innan hästen är frisk?

Det snabbaste sättet brukar vara att hästen skos (eller verkas) så balanserat att belastningen centreras så nära hovledens naturliga överrullning som möjligt.

Hästen är ett 13-årigt haflingersto som fölat -01, -03, -04, -06 och promenadridits lite mellan fölningarna. De senaste månaderna har hon tränats mer målinriktat, longering, tömkörning, klättring, markarbete (hopphästdressyr alltså).

Hennes problem har varit att hon tappar höger (någon gång vänster) framsko, lutar inåt på böjt spår, springigare i höger än vänster varv, svag ryggverksamhet, springer uppför backar, gungar nedför, korsgalopp.

Hon har blivit starkare, orkar nu gå ordentligt i backar, har musklat sig fint. Men vid krav på samling blir hon stressad. Högergaloppen är svår att få till vid banridning, ute däremot kan man låta henne rulla in i höger galopp i fri form. På förra ridlektionen för knappt två veckor sedan tyckte tränaren att hon markerade på höger fram. Dagen efter red jag rakt fram på grusväg och hon kändes ok, lite ovillig/hackig i första traven, sedan travade hon som vanligt. Sedan har hon inte ridits men longerats och då stundtals travat lite orent. Något svullen i höger fram kotled. Distriktsvet hittade inget. Klinikvet hittade akut hovledsinflammation vänster(!) fram.
Det ska bli intressant att se hur det går.

Vad brukar hovledsinflammation ge för symtom?
Den enda häst jag kommer på som hade hovledsinf. blev snubblig och ovillig att röra sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31