Hovkräfta idéer mottages!!

Nafayette

Trådstartare
Molly har nyss anlänt hos oss och lider av hovkräfta.
Detta har hon haft i många år.
Trots det så lyckades hon hålla sig kvar på tävlingsovalen med skapligt resultat.

"Molly" har haft tre föl och inget har visat sig på dom.
Hon står för tillfället isolerad och har egen hage.

Skulle vilja höra tips och idéer från er som vet något om denna sjukdom.

Vårt upplägg hittils är att vi ställt henne på kutterspån.
Vidare ordentlig genomgång av hovar varje dag. Vi har haft på bakteriestopp och tjära.

Men hon har sina dåliga perioder. Kräftan vandrar runt, runt och slår ner i en eller flera fötter.
(vet att hennes fötter inte har skötts något vidare dom sista åren då hon stod på annat ställe)

Teorier alltså från er.
Kan man se något samband foder/anfall?
Kutterspån OK?
Behandling??
Förebyggande?
M.m.
Alla tips är välkommna.
Även "internet" tips, då jag sökt med klent resultat.

Tack på förhand

AM

Sv: Hovkräfta idéer mottages!!

Är jag ensam på hela Buke om att fått sådan "åkomma" i stallet??

I så fall förstår jag att information och dokumentationen om hovkräfta är så urselt dålig.

AM

Självklart är ni ensam det måste ni förstå, vem skulle ta imot en sådan häst? ;) Skämt åsido, jag har visserligen fått lära mig om hovkräfta men inget mer än i skolan och den informationen har ni säkert, så jag hjälper bara till och puffar upp lite. Ameo kanske har någon koll, prova och lägg in frågan på trav så brukar hon hitta den omdelbart! ;) (retas lite med dig ameo om du inte förstod det! ;) )

Har faktist redan frågat Ameo..
Hon är ju en bra bollplank i sådana här ärenden..
Ameo!! :bow:

Men det verkar mer vara så att dom som får kräfta tas bort.
Ingen vet varför den uppstår eller hur man "motar Olle i grind"

AM

Följande vet ni förmodligen, men ändå...

I "Håll hästen frisk" står följande om behandling av hovkräfta:

"Travarhovkräftan är prognostiskt mer gynnsam än den äkta hovkräftan, men behandling och läkningstid är tidsödande. Många månader behövs för utläkning.
Allt underminerat sjukligt horn opereras bort. Hoven ingispas och en allmän penicillinbehandling sätts in under minst en månad. Täcksko anläggs därefter."

Lycka till!

Se till att skriva upp gällande henne så kanske ni hittar några samband själva, även sånt som verkar helt ointressant kan ju ge ledtrådar i slutändan.
Har ni kollar med Ultuna om någon där kanske forskar på ämnet? Det kan ju ge lite info och råd, du kan ju ringa Sussie D och höra.

Johodå.
Jag håller just på att dokumentera allt om hennes fötter.
Tar kort och har speciell journal för vad vi gör med henne.

(Har idén att lägga ut hela rasket sedan på vår hemsida under veterinäravdelningen.)

Sedan har jag kontaktat veterinär som forskar på Ulltuna och eftersom h*n även arbetar på djursjukhuset i våra trakter så har jag på det sättet startat en "informationsinsamling"
Hovslagarföreningen har också bra källor.

Det som är svårt i det hela är att stoet är högdräktigt.
Så nu försöker vi hålla eländet i schack.
Underlaget nu är ju inte heller det bästa, eftersom hon är så ömfotad..fast fördelen är att vi slipper leriga hagar..

Just nu går hon i en liten hage med en halv meter torra löv.
Prasslar överallt... :D

AM

Liknande trådar

Träning Jag skulle behöva lite idéer och input på min ena häst som ibland bara parkerar/stannar när jag rider. Kan rida dressyr på bana och han... 2
Svar
27
· Visningar
3 603
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka