Nikki o Fabian

Trådstartare
Hovslagaren var ute och skodde min häst igår.
Idag ser jag att på ena framhoven så ligger några mm av yttre delen av tån och lite bakåt utanför skon.
Jag hörde av mej till hovis med ett mms på hoven samt undrade om det var bra att det såg ut så.

Fick till svar att det inte gjorde något men om jag ville kunde han titta på det om en vecka när han ska ut och sko en annan häst i stallet.

Min undran är nu om det har någon betydelse att hoven ligger utanför?

Jag får känslan av att han kommer trasa sönder hoven där, typ att den spricker. Vi försöker få till hans hovar så vi kan utöka hans skoperioder och det går åt rätt håll, har haft 4 veckor, 5 veckor och nu bestämde vi 6 veckor till nästa skoning, men det känns som om att skon ska täcka hela hoven för att lyckas hålla hovarna fina i 6 veckor.

Jag antar att man kan lägga om skon, slå ut den lite, men hur bra är det att rycka av och slå på skor?

Väger den hovbit som ligger utanför skon upp att man tar av skon och gör om, vad är bäst, låta det vara eller ej?

Sv: Hovfråga

Nej det är inte bra, risk att det spricker. Om det är väldigt lite och skon i övrigt är rak och inte för liten så kan du ju ta en raspa och runda till väggen.

Men låter lite konstigt, har aldrig sett en sko ligga så efter skoning. Frågan är ju om inte skon är snett påsatt?

Vad är det som användare genom sina svar på detta forum skulle kunna svara bättre på än din egen hovslagare som har utfört detta??

Jag vill veta vad som är bäst att göra och om det verkligen har en betydelse eller inte.
Alla har olika åsikter och bara för att min hovslagare säger en sak betyder ju inte det att han har rätt, eller hur?

Vad hade du själv svarat om du gjort samma jobb som min nu har?

Övriga hovar ser inte ut så och dom har heller inte gjort det tidigare när denne har skott så jag tänkte att han kanske hade gjort en miss den här gången.

Fick till svar att om jag inte kunde sova under nätterna så kunde han kolla på det, men jag tror han menar att han kunde göra nått åt saken om jag ville och jag vet inte vad som är bäst för hoven.

Hovslagaren var ute och skodde min häst igår.
Idag ser jag att på ena framhoven så ligger några mm av yttre delen av tån och lite bakåt utanför skon.
Jag hörde av mej till hovis med ett mms på hoven samt undrade om det var bra att det såg ut så.

Fick till svar att det inte gjorde något men om jag ville kunde han titta på det om en vecka när han ska ut och sko en annan häst i stallet.

Min undran är nu om det har någon betydelse att hoven ligger utanför?

Jag får känslan av att han kommer trasa sönder hoven där, typ att den spricker. Vi försöker få till hans hovar så vi kan utöka hans skoperioder och det går åt rätt håll, har haft 4 veckor, 5 veckor och nu bestämde vi 6 veckor till nästa skoning, men det känns som om att skon ska täcka hela hoven för att lyckas hålla hovarna fina i 6 veckor.

Jag antar att man kan lägga om skon, slå ut den lite, men hur bra är det att rycka av och slå på skor?

Väger den hovbit som ligger utanför skon upp att man tar av skon och gör om, vad är bäst, låta det vara eller ej?

Det först jag tänk på var "cowboy shoeing! men till-o-med en cowboy vet man ska hugga av hoven som ligga utan för skorn :grin:
Hmmm, måste vara den nya skorning teknik som vi gammle inte begripa oss på :confused:

Jag tror inte att det är meningen att det ska se ut så utan det har råkat bli så, sen om det är av betydelse eller ej är min fråga.

Om de e så att tån ligger utanför skon så e de bara att raspa bort :) gjort på 2 sekunder :)

Det är ytterkanten av hoven fast fram emot tån. Om du tänker dej där yttre tåbrodden sitter, en liten bit bakom den och det som ligger utanför sträcker sej nån cm bakåt mot trakten. Har bild men får tyvärr inte in den på datorn från telefonen.

okej, då får jag nog rätt bild i huvudet, hoven ska inte behöva ligga utanför skon. Tror nog att de fortfarande bara är att raspa bort, om du får till de så du kan lägga upp en bild så blir de mkt lättare :)

Kanske detta funkar:
319536_10150473209572743_645987742_10477395_1272600065_n.jpg

Ok, jag har ju en rasp så då är det bara att dra bort det då?
Jag är absolut ingen expert på hovar, men är det mycket eller lite utanför hoven ligger i förhållande till skon?
Skönt att slippa ta bort skon iaf. Och ja det kan vara så att han glömt raspa, jag vågar dock inte bara göra nått på eget bevåg ifall jag förstör nått, men om det inte ser konstigt ut och du tycker man kan läsa bilden så att man bara kan raspa så kan jag ju göra det själv.

Senast ändrad:

Japp, raspa längs sidan tills du kommer in till skon, lägg sedan kanten av raspen på sko kanten å dra ett drag där med, så du kan skymta sko kanten bredvid hoven. De är för mkt enligt min åsikt med tanke på att den är ny skodd, så ska de inte hänga ut något utanför skon. Man ska kunna se skokanten hela vägen runt hoven.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 240
Senast: Marvin
·
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 673
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 901
Senast: ameo
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 459
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna