Hovformer och gångarter

J

joneya

Verkar ni på något annorlunda sätt för att få fram vissa gångarter?

Vill höra om det finns några belägg för detta eftersom jag just stött på en människa som inte kan förklara VARFÖR hon skor sin häst som hon gör. Själv är jag en hovmedveten barfotaverkare och vill gärna lära mig ännu mera om människors syn på hovar, och eftersom hon inte kunde ge mig några svar så får ni gärna göra det :)

(försöker INTE starta en diskussion om skor, utan nu talar jag om VINKLAR, långa tår, höga trakter o.s.v.).

M.v.h. från Joneya

Sv: Hovformer och gångarter

Jag skor/verkar nog nästan helt "normalt" skulle jag vilja säga!

Jag har några huvudkriterier som jag skor efter, att vinkeln överensstämmer med kotans lutning, att strålen kommer i kontakt med marken när hästen går (även om den är skodd), att skon ligger lite utanför hoven från sista sömhålet och bak. Och att aldrig spika en söm i sista sömhålet för att hoven ska kunna röra sig.

Sen kanske jag tvärar lite mer i tån bak eller låter tån vara lite lång fram, men då pratar vi om milimetrar!

Jag är inte mycket för tekniska hjälpmedel såsom boots, tunga skor eller att överdrivet manipulera med hästarnas hovar. Jag tycker det är upp till ryttaren att hitta rätta sättet att få hästen i rätt gångart :-)

Vi får inte glömma hovmekanismen, den är ruskigt viktig för hästens välmående!

Normalskoning i allra högsta grad, men med tyngdpunkten på hovens form. Som skall vara så naturligt rund som möjligt, ökar förmågan att ta upp stötar vilket kan komma i bla tölten om hästen har höga benlyft tex.

Eftersträvar så bra vinklar som möjligt.
Jag anser att man INTE ska hålla på och trixa och "gångartssko".
Möjligtvis kan det någon gång vara motiverat att underlätta överrullning genom att tvära tån något.
Tycker att det ska finnas "lagom" trakter också. Har sett en del hästar med obefintliga trakter och för långa tår som får det besvärligt med steget. Överrullningen blir knyckig och frestar på senorna.
(Blev fel med svar till - inlägget är inte svar till Boj utan svar till första inlägget)

Senast ändrad:

Jag vill klargöra detta, i fall missförstånd uppstår. Normalskoning är ok hovvinkel i förhållande till kotan, normaltå med en hov som är anpassad efter skon och inte tvärtom.

Nä det skall stå en sko som är anpassad efter hoven, det var precis detta jag inte skulle skriva.

: Du har bara svårt när du tänker, lilla Gullan. Vi förstod nog vad du menade ändå :love:

Ja tyvärr är det många hovslagare som anpassar hoven efter skon, men min hovlslagare anpassar skon efter hoven.

freyja skrev:
Eftersträvar så bra vinklar som möjligt.
Jag anser att man INTE ska hålla på och trixa och "gångartssko".
Möjligtvis kan det någon gång vara motiverat att underlätta överrullning genom att tvära tån något.
Tycker att det ska finnas "lagom" trakter också. Har sett en del hästar med obefintliga trakter och för långa tår som får det besvärligt med steget. Överrullningen blir knyckig och frestar på senorna.
(Blev fel med svar till - inlägget är inte svar till Boj utan svar till första inlägget)

Håller med. Det maximala man trixar måste hålla sig inom de två cm som hoven i snitt växer på en period så följdaktligen kan jag göra som så att på en travaktig 4-gångare kortar hovis 1 cm i tån fram jämfört med normalverkning och låter tån var 1 cm längre bak. Samtidigt lägger vi lätta 6 mm travskor fram och 10 mm skor bak. På en femgångare som är passaktig gör vi tvärtom. Det här gör vi bara tills hästen hittat den rätta takten och själv börjar muskla sig rätt sedan går vi till normalverkning. Det brukar underlätta för hästen med takt och balans.

Har aldrig fått några som helst symptom på att detta skulle verka skadligt, tvärtom så kan nack- och ryggproblem försvinna och hästarna få lättare att bygga upp rätt muskler, sätta under sig osv. Hästar föds ju inte perfekta de heller och ibland kan naturen behöva lite hjälp på traven. Men mer än så här vill jag aldrig att det skiljer från normalverkningen.

Nu pratas det mycket om barfotagång, verkning efter hovbenet, vilket innebär låg trakt och lång tå osv, men jag är skeptisk, särskilt som någon metod hävdar att alla hästar skall verkas lika. Jag har provat barfotagång och det funkar inte med min ridning och där jag rider. Hästen tappar steget och blir öm samt hovarna slits ner oerhört snabbt, även på hästar som aldrig varit skodda. Och jag har sett dessa hästar som går utan skor. De har ett kortare steg, är ömfotade och hovslagare får ibland ta över och fixa till hästar som blivit skadade av denna alternativa verkning och det är en lång konvalescens. Det hävdas att de slutar få ont på andra ställen i kropen men det kanske beror på att ett kortare steg gör att hästen inte belastar sig så mycket.

Jag vill inte fördöma någon metod men jag tycker det går till överdrift när ALLA skall verkas lika och ALLA gå barfota. Det dumma är att om nu inte barfotafolket gått ut så hårt med sina metoder och fördömt alla utbildade hovslagare mer eller mindre, så kunde det varit en dialog och utveckling av verkningen och skoningen, för det finns säkert mycket tankebanor som är rätt. Men nu hardet blivit svart och vitt och ingen sida vill ge sig eller ta till sig något från den andra. Det är oerhört trist! Och våra hästar är de som får lida för denna prestigekamp!

Anette

Min häst hade när jag köpte henne långa tår och trånga låga trakter särskilt bak, vi försökte korta tårna men hon reagerade negativt på det. Nu har hon gått barfota nästan ett år och inte ridits så mycket pga föl, hovarna ser något bättre ut och jag tror de kommer förbättras ytterligare när hon går mer. Ska försöka ha henne barfota för att förbättra hovarna, skor ev i vinter för att kunna brodda och rida på is.
Mammas häst har också gått barfota sedan oktober förra året, vi funderar på att sko henne fram för att stabilisera traven, hon är femgångare med tonvikt på pass.

Ett tilläg till mitt tidigare inlägg.
Det jag menar med att tvära tån är att man längst ner vid tån tar bort lite material så att avståndet mellan ytterkanten på tån och bärranden minskar. Skor man hästen så får skon då flyttas en aning bakåt.
Denna milda avkortning kan - om hästen har låga trakter och långa tår - göra att trakterna får en chans att växa till sig lite och en bruten vinkel kan så småningom rättas till.

Skor hovslagare som är vana vid islandshästar annorlunda än "vanliga" hovslagare?

Ska dom ju egentligen inte göra, fast jag vet att i många fall kan det nog vara så. Bibehållen lång tå fram för en fördröjd överrullning på tex en passtaktig häst, Ambitionen borde egentligen vara att sko så normalt som möjligt, den tekniska biten kan man ju korrigera genom tex boots under träning etc.

Boj skrev:
Ska dom ju egentligen inte göra, fast jag vet att i många fall kan det nog vara så. Bibehållen lång tå fram för en fördröjd överrullning på tex en passtaktig häst, Ambitionen borde egentligen vara att sko så normalt som möjligt, den tekniska biten kan man ju korrigera genom tex boots under träning etc.

Fast jag föredrar att hästen går i hagen så som den rids och tränar upp sig och vänjer in sig . Använder inte boots utan endast dessa små korrigeringarna. det är ju faktiskt så att rätt vinkel är inte densamma för varje häst och om hästen går balanserat antar jag att den faktiskt är verkad med rätt vinkel för just den hästen!

Anette

em76 skrev:
Min häst hade när jag köpte henne långa tår och trånga låga trakter särskilt bak, vi försökte korta tårna men hon reagerade negativt på det. Nu har hon gått barfota nästan ett år och inte ridits så mycket pga föl, hovarna ser något bättre ut och jag tror de kommer förbättras ytterligare när hon går mer. Ska försöka ha henne barfota för att förbättra hovarna, skor ev i vinter för att kunna brodda och rida på is.
Mammas häst har också gått barfota sedan oktober förra året, vi funderar på att sko henne fram för att stabilisera traven, hon är femgångare med tonvikt på pass.

Allt beror ju på vad hästen används till. Jag rider mina hästar 3 ggr/vecka i 2 timmars tid med bra tempo i alla fyra gångarterna, men kanske mest tölt och trav, när de är igång, på mestadels grusväg, lite asfalt samt lite skogsväg. Min erfarenhet är att det på islandshästarna knappt blir något kvar av framför allt bakhovarna (tölten och undertrampet) redan efter ett par ggr om de är barfota. Däremot går alla mina hästar barfota när de inte rids. Jag brukar alltid vänta med skoning tills hästen är inriden och har ridits ut några mindre rundor och då har den ju varit oskodd hela tiden innan och gått i stora hagar året om. Trots det så brukar hoven vara mycket nedsliten mycket fort, fast man bara rider ut korta sträckor.

En vildhäst lägger 70% av vikten fram men vi ändrar om gångarterna och viktfördelningen vid ridning och då kan man inte begära att slitaget skall vara likadant och oförändrat. Jag har provat mig fram på flera hästar och mina har aldrig haft hovproblem, benproblem mm om de går skodda och rids ordentligt och regelbundet samt skos om så tätt som de skall, dvs med 6-8 veckors mellanrum. Problemet vid skoning uppstår framför allt vid för lite och oregelbunden ridning så hoven inte stimuleras samt för lång period mellan skoningarna.

Jag har fått hit hästar som växt upp vilt på Island och de hovarna var då ingen hit! Med regelbunden verkning, anpassad efter varje häst har de blivit bättre. Men skoning och rejält med motion samt givetvis rätt kost har gjort dem riktigt bra. Min lille favorit hade inga bra hovar när han kom som 3-åring från Danmark och de växte dåligt. Med skoning och ridning blev hans hovar kalasfina och han fick en rejäl tillväxt! Men han slet ner alla fyra skorna så hårt så jag fick sko om honom var tredje/fjärde vecka och då var skorna rejält nedslitna!

På bedömningen hade hans storlek ökat nästan 2 nr och han fick 8 på hovar och man diskuterade om man skulle sätta 8,5. Utan en kunnig hovslagare och regelbunden motion samt bra foder så hade han kanske fått 6,5 - 7 på hovarna! Med det slitage det blev när han med sin goa vilja töltade, travade och galopperade km efter km, hade det inte funnits några hovar kvar efter 1 ridtur om han inte varit skodd! Skorna tog ju slut på 3-4 veckor pga det undertramp han utvecklade! Och han var normalverkad hela tiden för han var hade 4 rena gångarter direkt jag red in honom.

På Island går hästarna ofta vilda till 4 års ålder och det är ju ganska väl känt hur dåliga hovar importerna har. Och islänningarna själva säger att hovarna klarar inte strapatsrika långturer utan att vara skodda. Så jag är kritisk till att hävda att vi skall rätta oss efter hur vildhästhovarnas forn ser ut. De rids ju inte!

Det är säkert bra att vara barfota för många hästar och för alla i perioder. Men jag tycker det generaliseras så mycket. Jag tycker man skall prova och se om det går att vara barfota med den ridning och de krav man har på sin häst. I mitt fall går det inte. Ingen av mina hästar har haft hovar som tålt ridas i det tempo och så länge som jag rider och då har ändå flera av dem fått beröm av hovis för sin hornkvalité. De slits ned på 1-3 ggr. Världen är inte svart eller vit utan en hel färgskala. Det är givetvis ett ideal att det skall gå att rida alla hästar barfota under alla omständigheter, men det fungerar inte så. Jag har inget emot barfotaridning så länge hästarna mår bra och det är deras reaktion som är facit. Mina hästar har blivit ömfotade och en tom halt när jag testat. Däremot är både jag och hästarna nöjda med vår hovslagare och skoningen. Mina ömfotade hästar som knappt haft halva viljan kvar när de gått oskodda har blivit framåt, pigga och glada då de sedan blivit skodda. Och så länge jag och hästarna är nöjda och friska så byter vi inte metod! Det enda jag kan önska är att

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama