Hovledsinflammation bf!!! Ny pålle...lite långt.

Werze

Trådstartare
Jag skulle vilja berätta om min pålle och vad vi upptäckte vid gårdagens klinikbesök...jag köpte i aug ny häst, en 10-årig halvblodsvallack. Gick igenom vet bes och rtg av kotor och hovar ua. Jag har ridit honom 4-5, ibland 6 dagar per vecka och det har gått stadigt framåt. Vi har t o m kunnat träna en gång per vecka för tränare, och jag har varit så nöjd med min kille som är så positiv och arbetsvillig.:love: Det enda som ibland varit ett problem är en stel vä sida och en tendens att vilja hänga i bettet. Igår åkte vi till klinik för att kolla upp den hosta han haft för en månad sedan, och skulle bara kolla igenom honom med böjprov och longering, "för säkerhets skull". Böjprovet gick bra, men vid longering var han väldigt ovillig att gå fram och markerade tydligt i hö varv. Hovleden bedövades på hö, vilket förstärkte hältan. Efter bedövning i hovleden vä blev han haltfri! (Endoskopin var f ö bra....)

Vad ska man tro? Veterinären var inte så bekymrad utan menade på att sånt händer, men jag blir helt förskräckt! Har jag nu ridit en halt häst och inte märkt något? Kan det vara en sekundärhälta (ve och fasa). Visst kan jag förstå att ny ryttare som inte rider ssk bra, ny sadel och ny miljö kan bidra till att detta uppstår...men:eek: Vill gärna höra andras erfarenheter med nyinköpta hästar och hältor!

Sv: Hovledsinflammation bf!!! Ny pålle...lite långt.

Hej,

Jag har haft lite liknande problem med mitt sto och skrev precis en tråd om det "gå till botten med orsaken". Min häst fick nämligen också diagnosen hovledsinflammation när jag va hos veterinären. Och hon fick då spruta och ordern boxvila. Det va jätte-bra för hon hade faktiskt en inflammation som hon blev kvitt, men hon kändes dock inte trots sprutan kändes helt fräsch på böjt spår. Grejen va ju den att de inte gick till botten med orsaken för inflammationen. Som jag skriver i min tråd så va det ju en lång historia men känns idag som om problemet är på väg att lösas. Kanske är det nåt liknade din häst har? Min häst va också mer stel i vänster sida. Du kan ju alltid bara ringa och bolla med en kiropraktor eller laserterapeut vad de tror.

Hls
Maria

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite tips och idéer från er. Har ett femårigt halvblod som i slutet av aug klev in en stor sten i höger fram sko. Jag fick...
Svar
15
· Visningar
3 002
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka