• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare pom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 327
P

pom

I fredags var hovslagaren ute och verkade upp ett
stort hål i hoven på min häst då hon fått en hovböld :cry:. Han öppnade så pass att det började lukta och rinna pytte pytte lite. Hovbölden sitter tydligen väldigt långt upp och beror enligt hovslagaren på en gammal skada i hoven som hästen fått innan hon kom till mig.:( Sen sköljde han med jodd och körde i hovkära. Slog därpå fast sko och sula. Han sa att det skulle bli bättre fort. I dag söndag haltar hon fortfarande. Jag har valt att ställa henne i en liten hage då jag uppfattade det som om att det är bra att dem rör lite på sig för cirkulationens skull. Misstänker nu att det har blivit en inflamation i benet. :(

Vad tror ni? Vad tycker ni? Jag läste på nätet att sula och sko inte ska på förrän efter ett par dagar då bölden har "runnit" ut. I vilket fall som helst lär det ju bli både vet och hovis i morgon igen. Men skulle bara vilja höra om era erfarenheter av hovböld. :confused:

Tacksam för åsikter erfarenheter och tankar :):idea:

Sv: Hovböld

Det bästa är helt klart om man kan hålla det mer öppet eller lägga ett förband som drar ut vätskan. stänger man in hovbölden kommer den aldrig att läka.

Jag har haft otaliga hovbölder genom åren och tycker att gipsplugg + wetflex är det som funkar bäst. sen när det har börjat läka kan man sko med sula.
men hör med din veterinär om vad den tycker.

kan även tillägga att de brukar bli ohalta väldigt snabbt om man har fått bort hela hovbölden. så troligtvis finns det mer kvar i hoven på din häst och den behöver kanske skäras upp mer.

Ja för i efterhand så känns det ju märkligt att "stänga" in den utan att den får dräneras först. Dessutom satt bölden typ vid tåspetsen precis där skon går under till... Känner mig lite dum att jag inte tänkte på det när hovis var ute i fredags kväll. Tänk att man aldrig kan lite på någon annan än sig själv. Känns som att man är tvungen till att veta bättre än hovslagare och veterinärer...

Är det vanligt att det blir inflamation i benet av hovböld? Hur märker man det? Är det svullnad värme och hälta då eller?

Min fånghäst har nyligen haft en hovböld. Bölden dränerades och "hålet" sköljdes ur ordentligt med vätesuperoxid (är det väl det heter?) och jod. Sedan gipsades hela foten och hon fick stå inne med detta en vecka. Efter en vecka åkte vi tillbaks till hovslagaren och fick ett nytt gipsbandage. Det fanns ej längre någon infektion kvar då, men hovslagaren tyckte att det var för "mjukt" för att sko. En vecka senare kunde hon få på sig skon igen :)!

Jag är förvånad över det där med sko och sula...:confused:

Vår fjord/kallblodstravare fick hovböld för några år sedan. Eftersom han var konvalescent efter en senskada på samma ben hade vi inte en tanke på att det kunde vara hovböld när han började halta, utan trodde att det var senskadan som gått upp. Medan jag väntade på veterinären tog jag in hästen och borstade, och när jag kratsade ur hoven fattade jag direkt att det var hovböld - det luktade fruktansvärt illa.
Veterinären kom, konstaterade hovböld. Jag ringde hovis som kom direkt och han drog av skon. Veterinären gav en stelkrampsspruta och ordinerade boxvila med rejält bandagerad hov.
Hästen stod i sin utebox i fyra dagar, därefter fick han komma ut i gräshagen igen. Han var ohalt varför hovis kom och slog på skon.
Två dagar senare var hältan tillbaks. Hovis kom igen, drog av skon och skar upp mer vid bölden. Sen berättade han att han själv aldrig satte sina hovböldshästar på boxvila - det bästa var att de rörde sig och att hovmekaniken såg till att allt kom ut från bölden.
Jag släppte ut hästen sedan vi spolat med jodopaxlösning. Sen spolade jag morgon och kväll under en vecka innan skon kom på plats igen.

Min förra häst hade en hel del hovbölder.
När hovis var färdig så tvättdes det noga sen tog hon en bomullstuss och dränkte i outspädd jodopax, den tryckte hon in i "hålet". SE fick man bara se till att den satt kvar annars fick man sätta dit en ny. Givetvis fick man ju byta till ren jodtuss också. Detta funkade jätte bra och hästen var alltid haltfri 1-2 dagar efter att den blivit borttagen.

Varför gipsade man?? Har aldrig hört att man gjort det.
Fick man gräva mycket för att få bort den att det var därför domgipsade?

Varför vet jag inte, men det gjordes av en av hovslagararna som också jobbar på Helsingborgs djursjukhus så jag antar att det var "rätt". Det blev ju bra också. Jo, han fick nog "gräva" en hel del... Sedan kanske det är annorlunda med en fånghäst också som har rotationer etc?

Gips i sig är bakteriedödande och skyddar också från inträngnde av bakterier. Vi har turen att ha en riktigt duktig hovis som jobbat på kliniker, och han gipsar alltid. De får stå innen några dagar, och sedan tillbaka får återbesök. Är det ingen aktivitet blir det tjärdrev och sko på. Har också fått sula i vissa fall för att skydda hoven, men då är det ju viktigt att det inte är någon aktivitet i den tidigare bölden.

Tack för svar =) I går kväll kom hovis ut igen. Tog av skon och karvade lite till. Det kom inte ut något mer just då och han ville inte gräva djupare i och med att han redan var så högt uppe. Han sa att vi kör med jodopax omslag om hoven för att hjälpa till att dra ut den. Senare blir det gips sula och sko. Gipset skulle bytas då och då. Han ordinerade boxvila i ett par dagar. I morgon skulle jag ringa honom igen och tala om hur det går. Redan idag har jag sett en stor bättring. Hon haltar inte alls kanske att hon ser ngt öm ut då men det är allt. Så nu känns det som om man kan pusta ut. Lite i allafall =) Är glad att jag inte följde första bästa impulsen och åkte in till vet med henne. Enligt hovis skulle dem förmodligen klippt upp hoven för att komma åt bölden!!! Tur i oturen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
773
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
501
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 168
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka