Hovbroskförbening..

Lyrisk

Trådstartare
Lillpållan som jag brukar rida har nu efter envis hälta fått diagnosen hovbroskförbening :(
Någon som råkat ut för det? Blir dom bra efteråt (om så bara promenad/sällskap),
eller har dom ont hela tiden?
Hon går på smärtstillande+liten hage nu 3v fram i väntan på återbesök etc.

En andra fråga är ju det hur det blir med lilla fölet hon äntligen fått i magen;
Dels ska det ju vara ärftligt (?), men sen också om tyngden från tjocka magen blir för mkt?
Hon har bara gått ca 3mån änsålänge..

Ja, luddigt blir det, känns bara så hopplöst. Fina lilla Maggan, hon är ju inte så gammal,
o så skulle det bli ett litet föl nästa sommar.

:(

Sv: Hovbroskförbening..

Vårat förra sto hade det. vi köpte henne med det. Hon gick då med PG-beslag, som vi så småningom plockade bort. Eftersom vet + hovis sa att det inte va bra att hon gick med det hela tiden.
Hon gick tom utan skor vissa perioder.

Hon hade inte några problem med sin "skada" utan reds och tävlades som vanligt, tills vi beslutade att betäcka henne.
Hon fick 3 föl, sen sålde vi henne, och nu lever hon glatt persionärsliv, som läromästare åt några småflickor och en gammal gubbe, nere i Västergötland.

Ååh! Va skönt att höra! Då kanske det inte är så hopplöst egentligen :)
Hoppas hon klarar sig lika bra som din pålla!

Nu blev jag glad, eftersom jag inte vet så mkt om det målar jag givetvis upp
ett helt scenario med hemskheter..

Tack för ditt svar!

Det går säkert bra ska du se.
Se till att du har ett bra samarbete med hovis+vet så går förhoppningsvis inget snett.

Lycka till med hästen, och den lille ;)

Det är väldigt individuellt... Vissa individer går med det i "hela" sitt liv utan att ha minsta problem medans vissa måste tas bort.
Min valack har det på båda fram men mår hur bra som helst... än. Han har inte ens PG. Han är 10 år nu.

Att bära fram ett föl med hovbroskförbening kan jag inte yttra mig om. Det kan säkert din veterinär svara på!
Men jag hoppas att det går bra i alla fall!

En av mina hästar fick det. Försökte sko med rundsko men det hjälpte inte. Han avlivades för två veckor sedan.

Det är ingen kul prognos men inte alla slutar som min älskade.

Mitt halvblod som är 12 år nu har hovbrosk båda fram, dock lindrig. Köpte honom så. Upptäcktes då förra ägaren skulle sälja honom och gjorde en besiktning + röntgen av hovar. Hade inte visat någon symtom av detta men skulle enligt vet skos med pg beslag.

Skodde honom med PG en gång sen så hade min förra hovis inga pg med sig så det blev sula och vanlig sko. Så hade han i 1,5 år sen så bytte jag hovis och den nya hovisen fattade inte varför den förra hovisen hade haft sula och sko på honom. Så han föreslog att vi skulle göra tån kort och ha vanlig sko istället. Vi gjorde så och även det har funkat utmärkt.

Alltså min häst har hovbroskförbening men klarar sig utan problem, går även utan skor sommartid och rids även då.

Då hästen har hovbroskförbening kan man endera sko med PG-beslag eller göra tån kort så det blir en snabbare överrullning.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 451
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 611
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 575
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama