Hovbroskförbening...

E

EQL

Hur allvarligt är det? Om ett sto på 8 år inte hittills har haft några problem med det och tävlat medelsvåra klasser utan problem, kan det komma problem senare då? är det bara tur eller otur om problemen kommer eller?

Sv: Hovbroskförbening...

Läste just i Hästfocus (:o) om någon studie som görs kring detta med hovbroskförbening. Var visst Ove Wattle som var inblandad. Det lät inte som att det fanns belägg för att hbf faktiskt besvärar hästen... Men bättre att gå till källan och kolla, se om du kan få tag i Ove :idea:

Okej, det låter ju intressant!
Är det den nyaste numret eller? :)

Fick reda på att min häst har det när han var sju. Han går som en klocka o har inga symptom alls. Kollas dock regelbundet o jag tänker på hur jag rider. Hoppar sällan och rider inte på hårt underlag.
/ c

Hur allvarligt är det? Om ett sto på 8 år inte hittills har haft några problem med det och tävlat medelsvåra klasser utan problem, kan det komma problem senare då? är det bara tur eller otur om problemen kommer eller?

Ja, det är ju ingen fördel i alla fall! En del hästar har det utan att man märker det, utan problem, och andra utvecklar hälta. Jag skulle aldrig köpa en häst som jag visste hade det, eftersom det kan bli problem och det kan bli dyrt eftersom man kan behöva sko med olika sjukbeslag - och dessutom kan ju hästen behöva tas bort om dessa inte funkar...

Min häst har lindrig/måttlig hbf och går med PG-beslag, vilket funkar bra. Men det är dyrt och jag är konstant orolig för att hon inte ska hålla (hon har alltså haft problem med detta, kan inte gå med vanliga skor). Jag har för säkerhets skull slutat hoppa och jag försöker att inte rida på hårt underlag, i alla fall inte fortare än skritt.

Senast ändrad:

Fick veta idag att min grabb troligen har hovbroskförbening :crazy: Har haft honom i snart två och ett halvt år, utan att det märkts. Anledningen till att det upptäcktes nu var att vi skodde för första gången med ny hovslagare och han sa direkt att det såg ut att vara det. Konstigt att ingen annan lagt märke till det.
Skulle gärna vilja ha tips och råd om vad jag kan tänka på. Har läst lite om PG-beslag (han har funkat utan problem med vanliga skor, så det verkar inte bli aktuellt) och vet att man inte bör rida så hårt på hårda underlag. Vill veta så mycket som möjligt!

Fast så enkelt är det inte att se. Enda man kan misstänka är om man trycker med fingrarna på hovbrosken, känns dessa hårda och oeftergivliga kan man misstänka hovbroskförbening. Sedan måste diagnosen verifieras via röntgen. Hästen måste först undersökas innan man vet vilken åtgärd man ska vidta. Därefter behandlas den ev med sjukbeslag för att kompensera hovens sämre stötdämpande förmåga samt för att underlätta överrullningen. Traditionellt används Pg beslag, tvärtåat eller tåriktat.

Jag är osäker, vi har just flyttat och allt är i oordning, men jag TROR att det kan vara senaste numret :p

min häst blev diagostiserad för 7 år sen och behandlad då, inga problem sen dess, har gått på ridskola hela tiden. skos med vanliga skor

Just precis, han misstänkte, sa att jag kan prata med vet. nästa gång h*n kommer ut till stallet (var enligt honom inget akut alltså)
Finns det något annat som kan påminna om hovbroskförbening? Att hovslagaren såg det var p.g.a "knölarna"

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 624
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 037
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
681
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka