Hovbroskförbening, HJÄLP!

W

wonderbaunbabe

Har hittat en urtrevlig häst, som är allt jag önskar utom detta!
Jag vet inte ens vad det är! Det låter ju inte så kul! :(

Han ska tydligen inte ha visat det på något sett, utan fungerar som en vanlig ridhäst.

Hur märker man att hästen har en hovbroskförbening?

Så alla som har erfarenhet av hovbroskförbening, snälla svara :)

Sv: Hovbroskförbening, HJÄLP!

Har hittat en urtrevlig häst, som är allt jag önskar utom detta!
Jag vet inte ens vad det är! Det låter ju inte så kul! :(

Han ska tydligen inte ha visat det på något sett, utan fungerar som en vanlig ridhäst.

Hur märker man att hästen har en hovbroskförbening?

Så alla som har erfarenhet av hovbroskförbening, snälla svara :)

På min gamla ponny så kan man känna små knölar på utsidan, frågade en gång min dåvarande hovis vad det var och han sa att det var hovbroskförbening.

Jag vart ju livrädd då man hört så mycket om att det skulle inte alls vara bra, men han lugnade mig och sa att har han levt så länge (då 17 år) utan att ha något som helst bekymmer av det så lär han leva besvärsfri sin normala livstid ut.

Min älskade gamla gubbe är nu 25 år fyllda, fortfarande så har han inga som helst besvär av det. Inte av annat heller för den delen.

Så någon annan kanske kan ge en utförlig beskrivning på vad det egentligen är, för det kan inte jag, jag kan bara tala om att min gubbe, som haft ett ganska tufft liv, vart ridskolehäst i 11 år och dessutom tävlat en del i hoppning upp till SM nivå, besväras inte alls av att ha det.

Hovbroskförbening kan vara mer eller mindre allvarligt, det beror på hur mycket det är, och hur det sitter. Vanligast på äldre hästar, men kan förekomma på yngre.
Jag skulle nog dra öronen åt mig lite. Om det ändå är intressant, prata med veterinären (jag förmodar att de hittade det när de röntgade hästen?) vad de bedömer, och försäkringsbolag om det ger reservationer. Det borde ge en del prisavdrag.
En del hästar kan fungera bra trots detta, andra inte.

Jag har erfarenhet av en skolhäst som hade det, och var halt i perioder. Hästen fick också strålröta pga detta, då hovmekanismen ju blir mer låst. Man kunde tydligt känna förbeningen, så jag förmodar att det var ganska mycket.

En annan häst jag red visade sig ha det i 15-årsåldern. Den fick problem med hovledsinfalmmationer och fick tas bort, men veterinär trodde inte att hovbroskförbeningen var det primära problemet.

Hovbroskförbening är vad det låter som Hästen har hovbrosk i hoven, de är som vingar och går bak till ballarna. De kan förbenas, och blir då hårdare, och man kan då palpera dem baktill vid hoven. De kan vara ofarliga, om det inte är så stora områden, och om det förbenade området inte stör leden eller andra mekanismer i hoven. Om de upptäcks på en äldre häst, som har haft en oförändrad förbening lång tid så är det ju troligt att det ska fortsätta så och inte störa hästen. Om förbeningen nyss har startat så vet man ju inte hur allvarligt det kommer att bli.

Hrmm... ja han lär ju vara röngad någongång, men denna unga ägare har haft han i ca 1,5 år, och vet ingenting om detta.
Utan tidigare ägare har bara sagt att det är hovbroskförbening men att han inte besväras av det.

Ja det är en ganska gammal häst, har sett film på den och den rids normalt. Om nu det kan hjälpa...

Frågan är ju om man ens tar den till klinik & röntgar vid ev köp, då hästen kostar mindre än besöket*hihi*

Attans va jobbigt det blev :(

Kan man göra nått för att hjälpa hästen?

Hovbroskförbening är vad det låter som Hästen har hovbrosk i hoven, de är som vingar och går bak till ballarna. De kan förbenas, och blir då hårdare, och man kan då palpera dem baktill vid hoven. De kan vara ofarliga, om det inte är så stora områden, och om det förbenade området inte stör leden eller andra mekanismer i hoven. Om de upptäcks på en äldre häst, som har haft en oförändrad förbening lång tid så är det ju troligt att det ska fortsätta så och inte störa hästen. Om förbeningen nyss har startat så vet man ju inte hur allvarligt det kommer att bli.

Tack för en bra förklaring, till och med jag förstod! ;)

Så nu har jag lärt mig något nytt igen.

Alldeles säkert så är det så i fallet min gubbe att han haft detta oförändrat en stor del av sitt liv, i alla fall de sista 8 åren som han bott med mig.

Det är alltså det man känner som små knölar på utsidan av ballarna. Knölarna har inte förändrats på de sista 8 åren.

Om hästen är äldre och billig, och funkar utan hälta, så är det väl mer troligt att den fungerar bra med sin hovbroskförbening.
Man bör rida på mjuka underlag, och kan specialsko med PG har jag för mig för att få mer stötdämpning.
Det är nog bra om man har en duktig hovis så att det inte försämras. Jag gissar att hästen kanske har lite korta, upprätta kotor?
Det kan vara en bra ide att besiktiga och röntga även en billig häst, då det oftast är mycket dyrare att ha den än att köpa den, och står du med en oridbar häst så kräver den lika mycket tid och pengar som en ridbar. Men det finns lite olika filosofier här, det beror ju också på hur dyr stallplatsen är, och hur mycket tid man har.

Hovbroskförbening märker du antingen när du röntgar eller, om det är mycket, kan man känna det på ovansidan av ballarna. Som andra redan har svarat, får inte alla hästar med hbf problem medan andra blir halta.

Det man kan fundera på är att man behöver sko hästen lite annorlunda (=dyrare) än en frisk häst, t ex med PG-beslag eller med ringsko.

Jag har en häst med måttlig hbf och jag tycker att det känns jobbigt eftersom man hela tiden går och oroar sig över att hon ska bli dålig (hon är bara 9) samt att det som sagt var är fantastiskt dyrt att sko henne. Men om hästen du har tittat på är lite äldre så kan det kanske vara värt en chansning?

Ja, det kanske vore det :)

Hur mycket dyrare brukar det vara att sko dem?

Och sitter det i alla 4 hovarna, eller i en hov? *skratt* Vilken stjärna jag är på detta!

Hbf brukar nästan alltid vara i fram och då vanligen på båda fötterna.

Om du skor med PG så behöver du för det första få tag i sådana beslag, för det är verkligen inte alla hovslagare som har dem hemma eller ens vill sko med dem eftersom det är lite pyssel att klippa till dem osv - jag får alltid köpa mina själv, går även att köpa på postorder. De kostar runt 250 pix men du behöver också PG-söm, så det blir lite mer (dock brukar det gå att använda åtminstone gummit flera skoperioder, så man kan ibland komma undan med att bara köpa ny platta). Om du har otur tar hovslagaren extra betalt för besväret... Jag brukar få betala ca 700 kr + inköpet av skorna när vi skor i fram.

Om du skor med ringskor är det mycket billigare, då betalar du för en vanlig sko samt hovslagarens arbete att svetsa på en bakkant på skon. Troligen behöver du för att få stötdämpning kombinera ringskon med en sula och då får du förstås lägga till kostnaden för detta samt tänka på att skon sitter sämre med sula = kanske en kostnad för fler tappskor.

Om du skor med PG så behöver du för det första få tag i sådana beslag, för det är verkligen inte alla hovslagare som har dem hemma eller ens vill sko med dem eftersom det är lite pyssel att klippa till dem osv - jag får alltid köpa mina själv, går även att köpa på postorder. De kostar runt 250 pix men du behöver också PG-söm, så det blir lite mer (dock brukar det gå att använda åtminstone gummit flera skoperioder, så man kan ibland komma undan med att bara köpa ny platta). Om du har otur tar hovslagaren extra betalt för besväret... Jag brukar få betala ca 700 kr + inköpet av skorna när vi skor i fram.

Oj, vad dyrt det är för dig

Min ponny skos ju i perioder med PG och min hovis tar inget extra för det alls.

Jag köper själv förborrade plattor och gummin, har sådan tur att min ponny har exakta 2 or så inget klipp behövs.

Han går barfota bak, brukar betala 200 kr för det. Med matrielet blir det väl ca 450 totalt.

Jar kanske får lite rabatt, han skor ju även våra övriga hästar.

Hur trevlig och perfekt den än må vara i övriga avseenden avråder jag dig starkt från att köpa hästen.
Sjukdomar och problem måste man räkna med att råka ut för, men jag kan absolut inte rekommendera någon att medvetet köpa sig dem :crazy: Att hålla en frisk häst är inte bara roligare utan dessutom väsentligt mycket billigare än att hålla en sjuk/defekt. Hovbroskförbening försvinner inte; satsa på en skadefri häst.

Ja, det kanske vore det :)

Hur mycket dyrare brukar det vara att sko dem?

Och sitter det i alla 4 hovarna, eller i en hov? *skratt* Vilken stjärna jag är på detta!

De kan ha hbf på 1, 2, 3 eller 4 hovar...

Mitt 11 åriga sto har mild hbf, fick jag reda på vid senaste vet. besöket när vi röntgade för en annan grej.

Detta är inget jag oroar mig för, har bara ändrat skoningen fram.
(det är bara fram min har det)

Istället för "vanliga" skor har hon nu ringskor med sula, som ska verka stötdämpande och avlastande.

Som de andra sagt beror det lite på hästens ålder, hur mycket man ska bry sig om det.

Ser att detta är en gammal tråd, men gör ett försök att återuppliva den.

Min ardenneråring är som sagt drygt 1 år och hans mamma är "felfri" Däremot så har hans pappa måttlig hovbroskförbening.

Självklart oroar jag mig lite för att även min lille man kommer att få det och därför undrar jag om det finns något ja kan göra för att vara steget före så att säga? Är det något jag borde ta reda på om han har? Eller hur brukar man göra?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka