Hovbölder- sula / inte sula?

H

hannie

Hej min häst har nu fått en tredje hovböld öppnad på de 1 1/2 år som jag har haft honom. Har säkert haft problem med detta innan han kom till mig men det går inte att göra så mycket åt nu.
De första två hovbölderna, en fram och en bak, kom ev. av vassa stenar under ridning eller i hagen. Han hade då bara skor. Har han mjuka hovar/sulor.
Efter den andra bölden satte hovis på sulor och detta har funkat bra tills i måndags, 6 mån, då det hade kommit in smuts/ småsten under sulan och utvecklat en hovböld. Denna satt bak.
Denna öppnade vi hos vet och han var inte så förtjust i att ha sulor spec. bak då hoven inte kan bete sig naturligt, det är svårt att hålla rent osv. Och vi hade ju sulor på för att skydda de mjuka hovarna. Att ta av sulorna vågar jag knappt då jag är rädd att han kommer att få ännu mer problem med detta. Vi har hellre sulor på än att få nya hovbölder hela tiden. Fast visst det är väldigt bra att kunna göra rent hovarna och på så sett ha koll.

Jag har inte pratat med min hovis ännu utan vill höra era tips innan så jag har lite i bagaget innan vi bestämmer något. Vet kom med en idé om att man kan täta bakhovarna med plast innanför sulan så att inget smuts kommer in. Har någon några erfarenheter av detta? Fast då blir det ju ändå instängt och hoven kan inte bete sig naturligt.

Finns det något som man kan göra för att få starkare hovar? Sulor är ju inte bra på längre sikt vad jag har förstått?

Någr idéer eller synpunkter?

Sv: Hovbölder- sula / inte sula?

biotin är kanon! gav till mitt fullblod, hans hovar förbättrades ENORMT!

Tre hovbölder på 1½ år är väll ingenting :angel:.

Min häst som har haft x antal hovbölder samt regelbundet har blödningar i sulorna vill verkligen ordinarie hovslagare eller klinikhovslagare sätta sulor på. De menar att det sällan minskar hovbölderna samt att nackdelarna inte övervägar fördelarna.

Tillskott och liknande fungerar bara om hästen har brist på någonting. Har hästen inga brister så hjälper inte heller tillskott. Grunden är en korrekt och balanserad foderstat samt god hovvård.

Min förra häst fick också ett flertal hovbölder och precis som din också en hovböld av att det kom in grus under sulan. Eftersom han gick i hage på en leråker :P så fick han till slut så mjuka sulor att man kunde "gunga" dem med tummarna om man tryckte på hoven.
Min skoddes till slut med specialsulor i lite mjukare plast, som såg ut ungefär som ett nät. Genom hålen i sulan hällde man sedan silikon som stelnade och skyddade hoven.
Det blir ju så klart dyrare än vanliga sulor eftersom man måste köpa till silikon vid varje skoning. Sulorna kan man använda flera gånger.
Min häst klarade sig från hovbölder hela den blöta säsongen, hans sulor blev tjockare och jag märkte inga problem med dålig lukt, röta etc :)

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad dessa sulor hette, men fråga din hovslagare eller veterinär så vet de säkert vad jag menar. Lycka till :)

Kan det varit Equi Pak? De är just ett nät, och så ett material man 'fyller' hoven med (dock är det inte just silikon, men).

Annars borde det ju fungera att täta sulan.

(Jag har inget i övrigt att bidra dessvärre, då jag varit oförskämt förskonad från hovbölder. Haft 1 stycken på alla år som gett symptom. Den ena pga av en snösula där 'kanalen' skavt och tunnat ur sulan vilket gav en djup böldjäkel. Sen har fblherrn haft en som satt precis under skon (inga sulor) bak i tån. Brast vid avskoning, hade gett NOLL symptom innan dock. Sen har jag haft ett par - tre som man märkt vid verkning som redan varit utläkte då, och aldrig gett besvär. Jag har haft både barfota, skodda, skodda med snösula, skodda med hel sula runt om 365 dagar/år etc, alla varianter.)

Som du skrev, är sulor ej bra för hovarna.
Har haft sulor en period på min. Hovkvaliten försämrades och det tog ett bra tag innan den blev bra igen.

Fast har man valet halt häst eller lite sämre kvalitee på hovar så tror jag nog man ändock föredrar sulor. Jag har haft sulor på min fd gamling, och hennes fötter blev då inte sämre. Dock hade jag tät skoperiod.

då det hade kommit in smuts/ småsten under sulan och utvecklat en hovböld

Var det inte tätt då ? Jag menar, man brukar ju lägga sillikon som förhindrar att grus/stenar kryper in under sulorna.

Jag tror det är väldigt individuellt hur de reagerar på sulor dock. Naturligtvis är utan sulor det optimala för hovarna så. Men jag har haft individer som varit sulade 365 dagar om året år ut och år in utan minsta lilla problem. Inget emellan sula/hov btw.

Sen har jag haft ett sto som det blev rent vidrigt av med sula + silikon, på bara en period. Provade sen med bara sula och lite tjärdrev och blev bättre men inte bra, utan hennes fossingar - som rent generellt var skräp dock - funkade inte alls med sula ens kortare tid.

Provat boaboots när hästen är utomhus? Jag har det på min pga bärrandsröta och har strumpa och plastpåse mellan hov och boots för att hålla hovarna torra och fria från lera, jag kommer fortsätta använda dessa även när han blir skodd senare i livet just i hagen.

Utöver det ger jag Hoof aid men det hjälper ju inte mot lera och skit i hagen men hjälper säkert en hel del för att stärka upp hovarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Hästvård Min åring har precis fått en hovböld öppnad av hovslagaren. Den satt ganska ytligt och hästen gick från nästan blockhalt till mer eller...
Svar
18
· Visningar
3 713
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025