Hovfett=hoven torkar ut?

I

Iceland_lover

Hej!
Jag har hört av vissa att man INTE ska smörja med hovfett, för då när man smörjt kommer hoven bara bli torrare och skörare!
Medan andra säger att man kan smörja då hästen ska var fin, osv. och inte behöver fullföja det livet ut!

Hur är det egentligen?

Sv: Hovfett=hoven torkar ut?

Ja! Jag håller med! Jag tycker att man hör olika varje gång! Här på Buke verkar det som majoriteten är emot det. I tävlingsstall fettar de in, och vill fortsätta om de börjat för hornlagret blir vekare och fettet hjälper då.

Skulle nog behövas göra en forskarstudie i detta ämne!

Man kan pensla på olivolja eller fodertran, nyttigare än hovfett och funkar om hästen ska vara fin på tävling ibland.

Inte fett men olja, det binder fukten i hornet och vid torra somrar kan man på så sätt slippa sprickbildning i hornet även om underlaget säger något helt annat.
Har hornet torkat är det bra att tillföra fukt i form av vatten, därefter kan hoven klara av att bibehålla den fukt som finns i dagg eller liknande genom att man stoppar avdunstningen med oljan.

Olja och fett täpper till porerna i hoven så att det inte tar till sig fukt. Fukt är vad den behöver.

Min hovslagare tycker att jag ska smörja in hovarna med olja. Jag gör det varje dag. Men jag har undrat lite hur man ska tänka denna sommar när det är så fuktigt? Är det lika vikitigt att smörja in hovarna även nu? Anledningen till att de ska smörjas är att hon har haft ett par sprickor som nu nästan är borta.

Min hovslagare rekommenderade mig att ha på Kevin Bacons Hoof Dressing (typ fett/salva) på kronranden på min hästs hovar ca 1 gång/vecka. Änsålänge har jag inte gjort det sålänge men en höst när min häst hade riktigt dåliga hovar hade jag på Carr & Day & Martins hovfett (med Tea Tree) och hovarna blev jättefina:) . Så jag har bara bra erfarenheter med att smörja på lite då och då :p.

För mkt vatten leder som regel till lerig mark-torkar ut o spricker

Det är gammal skåpmat att man inte ska smörja hovarna. Det finns ny forskning på det. för att förhindra avdunstning o torra hovar.
Man har gjort jämförelser med våra händer.
För mkt vatten gör hornet poröst.

Svamligt, men på ett ungefär:angel:

Det VAR lite svamligt..:smirk: Förstår inte riktigt vad du menar- FÖR eller EMOT smörjning?

Vad jag vet så hindrar man fukt att tränga in i hoven om den är insmord.Fett o olja=vattenavstötande.Det bästa är att ha den "naturell",då den får sköta detta själv.Man kan alltid ge dem ett vattenbad eller hålla det fuktigt runt vattenkaret.

Men ska man vara "fin" nån dag kan man ju smörja.

Det VAR lite svamligt..:smirk: Förstår inte riktigt vad du menar- FÖR eller EMOT smörjning?

Vad jag vet så hindrar man fukt att tränga in i hoven om den är insmord.Fett o olja=vattenavstötande.Det bästa är att ha den "naturell",då den får sköta detta själv.Man kan alltid ge dem ett vattenbad eller hålla det fuktigt runt vattenkaret.

Men ska man vara "fin" nån dag kan man ju smörja.

Kruxet är att hoven suger mest fukt från sulan, och släpper/avdunstar mest fukt från utsidan av hoven. Oljar man in hoven på utsidan, och ser till så att sulan har tillgång till fukt först te x genom vatten bad eller liknande. Då funkar hoven lite som en blomstjälk, den suger fukt genom sulan och släpper inte ifrån sig fukten genom hornet på utsidan om den är oljad.

Matolja fungerar jättebra, allra helst olivolja. Av erfarenhet vet jag att det är bra för torra hovar, använde det regelbundet på en häst med hovspricka för några år sedan och det blev mycket bättre.

Massera kronrand och ballar (hårfria delen) med tex alosin eller vanligt vitt vaselin är också bra, fukta gärna med vatten först. Det stimulerar tillväxten lite plus att kronrand och ballar håller sig mjuka och smidiga. Gör man detta regelbundet kan man strunta i olja och endast använda det när det ska vara extra fint. Alla hästar har förstås inte behov av detta, utan det är de med torra nariga ballar och kronränder, dålig hovkvalité.

Jag vill gärna ha svar på om HOVFETT gör så att hoven blir i sämre skick innan man började smörja in den! Inte VAD jag ska använda!;)

Olja och fett täpper till porerna i hoven så att det inte tar till sig fukt. Fukt är vad den behöver.

Jaha!!!! Enligt dagens forskning så upptar hoven sin fuktighet till största delen "innifrån". Det vill säga att tro att hovens fuktighet till största delen tillförs utvärtes är att tro, inte veta.

Meningen med hovfett eller olja under torra perioder är just för att fettet eller oljan har en stor förmåga att bibehålla hovens naturliga fuktighet (som till största delen kommer innifrån). Med andra ord, hovens avdunstning av fuktighet under torra perioder minskar med drygt 70% utifrån hovfett/olja. Dessutom gör oljan/fettet hoven mkt mer elastisk vilket borde vara bra för hovmekanismen.

Jag kanske inte uttryckte mig så bra. Jag menar att man täpper till och i och med det så kan ju varken hoven ta upp fukt eller släppa ut fukt. Hoven "andas" bäst utan oljor eller fett.
Jag har aldrig smörjt hästarnas hovar med någonting utifrån och har heller aldrig haft någon häst som fått dåliga hovar trots att hagarna är fulla med lera höst och vår. Generellt menar jag att det är bättre att inte tillföra olja eller fett, men det finns alltid undantag och tillfällen när det kan behövas speciell behandling.
(vår hovslagare jublade när hon hörde att hästarna går ner i sjön för att dricka vatten på betet. "Bättre kan det inte bli för hästfötter")

Så som jag har förstått det här med hovfett är att överdriven konsumering gör att hoven blir beroende av fettet. Ett exempel: tvättar man håret ofta, blir det fett snabbare än om man tvättar det sällan. Alltså, tvätar man det ofta torkar hårbottnen ut, och huden producerar mer fett. Det är inget som händer med engång,utandet måste upprepas under en lång tid. Det ska typ vara samma sak med hoven, fast åt andra hållet.

Vet inte om det stämmer, det är bara som jag har fått höra.

Så som jag har förstått det här med hovfett är att överdriven konsumering gör att hoven blir beroende av fettet. Ett exempel: tvättar man håret ofta, blir det fett snabbare än om man tvättar det sällan. Alltså, tvätar man det ofta torkar hårbottnen ut, och huden producerar mer fett. Det är inget som händer med engång,utandet måste upprepas under en lång tid. Det ska typ vara samma sak med hoven, fast åt andra hållet.

Vet inte om det stämmer, det är bara som jag har fått höra.

Det låter faktist som om det skulle kunna stämma.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10