Hovbrosk förbening

henkko

Trådstartare
Min familj köpte för över ett halv år sen en ponny till hela familjen. Främst till mig så jag kan tävla med den i både hoppning och dressyr. Ägaren före mig hade hoppat med honom 90 cm ponnybanor och haft lite problem med att han vägrar. Han har dåliga hovar och vi ger mycket biotion åt honom för att de skall växa fortare. I början gick det bra att ha honom ( vi gjorde allt möiligt som vi hittade på och jag var mycket på dressyr timmar). Han tappade skor ibland mn fick dem på sig ganska snabbt igen. På våren var han ibland liiiiite oren och sedan på en hopptimme började han halta. Vi körde honom till kliniken efter att han stått en vecka ledig. Där röntgade de honom och fick fram att han har hovbrosk förbening. Min ponny är stor och grov och de påträffas ofta på lite grövre hästar/ponnyn. Nu har han fått stå i en månad för han hade även en liten överansträgning i ena senan. Han har nu specialskor med en mellanplatta med idiotskor på fram. Hans skor lossnar ofta och nu undrar jag att om ni haft liknande fall?? Han går bra dressyr men jag tycker också om hoppning och det är sund när man inte kan hoppa med honom några (höga) banor, bara någo 60 cm :(

Sv: Hovbrosk förbening

Tycker inte du ska äventyra din ponnys hälsa genom att hoppa,
om du inte är säker på att den håller för det.
Du får helt enkelt anpassa dig efter vad den håller för.
Hovbroskförbening går inte att göra något åt.

/ Lisa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka