Hovbroskförbening - avstannad?

Train

Trådstartare
Hej!

Var iväg och tittade på en häst för ett par dagar sedan.
Fick reda på att man tidigare i år upptäckt att han har hovbroskförbening men han har aldrig haft några problem av det och veterinären hade sagt att den slutat utveckla sig.

Hästen i fråga är 8 år och tränar ungefär LA dressyr och tävlar 1-1.10 hoppning

Brukar hovbroskförbening stanna av och sedan fortsätta igen så det kan bli problem senare?

Känns lite trist om man köper på sig problem men med tanke på att han inte visat något tidigare och att det finns en hel del hästar som aldrig visar något så kanske man vågar hoppas på att det inte kommer förvärras om det stannat av.

Ska självklart prata mer med ägaren och, om det blir aktuellt med köp, även veterinären ;)
Men nu vill jag höra bukes åsikter och erfarenheter också!

// Train

Sv: Hovbroskförbening - avstannad?

Frågan är om det växer bakåt eller uppåt? Uppåt=inte bra, bakåt=
inte lika illa. Endast en veterinär kan uttala sig om detta efter att
ha tittat på plåtarna. Många kallblod har hbf. Inom aveln så är det
inte tillåtet.

Jo, om du ändå vill köpa hästen så skall den reduceras i pris eftersom dom hästar som
har denna rtgförändring är svårare att sälja. Man brukar dessutom inte rekommendera att
hoppa dom så högt, inte ens LC.

min häst har hovbroskförbening och enligt veterinär ganska mycket. Men han har och har aldrig haft problem av det. Hur det blir i framtiden vet jag inte men som det är nu fungerar han bra som ridhäst

Tack för svaren :)

Vet inte åt vilket håll den växer men jag får fråga det.
Han är iaf försäkrad utan reservationer och på säljarna lät det som om vetarinären inte tyckt att det var någon fara och eftersom jag känner iaf en av dem som så tror jag inte de försöker lura mig.. Men inte ens de kan väl garantera att han inte får problem längre fram, tyvärr :/

Hoppar gör jag ju inte så mycket så för mig räcker det om han håller för dressyren men eftersom jag ofta rider ut och det är mest grusvägar häromkring är jag lite orolig för att det ska bli för mycket hårt underlag med tanke på att jag läst att hästar med hbf elst ska gå på lite mjukare mark..

Rebecka83:
Skönt att höra att det fungerar för er och hoppas att det kommer fortsätta så! :)
Hur gammal är han?

// Train

Jag har flera erfarenheter kring detta och faktum är att ingen av de hästar jag känner till med hovbroskförbening haft problem av detta. Värt att notera är att de går med pg-beslag resp. ringsko+sula och tävlas i både dressyr och hoppning i lätta klasser. Detta är också väl över tid i över 10 år varav en är pensionär nu fortfarande utan problem.

Det finns såklart inga garantier åt varken det ena eller det andra hållet, jag ville bara förmedla mina erfarenheter och visa att det kan fungera ypperligt även för dessa hästar.

Lycka till hur du än gör! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka