Hovled/kotledsinflammation

C

Carro88

Min kompis häst har/haft både kotled och hovledsinflammation.
Veterinären sa någon gång att "antingen ger vi honom en till behandling och så kanske han blir bra, eller så dömmer vi ut honom nu". Nu kommer inte jag riktigt ihåg hur många ggr hon har varit inne (nästan blivit helt friskförklarad en gång) men jag vet att jag har tyckt att det var alldeles för tidigt att dömma ut honom.

+ att hon har fått några jävla igångsättningsprogram när hon varit där. som jag inte har fattat varför hon fått. (hon skulle ex börja sätta igång honom innan hon ens varit på återbesök, jag menar man kanske skulle kolla om hästen var helt bra innan man satt igång honom)

nu sist hon var där så sa dom äntligen att han borde få vila i 2 månader. Men hon har tänkt att ge honom 3-4.
Och sedan så har hon heller inte fått reda på VAD det är som har orsakat detta? "det kan bero på många faktorer så det kan man inte veta" säger veterinärjävlen. Men HALLÅ hur kan man behandla något om man inte tar reda på ORSAKEN?!?! Då kommer det ju bara komma tillbaka!!! Nu har JAG kollat runt lite på internet om orsakerna, och en av dem är just skoningen, och hennes hovslagare skor inte bra har vi kommit fram till. Så det är bytt nu. Så vi får väl se om det kan vara det.

Men det jag undrar är, hur stor chans är det att han kommer bli helt 100? Är det vanligt att inflammationer kommer tillbaka?
/C*

Sv: Hovled/kotledsinflammation

Min åsikt, byt veterinär!

Min pålle blev som ung halt (kotleds infl) på samma framben med ett års mellanrum. När jag då komm in den andre gången hon blev halt så gjorde de en grundlig undersökning av hela henne, bla plåtade ryggen. Bara för att utesluta att hältan inte komm fram för att hon hade fel någon annan stanns.

Sedan får man börja utesluta andra faktorer som hovslagaren. Min hovslagare blev informerad om min hästs hälta, just för att då kan han hålla koll på hennes skoning bättre ex ge råd om att hon ska skos oftare, kanske kortare i tån och få lättare över rullning m.m.

Man kan se över ridningen av hästen, Jobbar hästen korrekt (många hästar är väldigt bra på att fuska utan att man vet om det), hur är underlaget, hur rider man osv.
Hur är hästens benstälning (väldigt viktigt att hovslagaren har koll på det) är hästen svag i benen så man kanske behöver stärka upp dem (mkt skritt promenader som senare ökas till skritt på hårt underlag. Bygger upp starka ben).
Tömmkörning är ett annat bra sätt att bygga upp sin häst på, samt lättare att hålla koll så att den inte fuskar vi vid arbete.

Att låta hästen vila en längre perisod tycker jag låter som en god ide, så får den läka skadan i lugn och ro.

Här kommer pessimisten... Min förrförra häst behandlades för hov- och kotledsinflammationer 3 ggr på 2 år (sprutades 2-3 ggr vid varje tillfälle). När vi var där sista gången hade han även fått förändringar på strålbenet, så för hans del fanns inget mer att göra.
Men det finns alldeles säkert hästar som svarar bra på behandlingen och blir helt friska!

Byt veterinär/klinik för guds skull! Det var jag tvungen att göra innan jag fick reda på vad den riktiga grundorsaken till min hästs återkommande "ledinflammationer" var.
Brukar alltid finnas något som "sitter någon annanstans" som orsakar det. I min hästs fall var det två tornutskott i manken som låg mot varandra+pålagringar på halskotepelarna. För min häst fanns ingen räddning, så hon är tyvärr en ängel nu :(

Visst spelar skoningen en väldigt stor roll, men det kan finnas andra orsaker också.
En bekants häst hade upprepade hovledsinflammationer. otaliga behandlingar, visade sig sedan att han hade sammanväxningar på flera nackkotor och på manken, där fanns den riktiga orsaken.
Är nu i Trappalanda utan smärtor

Jag tror inte ens dom har röntgat t.ex. ryggen eller något annat. Som hennes veterinär sa "det finns så många olika faktorer" Men då är det ju "ingen idé" att ens behandla om man inte kan hitta orsaken.
Är inte hästen bra nu efter den här vilan så får hon banne mig byta veternär (eller klinik för hon har typ haft många veterinärer på den kliniken) och se vad den säger.
Hovslagaren hon hade skor rätt långt, o långa tår. Det kunde gå kanske tre dagar så tappade han skorna (fullblod) och så här var det jämt! Sen bytte hon till den hovslagaren jag har och han gick till och med 9 VECKOR med skorna utan att tappa dem.
Vi har funderat över ridningen oxå. Hon är väl inte jätte duktig på dressyr så han kanske inte har arbetat helt rätt. Men har heller absolut inte gått hårt.
Men det kan ju va en kombination av fel ridning och verkning. Eller nått annat. Men vi får se vad som händer nu framöver. Vem vet han kanske är helt bra.. hoppas.. /C*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka