P
pom
I fredags var hovslagaren ute och verkade upp ett
stort hål i hoven på min häst då hon fått en hovböld
. Han öppnade så pass att det började lukta och rinna pytte pytte lite. Hovbölden sitter tydligen väldigt långt upp och beror enligt hovslagaren på en gammal skada i hoven som hästen fått innan hon kom till mig.
Sen sköljde han med jodd och körde i hovkära. Slog därpå fast sko och sula. Han sa att det skulle bli bättre fort. I dag söndag haltar hon fortfarande. Jag har valt att ställa henne i en liten hage då jag uppfattade det som om att det är bra att dem rör lite på sig för cirkulationens skull. Misstänker nu att det har blivit en inflamation i benet. 
Vad tror ni? Vad tycker ni? Jag läste på nätet att sula och sko inte ska på förrän efter ett par dagar då bölden har "runnit" ut. I vilket fall som helst lär det ju bli både vet och hovis i morgon igen. Men skulle bara vilja höra om era erfarenheter av hovböld.
Tacksam för åsikter erfarenheter och tankar

stort hål i hoven på min häst då hon fått en hovböld
Vad tror ni? Vad tycker ni? Jag läste på nätet att sula och sko inte ska på förrän efter ett par dagar då bölden har "runnit" ut. I vilket fall som helst lär det ju bli både vet och hovis i morgon igen. Men skulle bara vilja höra om era erfarenheter av hovböld.
Tacksam för åsikter erfarenheter och tankar