Werze
Trådstartare
Jag skulle vilja berätta om min pålle och vad vi upptäckte vid gårdagens klinikbesök...jag köpte i aug ny häst, en 10-årig halvblodsvallack. Gick igenom vet bes och rtg av kotor och hovar ua. Jag har ridit honom 4-5, ibland 6 dagar per vecka och det har gått stadigt framåt. Vi har t o m kunnat träna en gång per vecka för tränare, och jag har varit så nöjd med min kille som är så positiv och arbetsvillig. Det enda som ibland varit ett problem är en stel vä sida och en tendens att vilja hänga i bettet. Igår åkte vi till klinik för att kolla upp den hosta han haft för en månad sedan, och skulle bara kolla igenom honom med böjprov och longering, "för säkerhets skull". Böjprovet gick bra, men vid longering var han väldigt ovillig att gå fram och markerade tydligt i hö varv. Hovleden bedövades på hö, vilket förstärkte hältan. Efter bedövning i hovleden vä blev han haltfri! (Endoskopin var f ö bra....)
Vad ska man tro? Veterinären var inte så bekymrad utan menade på att sånt händer, men jag blir helt förskräckt! Har jag nu ridit en halt häst och inte märkt något? Kan det vara en sekundärhälta (ve och fasa). Visst kan jag förstå att ny ryttare som inte rider ssk bra, ny sadel och ny miljö kan bidra till att detta uppstår...men Vill gärna höra andras erfarenheter med nyinköpta hästar och hältor!
Vad ska man tro? Veterinären var inte så bekymrad utan menade på att sånt händer, men jag blir helt förskräckt! Har jag nu ridit en halt häst och inte märkt något? Kan det vara en sekundärhälta (ve och fasa). Visst kan jag förstå att ny ryttare som inte rider ssk bra, ny sadel och ny miljö kan bidra till att detta uppstår...men Vill gärna höra andras erfarenheter med nyinköpta hästar och hältor!