Hovbroskförbening.

H

Han_naH

Ni som har haft hästar med hovbroskförbening, hur har det påverakt deras liv och deras användbarhet?

Jag har just fått domen, i samband med att jag skulle sälja hästen. Den har aldrig varit halt och har antagligen haft detta under något/några år. Just nu känns det förjävligt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Sv: Hovbroskförbening.

han har haft det många år nu o det har inte påverkat honom alls... och de flesta jag hört med denna "dom" på sina hästar har inte märkt någon skillnad alls...

Det är lite det intrycket jag fått också, att många håller ändå. Men samtidigt så finns det hästar som har blivit utdömda också.

Har det någon betydelse i vilken ålder hovbroskförbeningen visar sig?

De flesta lite äldra hästar ffa kallblod har lite hovbroskförbening. De brukar inte hålla för ngn större ansträngning, men promenadridning kan ju funka. Allt beror ju på hur kraftig förbeningen är.
Jag hade en femåring på utbildning som började gå ojämt i skritt på lång tygel (märkte inget under arbete), den hade hovbroskförbening och blev utdömd efter röntgen på klinik.

Jag har ett halvblodssto, inte spec. tung. Rör sig inte konstigt, fanns inte ens en tanke på att det skulle finnas där förrens plåtarna bevisade motsatsen. Hon rör sig som sagt inte annorlunda och det är ingen som vet vad hon kommer att hålla för. Hon kanske aldrig blir halt eller så kanske hon blir halt imorgon.

Så nu är det en liten tjej som är jätteledsen och jag står med en häst jag eg. inte vill ha (trots att jag älskar henne!).

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden