Hovfett eller Hovolja?

M

malin101

Hej, jag har en fråga. Ska man använda Hovfett eller Hovolja för att hovarna ska glänsa? Tacksam för svar!:)

Sv: Hovfett eller Hovolja?

Du kan använda både Hovfett och Hovolja.
Bäst resultat är ändock Hovoljan.

Var försiktig så du inte använder det för ofta då deras hovar lätt kan bli "beroende" av det.

Endast ngn gång ibland.
Blir du osäker så rådgör med din hovslagare
!

Hej, jag har en fråga. Ska man använda Hovfett eller Hovolja för att hovarna ska glänsa? Tacksam för svar!:)

En del säger så och vissa si:D Själv använder jag hovfett, men vet inte ärligt vilket som är bäst, är nog en smaksak:smirk: En del använder vanlig matolja och tycker det är bäst;)

Här fanns det åsikter om både det ena och det andra.
Om man ska gå på den forskning som finns i ämnet så skall man använda vegetabilisk olja typ rapsolja, olivolja och liknande.
Man skall absolut inte använda många av de produkter som saluförs som "hovoljor" eller "hovfett" många av dessa produkter innehåller ämnen som är direkt skadliga för hoven, Bl a. lösningsmedel.

Hur är det med fodertran? Är det bra att använda? Alla körde ju med det för ett par år sedan.

Hejsan!! Det är viktigt att man gör rent hovarna först sen lägger på hov fett... Jag gör ett egert hov fett utan några till sattstser, vår ponny hade bara tappskor och vi fick sko 4-5 veckors mellan rum , vår hovslagare var så trött på att de bra lossnade så fick jag ett tipps av en vän... och vår ponny är uppe 8-9 veckor utan att tappa skoroch hans hovar är jätte fina man kan även blanda i ren houng i fettet mot mugg... det funkar för oss...

Fodertran nämndes inte i denna undersöknings redovisning utan bara att det man fått bäst resultat av, helt utan negativa effekter var just vegetabilisk olja. Oljan gav dessutom en positiv effekt som fuktbevarare. Personligen kan jag varken säga bu eller bä om fodertran. Oftast när jag kommer in i bilden så man provat både det ena och det andra av olika smörjor och ingen av dem överträffar en balanserad verkning.
Men om man bara vill att det ska blänka och vara snyggt så är en vegolja utmärkt.

Hej, jag tror det räcker med en utbildad hovis som lägger ner finish utifrån sitt yrkesutövande för att hovarna ska glänsa.

Sedan är det upp till hästägarens dagliga hovvård hur mkt det mellan Hovisens utförda yrkesutövande intervaller det ska glänsa.

Fett eller olja,, vilket är fetast??? Båda dessa oljor med dess glans kan inte glänsa mer än en hästägare som har kunskap om daglig hovvård. Fuska brukar inte löna sig i längden ;)

Om du bara vill att hovarna ska glänsa så tror jag det funkar med vilket som, men vet inte vad som glänser mest. :D Hovlack borde väl vara mest glansigt.

Om du är ute efter att hovarna ska må bättre också så har jag bara erfarenhet av en häst med torra hovar. Och då är vatten det bästa. Spolade hennes hovar med slangen 15 min om dagen förra sommaren och det blev en enorm skillnad!

Hovlack som inte är vattenlösligt gör den bästa finnishen för visning och tävling. Allmänvård för hoven är olja då och då samt god skötsel och bra foderstat.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
697
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit