hovbroskförbening....

M

marielen

Den ena hästen i stallet där jag rider har varit halt t o från väldigt länge nu, sen midsommar för att vara exakt, o för ca1,5 månad sen var vi upp till Mantorps hästklinik me honom (varken veterinären eller hovslagaren kunde hitta nåt el på honom...), o efter div undersökningar o röntgen visade det sej att han har h.b.f på båda framhovarna....Veterinären misstänkte att den ena förbeningen på hö fram kan ha gått av, att de e därför han e halt. Enligt uppgifter som ja hittat på nätet i ämnet hovbroskförbening står det att läsa att hovbroskförbening i sig ej ger hälta.. Tycker ja e lite skumt, eftersom flera som jag pratat me om detta tillstånd har haft halta hästar... Vad gäller "min" problemhäst så e de så himla trist att inte veta nåt om prognos eller behandling eller nåt!! Han e ju bara 5 år!!!
USCH!! Nån som har erfarenhet av h.b.f?? :confused:

Sv: hovbroskförbening....

överlag så blir de inte halta så länge det inte frakturerar. vad jag har förstått så gäller det att vara otroligt noga med skoningen på hästar med hovbroskförbening, viktigt att de är rätt balanserade så belastningen blir så jämn som möjligt. tror att det går att slipa ner förbeningen men med ganska dålig prognos.
lycka till o hoppas hästen blir bättre

Veterinären på Mantorp misstänkte att den ena förbeningen gått av o vi fick med rekommendationer till vår hovslagare hemma om specialskor.. Hovslagaren fixade till en ringsko med förstärkt insida, men tyvärr har han inte blivit bättre. Hovslagaren, som är relativt nyutbildad o fortfarande "med färska kunskaper", har nu ingen aning om vad vi ska prova för annat sjukbeslag.. Nån som har nåt förslag som man kan prova?? Nu menar jag inte att vi ska experimentera själva, men jag kanske kan få något tips som jag kan förmedla till hovslagaren..

Våran förra märr hade hbf. Köpte henne med det.

Vi red, tränade och tävlade som vanligt. Men när hon blev lite till åren, och eftersom ryttaren inte hade riktigt tid för allt tävlande, så bestämde vi oss för att betäcka.
Allt som allt blev det 3 föl.
Märren har aldrig varit halt, haft ont, eller ömmat på nått vis, hon har tom kunnat gå utan skor.

Nu är hon såld, och lever glatt pensionärsliv, som hobbyhäst.

Men jag tror att hbf inte alltid har den positiva sidan som vi hade med våran häst. Det finns de hästar som lider enormt mycket utav det.
Hoppas eran häst får samma lindriga hbf som våran hade, och kan leva livets glada dagar! :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 905
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: mlii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama